Publicerad: 2020-06-11

Yngve Gustafsson sommarpratar i radions P1

NYHET Yngve Gustafsson, känd äldreforskare vid Umeå universitet, blir en av årets sommarpratare i Sveriges Radios P1.

Text: Ola Nilsson

13 augusti är det Yngve Gustafssons tur att vara värd för Sommar i P1. Programmet kommer till stor del att handla om den forskning med äldre som han har lett i Sverige och Finland.

Yngve Gustafsson är senior professor i geriatrik vid Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering. Han har i många år varit en flitig och ibland stridbar gäst i radio- och tv-sammanhang i frågor om hur samhället behandlar de äldre, inte minst under årets coronapandemi.

Yngve Gustafsson satte dessutom rekord i välbesökt Vetenskapslunch när han under demokratiåret 2018 föreläste på temat Diskrimineras gamla människor i vård och omsorg?

En annan av årets sommarvärdar blir infektionsforskaren Björn Olsen, med ett förflutet som docent vid Umeå universitet.

Se Vetenskapslunch med Yngve Gustafsson 2018-02-15
Diskrimineras gamla människor i vård och omsorg?

Yngve Gustafson
Professor emeritus, professor