Publicerad: 2023-01-18 Uppdaterad: 2023-01-19, 15:27

Yrkeslärarutbildningen vid Campus Skellefteå invigd

NYHET I mitten av januari var det högtidlig invigning av en ny yrkeslärarutbildning i Skellefteå i Umeå universitets regi. Söktrycket till utbildningen var högt och nu startar 21 studenter sina studier vid Campus Skellefteå.

– Utbildningsprogrammet fyller ett stort behov och förhoppningen är att studenterna som nyutbildade lärare snart själva kan bidra till att forma yrkeskunniga medarbetare för ett expansivt samhälle i snabb förändring, säger Dieter Müller, vicerektor vid Umeå universitet, som deltog vid invigningen i Skellefteå.

Utbildningen är treårig på deltid och 60 högskolepoäng är teoretiska och 30 poäng består av så kallad verksamhetsförlagd utbildning. Invigningen genomfördes vid Campus Skellefteå med representanter från såväl Skellefteå kommun som Umeå universitet och Lärarhögskolan vid Umeå universitet.