Klimatramverket för Sveriges universitet och högskolor

Klimatutmaningen kräver förändringar inom alla samhällssektorer. SUHF konstaterar att universitet och högskolor har en central roll i det arbetet. För att synliggöra arbetet och underlätta för lärosätena antog SUHF:s förbundsförsamling den 20 oktober 2021 följande klimatramverk för Sveriges universitet och högskolor.

Klimatramverket

Sveriges universitet och högskolor ser klimatet som en avgörande och prioriterad framtidsfråga. Därför åtar vi oss

• att fortsätta bidra till att samhället kan nå uppsatta mål genom utbildning, forskning och samverkan
  • att minska klimatpåverkan i linje med samhällets åtaganden som de kommer till uttryck i nationella och internationella överenskommelser
  • att ange långtgående mål för klimatarbetet och avsätta resurser för att nå dessa mål och göra uppföljningar
  • att tydligt kommunicera klimatarbetet för att inspirera och sprida kunskap till andra aktörer och till samhällsmedborgare.

Exempelsamling som stöd i arbetet

Som stöd till lärosätenas klimatarbete finns en exempelsamling. Där beskrivs ett antal nyckelområden för klimatpåverkan från universitets- och högskolesektorn.

Exempelsamlingen ska vara ett levande dokument som revideras kontinuerligt. Med hjälp av den kan varje lärosäte välja ut områden, ange mål och genomföra åtgärder utifrån de egna förutsättningarna.

Klimatramverkets exempelsamling 2021

Om SUHF

Sveriges universitets- och högskoleförbund (SUHF) tillvaratar universitetens och högskolornas intressen utåt och verkar inåt i frågor där samordning behövs. Umeå universitet är ett av de 38 universiteten och högskolorna som är medlemmar på frivillig grund.

Senast uppdaterad: 2022-10-26