"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
UPL Ceremoni

Pedagogisk meritering

Bild: Mattias Pettersson

Som lärare vid Umeå universitet kan du ansöka om pedagogisk meritering. Modellen uppmärksammar och belönar pedagogisk skicklighet, stimulerar utveckling av undervisningens kvalitet och stödjer institutioner och fakulteter i deras pedagogiska arbete.

Kvalitetshöjning inom utbildning

Det övergripande målet för Umeå universitets modell för högskolepedagogisk meritering är att bidra till fortlöpande kvalitetshöjning i utbildningen genom att:

  • stimulera lärare att utveckla hög pedagogisk kompetens
  • uppmärksamma och premiera hög pedagogisk kompetens hos Umeå universitets lärare
  • uppmuntra institutioner och fakulteter att skapa goda förutsättningar för pedagogisk utveckling
  • ha tydliga kriterier för högskolepedagogisk skicklighet
  • utifrån dessa kriterier bedöma och belöna denna skicklighet

Modellen har två nivåer: meriterad och excellent lärare. För att ansöka om excellent nivå krävs att du redan utnämnts till meriterad lärare. Varje nivå beskrivs av ett antal kriterier för pedagogisk skicklighet. För utnämning krävs att samtliga kriterier för den aktuella nivån är uppfyllda. Utnämning ger en lönejustering för läraren. Lönejusteringen fastställs vart fjärde år av rektor. 

Nämnden för högskolepedagogisk meritering, med representanter från varje fakultet, har det övergripande kvalitetsansvaret. Beslut om utnämning i modellen fattas av respektive fakultet. 

Kriterier

För utnämning krävs att samtliga kriterier ska vara uppfyllda för respektive nivå, men alla indikatorer behöver inte vara uppfyllda.

Meriterad lärare

En meriterad lärare har undervisningserfarenhet utöver vad som krävs för anställning som lärare vid Umeå universitet. För meriterad nivå betonas lärarens engagemang och skicklighet i mötet med studenterna, vilket visar sig i planering, genomförande, examination, utvärdering och utveckling av den egna undervisningen. Meriterad nivå fokuserar på kvalitéerna i det pedagogiska arbete som läraren gör i direkt relation till studenterna och den egna undervisningen.

1. Undervisningserfarenhet

Läraren har omfattande och bred undervisningserfarenhet på högskolenivå och har gjort betydande insatser i utbildningarna. Aspekter som tillmäts betydelse för bedömningen är att läraren till exempel har erfarenhet av:

  • olika undervisningsuppdrag
  • olika utbildningsnivåer
  • olika undervisningsformer
  • olika studerandegrupper
  • kurs- eller momentansvar

2. Engagemang

Läraren visar engagemang för undervisningsuppdraget och utvecklar samt förnyar den egna pedagogiska praktiken. Aspekter som tillmäts betydelse för bedömningen är att läraren till exempel:

  • aktivt deltar i utveckling av undervisningsinslag, moment och kurser
  • systematiskt utvärderar sin undervisning och använder resultaten för att höja kvaliteten
  • utvecklar sin högskolepedagogiska kompetens genom vidareutbildning och diskussioner med kollegor och studenter
  • utvecklar sina ämnes- och professionskunskaper genom vidareutbildning och diskussioner med kollegor och andra aktörer

3. Undervisningsskicklighet

Läraren har god förmåga att planera, genomföra och utvärdera undervisning och examination som stöttar studenters lärande. Aspekter som tillmäts betydelse för bedömningen är att läraren till exempel:

  • planerar, genomför, examinerar, utvärderar och utvecklar undervisning som stödjer studenternas lärande och övar upp studenternas kritiska tänkande
  • utvecklar och anpassar undervisnings- och examinationsformer efter ämnesinnehåll, studentgrupp och distributionsformer
  • relaterar sin egen undervisning till andra kurser eller moment inom ämnesområdet för att uppnå progression och sammanhang
  • erhållit positiva omdömen om sin undervisningsskicklighet

4. Reflekterande förhållningssätt

Läraren har ett reflekterande och kritiskt förhållningssätt till sin egen pedagogiska praktik. Aspekter som tillmäts betydelse för bedömningen är att läraren till exempel:

  • visar medvetenhet om sina pedagogiska utgångspunkter och ställningstaganden
  • reflekterar över den högre utbildningens mål, ämnets förutsättningar och olika undervisningsformers generella för- och nackdelar, samt hur dessa motiverar den egna undervisningens utformning
  • problematiserar kursinnehåll och undervisningsformer i diskussioner med kollegor och studenter
  • drar lärdom av tidigare erfarenheter, såväl goda som mindre goda, och omsätter dessa erfarenheter i utvecklingen av undervisningen och det egna lärandet

Excellent lärare

En excellent lärare har bredare pedagogisk skicklighet än vad som krävs för meriterad nivå. För excellent nivå betonas lärarens vetenskapliga förhållningssätt till det pedagogiska uppdraget samt engagemang och skicklighet i pedagogiskt ledarskap och professionell utveckling. Den excellenta lärarens pedagogiska praktik har betydelse för institutionen, lärosätet och kollegiet.

På excellent nivå ligger fokus på kvaliteten i det pedagogiska arbete som läraren bedriver med kollegor, på institutionen och lärosätet liksom för det högskolepedagogiska kunskapsfältet.

5. Vetenskapligt förhållningssätt

Läraren tillämpar ett vetenskapligt förhållningssätt i sin pedagogiska praktik genom att analysera och problematisera sin praktik och vidareförmedla sin högskolepedagogiskt grundade kunskap. Aspekter som tillmäts betydelse för bedömningen är att läraren till exempel:

  • visar medvetenhet om sina pedagogiska utgångspunkter och ställningstaganden utifrån vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
  • problematiserar det egna ämnets vetenskapliga traditioner och dess betydelse för utbildningen och studenternas lärande
  • utvecklar undervisningsmaterial och läromedel med stöd i ämnesdidaktisk och högskolepedagogisk kunskap
  • kommunicerar sina högskolepedagogiska erfarenheter, kunskaper och färdigheter via nationella och internationella nätverk, konferenser eller tidskrifter

6. Pedagogiskt ledarskap

Läraren har genom pedagogiskt ledarskap främjat högskolepedagogisk utveckling och samverkan inom och utanför lärosätet. Aspekter som tillmäts betydelse för bedömningen är att läraren till exempel:

  • initierar, utvärderar samt driver utveckling av utbildning i samverkan med
  • kollegiet och andra intressenter
  • initierar och medverkar i pedagogiska diskussioner, seminarier och konferenser inom och utanför lärosätet
  • främjar högskolepedagogisk utveckling, samverkan och delaktighet på olika nivåer inom och utanför lärosätet
  • har axlat pedagogiska utvecklings- och ledningsuppdrag av strategisk och operativ karaktär

7. Professionell utveckling

Läraren har systematiskt utvecklat sig själv och den högskolepedagogiska verksamheten över tid. Aspekter som tillmäts betydelse för bedömningen är att läraren till exempel:

  • kontinuerligt utvecklat sin högskolepedagogiska kompetens på ett mångsidigt sätt
  • kontinuerligt utvecklat sitt pedagogiska ledarskap för att främja utbildningens kvalitet och studenternas lärande
  • har visioner och planer för pedagogiskt utvecklingsarbete i relation till den högre utbildningens förutsättningar

Nämnden för högskolepedagogisk meritering

Nämndens uppdrag är att kvalitetssäkra meriteringsmodellen genom att säkerställa en likvärdig bedömning av pedagogisk skicklighet vid de olika fakulteterna och att rekommendera beslut till fakulteterna baserat på bedömningar från pedagogiskt sakkunniga. I nämndens ansvar ligger att utforma och besluta om kriterier för pedagogisk skicklighet, ta fram underlag för utlysning och instruktioner till såväl sökande som sakkunniga, följa bedömningsprocesserna samt rekommendera beslut.

Nämnden består av ordförande vice rektor Cathrine Norberg samt två ledamöter från respektive fakultet som utses av dekan, samt en representant vardera från de tre studentkårerna.

Medicinsk fakultet

Vicedekan Magnus Hultin och utbildningsledare Anna Fahlgren.

Samhällsvetenskaplig fakultet

Vicedekan Ulrika H Westergren och utbildningsledare Tomas Rattamää.

Humanistisk fakultet

Prodekan Maria Löfgren och utbildningsledare Ann-Catrine Eriksson.

Teknisk- naturvetenskaplig fakultet

Prodekan Karolina Broman och utbildningsledare Susanne Vikström.

Studentkårerna

En representant vardera från följande studentkårer; Umeå studentkår, Umeå medicinska studentkår samt Umeå naturvetar- och teknologkår.

Till nämnden adjungeras en expert i pedagogiska frågor och ett handläggarstöd från enheten Universitetspedagogik och lärandestöd (UPL) samt två redan utnämnda excellenta lärare vilka utses av ordförande. Vid behov adjungeras ett expertstöd i arbetsgivarfrågor från Personalenheten. Mandatperioden är fyraårig och nämnden sammanträder minst två gånger per termin.

Vill du veta mer om ansökan?

Anvisningar för sökande hittar du på Umeå universitets webb för anställda, Aktum.
Läs mer om pedagogisk meritering (Aktum)

För utförliga instruktioner se Gudie för dokumentation av pedagogiska meritering

Senast uppdaterad: 2025-09-22