Som lärare vid Umeå universitet kan du ansöka om pedagogisk meritering. Modellen uppmärksammar och belönar pedagogisk skicklighet, stimulerar utveckling av undervisningens kvalitet och stödjer institutioner och fakulteter i deras pedagogiska arbete.
Kvalitetshöjning inom utbildning
Det övergripande målet för Umeå universitets modell för högskolepedagogisk meritering är att bidra till fortlöpande kvalitetshöjning i utbildningen genom att:
stimulera lärare att utveckla hög pedagogisk kompetens
uppmärksamma och premiera hög pedagogisk kompetens hos Umeå universitets lärare
uppmuntra institutioner och fakulteter att skapa goda förutsättningar för pedagogisk utveckling
ha tydliga kriterier för högskolepedagogisk skicklighet
utifrån dessa kriterier bedöma och belöna denna skicklighet
Modellen har två nivåer: meriterad och excellent lärare. För att ansöka om excellent nivå krävs att du redan utnämnts till meriterad lärare. Varje nivå beskrivs av ett antal kriterier för pedagogisk skicklighet. För utnämning krävs att samtliga kriterier för den aktuella nivån är uppfyllda. Utnämning ger en lönejustering för läraren. Lönejusteringen fastställs vart fjärde år av rektor.
Nämnden för högskolepedagogisk meritering, med representanter från varje fakultet, har det övergripande kvalitetsansvaret. Beslut om utnämning i modellen fattas av respektive fakultet.
Kriterier
För utnämning krävs att samtliga kriterier ska vara uppfyllda för respektive nivå, men alla indikatorer behöver inte vara uppfyllda.
Meriterad lärare
En meriterad lärare har undervisningserfarenhet utöver vad som krävs för anställning som lärare vid Umeå universitet. För meriterad nivå betonas lärarens engagemang och skicklighet i mötet med studenterna, vilket visar sig i planering, genomförande, examination, utvärdering och utveckling av den egna undervisningen. Meriterad nivå fokuserar på kvalitéerna i det pedagogiska arbete som läraren gör i direkt relation till studenterna och den egna undervisningen.
1. Undervisningserfarenhet
Läraren har omfattande och bred undervisningserfarenhet på högskolenivå och har gjort betydande insatser i utbildningarna. Aspekter som tillmäts betydelse för bedömningen är att läraren till exempel har erfarenhet av:
olika undervisningsuppdrag
olika utbildningsnivåer
olika undervisningsformer
olika studerandegrupper
kurs- eller momentansvar
2. Engagemang
Läraren visar engagemang för undervisningsuppdraget och utvecklar samt förnyar den egna pedagogiska praktiken. Aspekter som tillmäts betydelse för bedömningen är att läraren till exempel:
aktivt deltar i utveckling av undervisningsinslag, moment och kurser
systematiskt utvärderar sin undervisning och använder resultaten för att höja kvaliteten
utvecklar sin högskolepedagogiska kompetens genom vidareutbildning och diskussioner med kollegor och studenter
utvecklar sina ämnes- och professionskunskaper genom vidareutbildning och diskussioner med kollegor och andra aktörer
3. Undervisningsskicklighet
Läraren har god förmåga att planera, genomföra och utvärdera undervisning och examination som stöttar studenters lärande. Aspekter som tillmäts betydelse för bedömningen är att läraren till exempel:
planerar, genomför, examinerar, utvärderar och utvecklar undervisning som stödjer studenternas lärande och övar upp studenternas kritiska tänkande
utvecklar och anpassar undervisnings- och examinationsformer efter ämnesinnehåll, studentgrupp och distributionsformer
relaterar sin egen undervisning till andra kurser eller moment inom ämnesområdet för att uppnå progression och sammanhang
erhållit positiva omdömen om sin undervisningsskicklighet
4. Reflekterande förhållningssätt
Läraren har ett reflekterande och kritiskt förhållningssätt till sin egen pedagogiska praktik. Aspekter som tillmäts betydelse för bedömningen är att läraren till exempel:
visar medvetenhet om sina pedagogiska utgångspunkter och ställningstaganden
reflekterar över den högre utbildningens mål, ämnets förutsättningar och olika undervisningsformers generella för- och nackdelar, samt hur dessa motiverar den egna undervisningens utformning
problematiserar kursinnehåll och undervisningsformer i diskussioner med kollegor och studenter
drar lärdom av tidigare erfarenheter, såväl goda som mindre goda, och omsätter dessa erfarenheter i utvecklingen av undervisningen och det egna lärandet
Excellent lärare
En excellent lärare har bredare pedagogisk skicklighet än vad som krävs för meriterad nivå. För excellent nivå betonas lärarens vetenskapliga förhållningssätt till det pedagogiska uppdraget samt engagemang och skicklighet i pedagogiskt ledarskap och professionell utveckling. Den excellenta lärarens pedagogiska praktik har betydelse för institutionen, lärosätet och kollegiet.
På excellent nivå ligger fokus på kvaliteten i det pedagogiska arbete som läraren bedriver med kollegor, på institutionen och lärosätet liksom för det högskolepedagogiska kunskapsfältet.
5. Vetenskapligt förhållningssätt
Läraren tillämpar ett vetenskapligt förhållningssätt i sin pedagogiska praktik genom att analysera och problematisera sin praktik och vidareförmedla sin högskolepedagogiskt grundade kunskap. Aspekter som tillmäts betydelse för bedömningen är att läraren till exempel:
visar medvetenhet om sina pedagogiska utgångspunkter och ställningstaganden utifrån vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
problematiserar det egna ämnets vetenskapliga traditioner och dess betydelse för utbildningen och studenternas lärande
utvecklar undervisningsmaterial och läromedel med stöd i ämnesdidaktisk och högskolepedagogisk kunskap
kommunicerar sina högskolepedagogiska erfarenheter, kunskaper och färdigheter via nationella och internationella nätverk, konferenser eller tidskrifter
6. Pedagogiskt ledarskap
Läraren har genom pedagogiskt ledarskap främjat högskolepedagogisk utveckling och samverkan inom och utanför lärosätet. Aspekter som tillmäts betydelse för bedömningen är att läraren till exempel:
initierar, utvärderar samt driver utveckling av utbildning i samverkan med
kollegiet och andra intressenter
initierar och medverkar i pedagogiska diskussioner, seminarier och konferenser inom och utanför lärosätet
främjar högskolepedagogisk utveckling, samverkan och delaktighet på olika nivåer inom och utanför lärosätet
har axlat pedagogiska utvecklings- och ledningsuppdrag av strategisk och operativ karaktär
7. Professionell utveckling
Läraren har systematiskt utvecklat sig själv och den högskolepedagogiska verksamheten över tid. Aspekter som tillmäts betydelse för bedömningen är att läraren till exempel:
kontinuerligt utvecklat sin högskolepedagogiska kompetens på ett mångsidigt sätt
kontinuerligt utvecklat sitt pedagogiska ledarskap för att främja utbildningens kvalitet och studenternas lärande.
har visioner och planer för pedagogiskt utvecklingsarbete i relation till den högre utbildningens förutsättningar
Nämndens uppdrag är att kvalitetssäkra meriteringsmodellen genom att säkerställa en likvärdig bedömning av pedagogisk skicklighet vid de olika fakulteterna och att rekommendera beslut till fakulteterna baserat på bedömningar från pedagogiskt sakkunniga. I nämndens ansvar ligger att utforma och besluta om kriterier för pedagogisk skicklighet, ta fram underlag för utlysning och instruktioner till såväl sökande som sakkunniga, följa bedömningsprocesserna samt rekommendera beslut.
Nämnden består av ordförande vice rektor Cathrine Norberg samt två ledamöter från respektive fakultet som utses av dekan, samt en representant vardera från de tre studentkårerna.
Till nämnden adjungeras en expert i pedagogiska frågor och ett handläggarstöd från enheten Universitetspedagogik och lärandestöd (UPL) samt två redan utnämnda excellenta lärare vilka utses av ordförande. Vid behov adjungeras ett expertstöd i arbetsgivarfrågor från Personalenheten. Mandatperioden är fyraårig och nämnden sammanträder minst två gånger per termin.
Medicinsk fakultet
Vicedekan Magnus Hultin och utbildningsledare Anna Fahlgren.
Samhällsvetenskaplig fakultet
Vicedekan Ulrika H Westergren och utbildningsledare Tomas Rattamää.
Humanistisk fakultet
Prodekan Maria Löfgren och utbildningsledare Ann-Catrine Eriksson.
Teknisk- naturvetenskaplig fakultet
Prodekan Karolina Broman och utbildningsledare Susanne Vikström.
Studentkårerna
En representant vardera från följande studentkårer; Umeå studentkår, Umeå medicinska studentkår samt Umeå naturvetar- och teknologkår.
Pedagogiskt sakkunniga
Den pedagogiska skickligheten bedöms av externa pedagogiskt sakkunniga. För ansökan till meriterad nivå utses en sakkunnig och för ansökan till excellent nivå utses två sakkunniga. Sakkunnigs uppdrag är att bedöma om den sökande uppfyller kriterierna för meriterad respektive excellent nivå, samt att ge konstruktiv återkoppling till den sökande. I sakkunnigs uppgift ingår även att granska behörigheten avseende högskolepedagogisk utbildning. Granskningen ska resultera i ett skriftligt sakkunnigutlåtande enligt rubrikerna i nedanstående mall.