Björn Åstrand är legitimerad lärare, FD i historia och universitetslektor i pedagogiskt arbete. Han bedriver både historisk och utbildningsvetenskaplig forskning.
Björn Åstrand är legitimerad lärare, FD i historia och universitetslektor i pedagogiskt arbete. Hans forskning berör både historia och utbildningsvetenskap. Han har varit dekan på både Umeå och Karlstads universitet samt visiting scholar på Stanford University. Han har varit internationellt verksam inom exv. Teacher Education Policy network in Europe (TEPE) och samarbetar med Stanford Teacher Education Program (STEP). Han var ledamot av 2015:års Skolkommission och haft två uppdrag som regeringens särskilda utredare gällande utredningarna Bättre skola genom mer attraktiva skolprofessioner och En mer likvärdig skola. (SOU 2017:51, SOU2018:17 och SOU 2020:28)
Åstrand är extern ledamot i styrelsen för Högskolan i Innlandet (Norge) och i styrelsen för Utbildningsvetenskapliga kommittén (Vetenskapsrådet) samt suppleant i styrelserna för Marcus och Amalia Wallenbergs minnesfond (MAW) och Jacob Wallenbergs stiftelse, särskilda fonden (JWS). För närvarande är han tjänstledig på 20% för att stötta Lärarnas Riksförbund i utvecklingen av professionsprogram för skolans lärare.