Information till studenter och medarbetare med anledning av covid-19 (Uppdaterad: 1 mars 2021)
Historia och utbildningsvetenskap möts på olika sätt i utbildningshistoria och historiedidaktik. Därför kallas området också historia med utbildningsvetenskaplig inriktning. Vi använder den engelska beteckningen History and Education.
Inom forskningsmiljön bedrivs utbildningshistorisk forskning inom teman som fostran av barn och ungdom, minoriteters utbildning och olika skolämnens utformning. Den omfattande forskningen om historieämnets utveckling förenar utbildningshistoriska och historiedidaktiska aspekter. Den historiska dimensionen är även framträdande i forskningen om historieförmedling och historiebruk utanför skolans ram, som behandlar historiens betydelse för skapandet av nationell, etnisk och politisk identitet.
Den samtidsinriktade forskningen innefattar projekt om elevers historieintresse, interkulturell historia och akademisk historieundervisning. Forskningsmiljön utmärks av påtaglig internationalisering och deltar i internationella projekt om bland annat historieböcker, läroboksrevision, historielärarutbildning, populära historietidskrifter, digital historia och debatter om historieundervisning.
I en ny avhandling granskas hur skolresor i Portugal använts för att forma medborgarna och nationen.
Den nya forskarskolan är ett samarbete mellan universiteten i Örebro, Umeå, Stockholm och Uppsala.
I ett nytt forskningsprojekt utforskas pedagogikens utmärkande drag och samhälleliga roll de senaste 80 åren.
Ett antal forskningsprojekt leds från Umeå av personer knutna till miljön. Läs mer om vår forskning.
I seminarieserien presenterar vi aktuell utbildningshistorisk och SO-didaktisk forskning.
Här hittar du artiklar, böcker och övriga publikationer av personer med anknytning till forskargruppen.
Tvärvetenskaplig, internationell tidskrift, inriktad på vetenskaplig excellens inom utbildningshistoria.
På en resa besöker idéhistorikern Daniel Nyström tre sorters miljöer och reflekterar över sexism och rasism.
Den nya forskarskolan är ett samarbete mellan universiteten i Örebro, Umeå, Stockholm och Uppsala.
I ett nytt forskningsprojekt utforskas pedagogikens utmärkande drag och samhälleliga roll de senaste 80 åren.