"False"
Hoppa direkt till innehållet
umu.se
För studenter
Bibliotek
För medarbetare
Logga in
Student
Alla studenter måste byta lösenord efter 7 maj.
Redigera
Redigera innehåll på umu.se
English site
Sök
Meny
X stäng menyn
Meny
Sök
Sök inom:
Sök inom:
Allt
Utbildning
Forskning
Personal
Studentwebb
Nyheter
Andra söktjänster
Hitta kurser och program
Sök kursplan
Sök välkomstbrev
Bibliotekets söktjänst
Sök i regelverket
Huvudmenyn dold.
Logga in
Student
Alla studenter måste byta lösenord efter 7 maj.
Redigera
Redigera innehåll på umu.se
English
Johan Sidenvall
Kontakt
E-post
johan.sidenvall@umu.se
Telefon
Verksam vid
Anknytning
Anknuten som forskare till
Umeå forskningscentrum för matematikdidaktik (UFM)
Roll: Katalogansvarig
Anknytning
Anknuten som forskare till
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik
Plats
Naturvetarhuset, huskropp A, plan 5, Johan Bures väg 16
Umeå universitet, 901 87 Umeå
Publikationer
Publikationer
Forskning
Forskning
Omnämnanden
Omnämnanden
2024
Developing a diagnostic framework for primary and secondary students’ reasoning difficulties during mathematical problem solving
Educational Studies in Mathematics
, Springer Nature 2024, Vol. 115, (2) : 125-149
Säfström, Anna Ida; Lithner, Johan; Palm, Torulf; et al.
2022
Supporting teachers in supporting students’ mathematical problem solving
International Journal of Mathematical Education in Science and Technology
Sidenvall, Johan; Granberg, Carina; Lithner, Johan; et al.
2021
Ökad matematisk förståelse genom problemlösning
Nämnaren : tidskrift för matematikundervisning
, Göteborg: Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM) 2021, (4) : 81-86
Sidenvall, Johan
2021
Initiating teacher-researcher collaboration to support students' mathematical problem-solving
Nordisk matematikkdidaktikk, NOMAD: [Nordic Studies in Mathematics Education]
, (3–4) : 131-151
Säfström, Anna Ida; Palmberg, Björn; Granberg, Carina; et al.
2020
Mathematical problem solving in textbooks from twelve countries
International Journal of Mathematical Education in Science and Technology
, Taylor & Francis 2020, Vol. 51, (7) : 1120-1136
Jäder, Jonas; Lithner, Johan; Sidenvall, Johan
2019
Literature review of mathematics teaching design for problem solving and reasoning
Nordisk matematikkdidaktikk, NOMAD: [Nordic Studies in Mathematics Education]
, Göteborgs universitet 2019, Vol. 24, (1) : 51-74
Sidenvall, Johan
2019
Lösa problem: om elevers förutsättningar att lösa problem och hur lärare kan stödja processen
Umeå Studies in the Educational Sciences
, 33
Sidenvall, Johan
2017
Students' mathematical reasoning and beliefs in non-routine task solving
International Journal of Science and Mathematics Education
, Springer 2017, Vol. 15, (4) : 759-776
Jäder, Jonas; Sidenvall, Johan; Sumpter, Lovisa
2015
Att lära sig resonera: om elevers möjligheter att lära sig matematiska resonemang
Studies in Science and Technology Education
, 86
Sidenvall, Johan
2015
Att lära sig resonera: Om elevers möjligheter att lära sig matematiska resonemang
Studies in Science and Technology Education. Licentiatavhandling
, 86
Sidenvall, Johan
2015
Mathematical reasoning and beliefs in non-routine task solving
Current State of Research on Mathematical Beliefs XX: Proceedings of the MAVI-20
Sidenvall, Johan; Jäder, Jonas; Sumpter, Lovisa
2015
Students' reasoning in mathematics textbook task-solving
International Journal of Mathematical Education in Science and Technology
, Taylor & Francis 2015, Vol. 46, (4) : 533-552
Sidenvall, Johan; Lithner, Johan; Jäder, Jonas
2014
Mathematical Reasoning and Beliefs
Proceedings of the 38th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education and the 36th Conference of the North American Chapter of the Psychology of Mathematics Education (Vol. 6)
, Vancouver: PME 2014 : 114-114
Jäder, Jonas; Sidenvall, Johan
2013
Students’ Reasoning in Mathematics Textbook Task Solving
Norrköping: Linköping University Electronic Press 2013
Sidenvall, Johan
Supporting Teachers to Support Students’ Problem-solving
Sidenvall, Johan; Granberg, Carina; Lithner, Johan; et al.
Visa publikationer i DiVA
Forskningsprojekt
1 januari 2023 till 31 december 2026
Uppgiftsdesign och lärarstöd som främjar elevers matematiska resonemang
30 maj 2022
Barns och elevers tidiga matematikundervisning
1 januari 2009 till 31 december 2025
Att lära matematik genom imitativa och kreativa resonemang
Publicerad: 06 maj, 2019
Med problemlösning lär sig elever matematik bättre
+ Visa mer
- Visa mindre