Publicerad: 2020-01-31 Uppdaterad: 2023-12-05, 10:27

Farlig prostatacancer i många varianter

PORTRÄTT Vissa män med prostatacancer drabbas av en aggressiv form som sprider sig. Pernilla Wikströms forskning syftar till att fram effektivare behandlingar som är individuellt anpassade.

Text: Jonas Lidström
Bild: mattias pettersson

I Sverige, liksom i många andra länder, är prostatacancer den vanligaste cancersjukdomen hos män. Vanligtvis har sjukdomen ett långsamt förlopp och de flesta män blir botade eller kan leva väldigt länge med sin sjukdom.

"Vi tror att vi har väldigt viktiga resultat"

Pernilla Wikström forskar på aggressiva former av prostatacancer. (3:39 minuter)

Pernilla Wikström är professor i tumörbiologi vid Umeå universitet. Den cancerform hon har kommit att rikta in sig på är just prostatacancer.

– Prostatacancer en väldigt vanlig sjukdom, det är många som drabbas. Alla drabbas dock inte lika hårt. De flesta har faktiskt en ganska ofarlig sjukdom, de kan leva länge med sin cancer, säger hon.

Ibland utvecklas dock aggressivare former av prostatacancer som sprider sig till skelettet. Prostatacancer som spridit sig till skelettet är svårbehandlad och livshotande.

– Jag och min forskargrupp försöker förstå hur man kan förbättra behandlingen för de här patienterna, säger Pernilla Wikström.

– Vi tror att vi har väldigt viktiga resultat som tyder på att den här spridda sjukdomen inte är en enda sjukdom, utan olika sjukdomar.

Prostatacancer är många olika sjukdomar

Pernilla Wikströms forskarteam har visat att benmetastaser kan se biologiskt väldigt olika ut från patient till patient. De kan ha olika tillväxtsätt och drivas av olika tillväxtfaktorer.

– En patient med en spridd prostatacancer kan ha en viss typ utav molekylär sjukdom, medan en annan patient har en annan sorts sjukdom. Det betyder i förlängningen, tror vi, att de här patienterna borde behandlas på olika sätt.

– Det är lätt att dra paralleller till andra tumörformer – till exempel bröstcancer, där man faktiskt har vetat ett bra tag att det finns olika sorters bröstcancer. Det finns inte bara en sort.

Att anpassa behandling på ett mer genomtänkt sätt är ett väldigt hett fält inom cancervården

Målet för Pernilla Wikström är att man i framtiden ska kunna utveckla nya, mer individuellt anpassade behandlingar för patienter med metastaserad prostatacancer.

– Om man ställer diagnosen prostatacancer så får man ställa ytterligare en diagnos: vilken sorts prostatacancer har patienten? Nu är det viktigt att säga att vi inte är där ännu – men det är dit jag hoppas att forskningen ska leda.

Från forskning till nya behandlingar

Förhoppningen är att nya behandlingar ska kunna testas i kliniska studier inom en snar framtid.

– Inom tio år hoppas jag att det hänt något, så att behandling av avancerad prostatacancer blivit ordentligt förbättrad, säger Pernilla Wikström.

– Det här med att anpassa behandling på ett mer genomtänkt sätt är ett väldigt hett fält inom cancervården överhuvudtaget nu, menar hon.

En stor del av utmaningen är att kunna hitta de mekanismer som faktiskt driver tumörsjukdomen hos varje individ.

– Inom tio år tror jag att man faktiskt använder biomarkörer för att kunna välja den mest lämpliga behandlingen för varje patient. Att man inte behandlar alla på samma sätt.

– Min dröm är att vi lyckas omsätta resultaten vi har just nu till någonting som faktiskt kan användas och göra skillnad för patienter inom vården, säger Pernilla Wikström.