Publicerad: 2023-06-28 Uppdaterad: 2023-11-08, 11:28

Forskningsutbytet gav möjlighet till nytt samarbete och fortsatt forskning ihop

PORTRÄTT Katarina Johansson har varit på en predoc-vistelse inom ramen för den Nationella forskarskolan i allmänmedicin. Hon begav sig till Boston och Harvard Medical School . Där fick hon prova på en internationell forskargemenskap.

Bild: Mattias Pettersson

Välkommen tillbaka – hur har du haft det i Boston?

– Tack, jag har haft en trevlig och bra vistelse under mina två månader på Beth Israel Deaconess Medical Center, Harvard Medical School i Boston.

Vad var syftet med resan?

– Syftet med resan var att få kunskap om celiakiforskning ur ett internationellt perspektiv genom att genomföra forskning i en internationell miljö utomlands.

Har besöket i Boston varit givande?

– Det har det verkligen. Att dagligen få forska i en internationell miljö, där man alltid behöver prata engelska gör att man utvecklas som både forskare och människa. Att medverka i nätverkande med andra celiakiforskare gör att man får nya och andra perspektiv i sin forskning, vilket jag tyckt varit mycket givande i mina doktorandstudier.

Berätta mer om den forskning du gjort där– vad handlade det om?

– Jag har arbetat med två studier. I den första studien tog jag själv med data. Det är en registerstudie som handlar om celiaki och karriärvägar. Den andra studien är en intervjustudie, där vi intervjuade unga vuxna i USA med celiaki angående övergången från barn till vuxen samt om uppföljningen som vuxen. I den första studien har jag analyserat data och skrivit ett manuskript ihop med mina handledare. I den andra studien har vi annonserat, intervjuat och transkriberat 10 intervjuer.

Hur tror du att den här resan kan bidra till ditt fortsatta arbete?

– På flera sett har detta forskningsutbyte bidragit till mitt fortsatta arbete som forskare. Dels har jag lärt känna en del nya celiakiforskare. Jag har påbörjat en fortsatt forskningssamarbete, där vi kommer fortsätta arbeta med studier rörande celiaki, vi planerar regelbundna Zoom möten framöver och en träff hösten 2024. Vi har tillsammans ansökt om anslag för fortsatt samarbete.

Var det något som inte gick som du hade tänkt? Något som överraskade dig?

– Jag var inte beredd på att mycket tid skulle behöva tillägnas byråkratiska uppgifter. Tex säkerhetsgenomgångar, kurser mm. Det tog nästan 2 veckor att genomföra innan man kunde komma i gång.

Vad var den största skillnaden mellan din hemmiljö och forskningsmiljön på BIDMC?

– På BIDMC satt personer mer utspritt och blandat med flera forskningsfält. Mejl var därför bästa kontaktvägen. Dessutom fanns inget fikarum som vi är van vid i Sverige.

Har du något tips till andra som är sugna på att göra en predoc?

– Bara gör det är mitt tips. Viktigt att tänka på att vara flexibel och vara ute i god tid. Jag var ute lite mindre än ett år innan, men ändå fick jag skjuta på utbytet två gånger och det tog ett tag att få visum och etisk godkännande för studien. Kolla också upp hur mycket det kostar att bo dit du ska. I Boston var det väldigt dyrt, och man kan behöva söka flertalet anslag.

Vad gjorde du helst på din lediga tid i Boston?

– Det finns många fina platser i Boston som t.ex. Boston Common och Back Bay. Eller bara en promenad i någon park. Jag bodde nära Fenway Park och därför gick jag några gånger på baseboll (Red Sox) som är något verkligen värt att gå på om man åker till Boston.

Snabba fakta

Titel: Doktorand

Universitet för predoc: Harvard Medical School

Stad för predoc: Boston