Publicerad: 2019-05-15

Framgångsrik start för Arcumstödd forskningsturné

PORTRÄTT Den nionde maj 2019 gick det första eventet på Arctic Fives vetenskapsturné av stapeln i Luleå på Kunskapens Hus. Eventet var en framgång med en mycket varierad blandning av deltagare. Vi passade på att intervjua Jonas Ericson, kommunikatör med ansvar för projektet, efter eventet.

Bild: Jonas Ericson

Hur kom ni på idén med att göra en vetenskapsturné?

För att vi vill sprida den kunskap om det arktiska som tas fram på alla de här fem universiteten. Dels sprida mellan oss, men också till en allmänhet, studenter och personal på de här platserna. Den här typen av arktisk forskning är så mycket mer än isberg och isbjörnar – det handlar om vi som bor och lever här i det arktiska området.

Vad var tanken med att göra det just populärvetenskapligt?

Vi försöker nå fler än de redan invigda – forskarsamhällena här runt omkring, en intresserad allmänhet, medborgare, så att de får möjligheten att lyssna på det senaste som forskats fram i deras egen region. Vi vill också jättegärna vara en del i att stärka banden mellan de här forskarna, de här universiteten, både professionellt och kollegialt. Konceptet är att åka med tre forskare, och möta upp med tre forskare så att de får träffas och lära känna varandra. Det kan leda till vad som helst, och bra samarbeten. Genom projektet vill vi bidra med en mötesplats, helt enkelt.

Vad kan andra universitet, projekt eller forskare lära sig av den här arbetsformen?

Jag tycker att det handlar om att bidra till samhället, genom att visa upp och berätta om sin forskning på ett begripligt sätt; att tillgängliggöra forskningen som görs. Därför tycker jag att sånt här är väldigt bra.

Har du någon personlig reflektion från eventet i Luleå? Hur gick det?

Det jag var mest orolig för var om det skulle komma folk. Marknadsföringen är A och O, och vi kom igång ganska sent med den. Men det var bra med folk! Och det som var kul var att det var en blandning av allmänheten, studenter och även branschfolk. Det var deltagare från byggnadssektorn, regionala aktörer m.m. och det tycker jag är ett kvitto på att det här är ett koncept som engagerar. Här kommer liksom ett universitet och berättar om det senaste kring hållbarhet och klimatsmart forskning i den egna regionen – och det dyker upp massor med olika deltagare. Det tycker jag är fantastiskt!

Kontakt vid frågor om projektet

Jonas Ericson

Läs mer om Arcum

Arktiskt centrum

Arktiskt centrum är ett samverkanscentrum för arktisk tvärvetenskaplig forskning och utbildning.

Om Arktiskt centrum

Arktiskt centrum vid Umeå universitet fokuserar på arktisk forskning.