Porträttbild Dennis Brännvall
Publicerad: 2024-03-12

”Globalt framgångsrika spel ska kunna komma från Umeå”

PORTRÄTT Alumnen Dennis Brännvall har sitt drömjobb som digital kreatör och egenföretagare inom datorspelsbranschen. Vägen dit har bland annat gått via en kandidatexamen i engelska och fristående kurser i informatik vid Umeå universitet.

Bild: Peter Urefalk
Porträttbild Dennis Brännvall

– Är du en entreprenör som jag i själ och hjärta så måste du själv definiera vart du vill och vad som behövs för att komma dit.

Dennis har länge haft ett intresse för att skriva och hade först tankar på att bli poet. Efter en kurs i skapande svenska insåg han att det egentligen var fantasy som lockade och att han gärna ville skriva på engelska. Det ledde till att han påbörjade en utbildning i Creative Writing i England. Att ha ett distansförhållande med flickvännen i Sverige blev dock tufft och därför ansökte han om att få kurser tillgodoräknade vid Umeå universitet. Här påbörjade han ämneslärarutbildningen i engelska.

– Jag trodde då att engelska kan man endast använda för att bli lärare, översättare eller tolk. Under praktiken på ämneslärarprogrammet fick jag prova på att vara lärare på min gamla gymnasieskola i Boden. Lärarna där uppmuntrade mig och jag kände själv att jag hade en naturlig fallenhet för pedagogik. Samtidigt kände jag att jag ville mer. Jag valde därför att fortsätta läsa engelska men i form av fristående kurser.

Läste litteraturvetenskap

I kursen där examensarbetet ingick läste han litteraturvetenskaplig inriktning vilket inkluderade att diskutera och analysera klassiker och kulturella fenomen i fanfiction.

– Jag uppskattade att vi var en liten grupp och att jag fick mycket utrymme och tid att samtala med lärare som Van, Maria och Katarina. Vi pratade om hur litteratur kan påverka samtiden och jag kände att jag hade hittat hem. Det var den bästa tiden i mitt liv och utan den hade jag inte kunnat jobba i datorspelsbranschen som ju bygger helt på engelska. Jag pratade bara här om veckan mina medarbetare på företaget om Vans kurs i gotisk litteratur.

Efter examen jobbade Dennis en tid på Humlab vid Umeå universitet och hittade då den perfekta utbildningen i USA – Interactive Entertainment (MS) i Florida.

– Antagningsprocessen tog över ett år men då passade jag på att läsa ett par kurser i informatik då jag insåg att även om jag inte ville bli den som kodade så behövde jag få mer insikt i vad det handlade om. Både Digital kultur och teknik och Informatik med inriktning mot kreativ medieproduktion var skitkul. Det var inte så mycket ren programmering utan mer 3D-modellering och animering.

Startade eget spelföretag

Dennis bodde 10 år i Stockholm när han jobbade på DICE med Star Wars Battle och reste mycket till USA. Både han och hans fru ville flytta tillbaka norrut och landade i att Umeå är en bra stad att bo i. Här startade han upp företaget Wayfinder.

– Jag vill bygga upp mitt företag så att globalt framgångsrika spel ska kunna komma från Umeå. Sedan pandemin arbetar nästan alla spelskapande bolag på distans. Innan pandemin var inte det självklart. Jag hoppas att mitt bolag ska bidra till att det ska finnas en miljö i Umeå som kan stötta med till exempel praktikplatser om Umeå universitet startar en spelutbildning. De behövs både utbildning och arbetstillfällen för att en sådan satsning ska vara framgångsrik.