Hoppa direkt till innehållet

Information till studenter och medarbetare med anledning av covid-19 (Uppdaterad: 4 december 2020)

printicon
Publicerad: 30 jan, 2020

”Hållbarhet kräver ett systemtänk”

PORTRÄTT Helena Helmersson har länge arbetat för att göra hållbarhet till en central fråga inom H&M. Från 30 januari 2020 axlar hon rollen som vd för modejätten. Allt började med studier på Umeå universitet.

Text: Jonas Lidström

Helena Helmersson läste till civilekonom på Handelshögskolan vid Umeå universitet. Sedan 22 år tillbaka arbetar hon inom H&M-gruppen, där hon länge har varit drivande i att göra hållbarhet till en kärnfråga.

När vi träffar dig är du på Umeå universitet för att ta emot ett pris för inflytelserika ledare. På vilket sätt har du varit en sådan?

– Det som jag, tillsammans med många andra, har bidragit till är att integrera hållbarhet i H&M-gruppens affär. När jag började som hållbarhetschef så var detta ett område som fortfarande låg lite vid sidan av. Det fanns ett duktigt hållbarhetsteam, men det var inte så att alla länder och avdelningar hade hållbarhetsmål som de själva drev. Så är det absolut i dag.

Hur långt anser du att H&M-gruppen har kommit på den här resan mot att bli ett hållbart företag?

– Jag tror inte att hållbarhetsarbete är något man kan bli klar med. Men om vi tar frågan om rättvisa löner som exempel: Tidigare drev vi den genom att träffa premiärministrar i länder där vi har mycket produktion och försökte påverka dem att höja minimilönerna i landet. Men i dag har vi ett helt system på plats som gör att arbetare på fabriksgolvet förhandlar sin lön, samtidigt som vi som företag har förändrat oss i hur vi förhandlar priser med våra underleverantörer. Det är fortfarande mycket kvar att göra tills vi nått målet att alla arbetare ska ha levnadslön, men vi ser att utvecklingen går åt rätt håll.

Du måste ändra hela agendan på samma gång: beteenden i organisationen, andra typer av mål

Vad finns det för andra områden där ni fortfarande behöver bli bättre?

– Mycket kraft läggs i dag på att gå mot en cirkulär affärsmodell. Det handlar om att alla fibrer vi använder ska vara återvunna. I dag baseras en del av våra kollektioner på återvunna fibrer. Men för att nå hela vägen behövs nya innovationer. Vi behöver även hitta skalbara tekniker för att extrahera färgämnen ur textilfibrer, samt att separera fibrer i materialblandningar – behov som vi delar med branschen som helhet.

Under ditt besök på Umeå universitet har du också hållit en gästföreläsning för studenter och alumner om ”ledarskap i en föränderlig värld”. På vilket sätt ställer hållbarhetsfrågan nya krav på ledarskapet?

– Det krävs att man som ledare har ett systemtänk. Det räcker inte att du genomför en aktivitet i en del av affären, utan du måste ändra hela agendan på samma gång: beteenden i organisationen, andra typer av mål, rätt partners. Man måste tänka på alla beroenden.