Publicerad: 2020-01-30

Alumn blir ny vd för H&M

NYHET Helena Helmersson, alumn från Handelshögskolan vid Umeå universitet, blir ny vd för H&M. Hon efterträder Karl-Johan Persson som tar över ordförandeklubban efter Stefan Persson som önskat lämna efter 20 år på posten.

Helmersson – jobbat i bolaget sedan 1997

Helena Helmersson läste internationella ekonomlinjen på Handelshögskolan vid Umeå universitet och tog examen 1997. Helena började samma år på H&M som ekonom på inköpsavdelningen. Därefter hade hon olika roller inom inköp och produktion. Helena Helmersson var hållbarhetschef under fem år och därefter produktionschef baserad i Hongkong. Sedan drygt ett år tillbaka har hon varit operativ chef (chief operating officer) med ansvar för expansion, logistik, produktion, IT och Avancerad dataanalys/AI samt Insights and Analytics.

– Jag känner mig trygg i att lämna över vd-rollen till Helena som är en erfaren och bra ledare som lever våra värderingar. Helena kommer att arbeta vidare på den plan som vi har satt för 2020 och framåt, säger avgående vd Karl-Johan Persson i pressmeddelandet.

Helena Helmersson säger att hon är mycket motiverad för uppgiften:

– Det finns stor potential att expandera med befintliga och nya varumärken, med nya typer av partnerskap samt leda utvecklingen mot en hållbar modeindustri, säger Helena Helmersson i ett pressmeddelande.

2014 utsågs hon till näringslivets mäktigaste kvinna av tidningen Veckans affärer. Då hade hon suttit drygt tre år på posten som hållbarhetschef i företaget.

2019 utsågs hon till Influential Leader av AACSB Priset delades ut vid ett besök vid Handelshögskolan i Umeå som också hade nominerat henne till utmärkelsen för sitt ledarskap och starka engagemang i hållbarhetsfrågor.

Läs mer på DN.se.