Publicerad: 2018-12-05 Uppdaterad: 2023-12-04, 14:21

Kan hjärnans funktioner förbättras när vi åldras?

PORTRÄTT Att åldras med intakta hjärnfunktioner är nog något som de flesta önskar, men hur mycket kan vi egentligen påverka? Detta är det centrala temat i Carl-Johan Boraxbekks forskning där hans grupp försöker förstå hur hjärnan kan påverkas, och förbättras, av till exempel fysisk aktivitet, minnesträning eller diet.

Bild: Mattias Pettersson

I studierna används dels data från befolkningsstudier, till exempel Betula, men det typiska i forskningen är att testa hur en viss typ av intervention direkt påverkar hjärnans struktur och funktion. För att kunna göra detta använder Carl-Johan Boraxbekk flera olika hjärnavbildningstekniker för att mäta förändringar i hjärnan. Dessa metoder kombineras med beteendetestning, och han studerar både friska deltagare och patientgrupper.

Carl-Johan Boraxbekks forskning har en stark internationell prägel med samarbeten i Australien, USA och Danmark. Målet är att utveckla individbaserade interventioner som kan främja ett bra åldrande med bevarad hjärnfunktion. Han hoppas att forskningen kan bidra till innovativa lösningar till de utmaningar samhället står inför med den växande åldrande befolkningen.

2018 utsågs Carl-Johan Boraxbekk utsågs till professor i åldrande med inriktning mot kognitiv neurovetenskap/kognitionsvetenskap vid Enheten för demografi och åldrandeforskning (CEDAR) vid Umeå universitet.

Biografi

Carl-Johan Boraxbekk föddes 1980 i Skövde och växte upp i Valla, Töreboda kommun. Han disputerade 2008 i fysiologi vid Umeå universitet. Därefter fortsatte han att bedriva sin forskning inom ramen för Umeå centrum för funktionell hjärnavbildning (UFBI), med speciellt intresse för interventionsforskning. Från 2011 har han varit verksam vid samhällsvetenskapliga fakulteten och 2012 blev han docent. Sedan 2016 är han också knuten till Danish Research Center for Magnetic Resonance, Danmark.

Läs mer om eller kontakta Carl-Johan Boraxbekk