Bild: Patrik Trägårdh

Publicerad: 2020-03-11

Mycket mer ätbar mat kan räddas

REPORTAGE Gastronomiprogrammet gjorde gemensam sak med ett avfallsbolag för att förändra beteenden och minska matsvinnet.

Text: Jonas Lidström

Matsvinn är ett problem som blir synligt i våra sopor.

Enligt Naturvårdsverkets senaste siffror (2016) slängde svenskarna 200 000 ton ätbar mat under ett år.

Men för att minska matsvinnet behöver vi flytta blicken från avfallsberget till hur vi handlar råvaror, planerar och lagar våra måltider.

Med tanke på detta är det ganska logiskt att Umeå kommunala vatten- och avfallsbolaget Vakin och gastronomiprogrammet vid Umeå universitet har börjat samarbeta under parollen Rädda maten.

Vår provsmakningsmeny bestod bland annat av pesto på blast

Vid 2019 års upplaga av populära Umeå Smakfestival stod gastronomistudenter i ett uppvisningskök på Rådhustorget i Umeå och lagade smakportioner av läckra maträtter baserade på sådana råvaror som ofta slängs bort.

– Vår provsmakningsmeny bestod bland annat av pesto på blast och baljväxtrester, rostade brödmackor och brödpudding, berättar Björn Norén, som är lärare på gastronomiprogrammet.

Samarbetet har också resulterat i en inspirerande kunskapsbank för matlagare som vill rädda mat från att kastas. Snarare än en kokbok med fasta recept består materialet av idékort som ger en överskådlig vy över möjligheter för att ta till vara på olika råvaror.

Recept/Idékort

Banken med idékort finns på kampanjsidan Rädda maten. Surfa in där nästa gång det är dags att rensa i kylskåp och skafferi. Torrt bröd, halvvissen sallad och bortglömda rotfrukter rymmer fler möjligheter än du tror.