Bild: Mostphotos/Tommy Alvén

Publicerad: 2018-09-11

Nu väntar förhandlingar om hur Umeå ska styras

REPORTAGE Trots att de rödgröna partierna preliminärt fick 52 procent av rösterna i Umeå är det långt ifrån klart hur kommunen ska styras. Alliansen har fler mandat än Socialdemokraterna och Miljöpartiet som har styrt de senaste fyra åren.

Jessika Wide är forskare i statsvetenskap med särskild inriktning mot förvaltning, kommunpolitik och lokal demokrati. Hon menar att valresultatet i kommunen kan ha påverkats av de stora kontroversiella frågor som präglat mandatperioden.

- Socialdemokraterna (S) i Umeå backar kraftigt till 30,4 procent och gör sitt sämsta val sedan kommunsammanslagningen på 1970-talet. Tillbakagången är delvis oväntad eftersom Umeå har en lång tradition av socialdemokratiskt styre, men ändå inte helt överraskande utifrån flera stora frågor som delvis präglat mandatperioden. Jag tänker då bland annat på hur utförsäljningen av delar av Bostadens bestånd hanterades, turerna kring skolan i Bullmark och omdiskuterade planer kring högstadieskolor i Umeå samt rapporterade problem inom kommunal äldreomsorg. Både Centerpartiet (C) och Vänsterpartiet (V) går framåt, vilket överensstämmer med utvecklingen nationellt. Umeå kommun är en av de kommuner i landet där V har allra starkast väljarstöd (16,2 procent). Nämnvärt är även att Sverigedemokraterna har svagt väljarstöd i Umeå (5,3 procent).

Feministiskt initiativ (FI) får i det preliminära resultatet 2,1 procent av rösterna, och tappar därmed sina tre mandat i kommunfullmäktige.

- Efter kommunalvalet 2014 har FI haft stora problem med många avhopp och ersättare. Under mandatperiodens sista år var två av partiets tre stolar tomma. Eftersom partiet inte har lyckats skapa någon kontinuitet när det gäller ledamöter i fullmäktige, har det troligen varit svårt att föra fram partiets politik i kommunen. I gengäld har V gått starkt framåt i kommunen med en feministisk profil. Min bedömning är att FI:s tillbakagång inte kommer att påverka politikens innehåll nämnvärt, säger Jessika Wide.

Nu startar en process i kommunen där alla förtidsröster räknas och det slutliga valresultatet fastslås. Det kan ta upp till två veckor. I slutet av september kommer den gamla fullmäktigeförsamlingen att avtackas och den 15 oktober tillträder den nya fullmäktige formellt. Fullmäktiges valberedning kommer att påbörja sitt arbete med att föreslå ledamöter till kommunstyrelsen och nämnderna efter förslag från partierna. I slutet av november väljer fullmäktige styrelse och nämnder och dessa tillträder den 1 januari nästa år. Det innebär att den nuvarande styrelsen samt nämnderna sitter kvar året ut.

- I Umeå blir det spännande att följa denna process, eftersom det är långt ifrån klart vilka partier som kommer att styra kommunen under den kommande mandatperioden. Visserligen får det rödgröna blocket majoritet i fullmäktige (totalt 35 av 65 mandat), men V och S har haft en ansträngd relation under den senaste perioden och V har suttit i opposition. S och Miljöpartiet som styrt kommunen tillsammans får nu bara 24 mandat, vilket kan jämföras med Alliansen som gått framåt och får totalt 25 mandat. Nu påbörjas en intensiv period av samtal och förhandlingar mellan partierna, precis som på nationell nivå.

Text: Elin Andersson
Foto: Mostphotos