Erika Sandow, universitetslektor Institutionen för geografi, CEDAR
Publicerad: 2024-02-12 Uppdaterad: 2024-02-13, 08:36

Ser kopplingar mellan generationer och samhällsförändring

PORTRÄTT Erika Sandow, lektor vid institutionen för geografi, forskar om befolkningens geografiska rörlighet. Hon är speciellt intresserad hur våra val av plats för boende och arbete påverkar oss både ekonomiskt och socialt.

Bild: Ritu Andersson
Erika Sandow, universitetslektor Institutionen för geografi, CEDAR

Hur kom det sig att du började jobba på CEDAR?
Jag blev anställd som biträdande lektor och forskade på material som finns inom CEDARs verksamhet under fyra år. Sen 2017 är jag anställd på institutionen för geografi, men är fortsatt anknuten till CEDARs forskningssektion.

Hur kom det sig att det sig att du blev kulturgeograf?
Jag tycker det är spännande att utforska relationerna mellan människor, samhälle och miljö. Hur vi påverkas av vilket samhälle och miljö som vi befinner oss i, på olika geografiska platser globalt och nationellt.

Lite kort om din föreläsning – Vad handlar den om?
Den kommer att handla om en studie där vi tittat på hur vuxna barns arbetslöshet kan påverka föräldrarnas psykiska hälsa och hur detta påverkas av det geografiska avståndet mellan barn och föräldrar.

Hur ligger den i samtiden?
Vi har en åldrande befolkning i såväl Sverige som Europa. Den här studien visar att politiska beslut behövs för att förbättra arbetsmarknadsmöjligheter och reglera bostadsmarknaden. Det kommer gynna inte bara unga människor utan även ha positiva effekter på de äldres hälsa och välbefinnande.

Vilka planer har du för framtida forskning som rör CEDAR?
Nu närmast ska jag tillsammans med en kollega på CEDAR påbörja ett samarbete med demografer i Österrike. Vi kommer att utforska effekterna av moderna relationer där kvinnan är mer utbildad och/eller tjänar mer än mannen. Vi kommer även undersöka hur detta påverkar de beslut som tas både inom familjen och på arbetsplatsen.

Hur har du haft nytta av CEDAR?
Jag har använt mig av registerdatabasen Linné, som finns inom CEDARs verksamhet. Linnédatabasen innehåller information på individnivå för hela den svenska befolkningen. Den gör att jag har möjlighet att göra stora kvantitativa studier där jag kan följa befolkningen över en lång tid.
Just att CEDAR är en tvärvetenskaplig miljö ger frågeställningarna en helhet eftersom de ses från olika perspektiv.

Vad är roligast med ditt arbete?
Att jag känner att jag utvecklas och får lära mig nya saker. Att samarbeta med olika forskare med skilda ämnesbakgrunder.  Och att i undervisningen möta studenter som brinner för en hållbar samhällsutveckling.

Demografiska databasen vid CEDAR firar 50 år, hur tycker du att jubilaren verkar må?
Den blomstrar. CEDAR erbjuder unika möjligheter för tvärvetenskaplig forskning med historiska aspekter. Det gör att den kommer att ha en fortsatt viktig funktion både nationellt och internationellt för demografiska forskningsfrågor.

Erika Sandow