Publicerad: 2022-05-30 Uppdaterad: 2023-08-10, 10:42

"Som lärare är det lätt att finna motivation”

PORTRÄTT David Svanholm gick en ganska krokig väg innan han kom fram till att läraryrket är precis rätt jobb för honom.

Text: Jonas Lidström
Bild: Simon Jönsson

David Svanholm jobbar som gymnasielärare på Dragonskolan i Umeå. För honom är det bästa med jobbet att möta eleverna och hjälpa dem framåt i sin kunskapsutveckling.

– Det jag gör som lärare har ju stor påverkan på ganska många människor. Som lärare är det lätt att finna motivation till att göra ett bra jobb, säger han.

Började plugga till ingenjör som tjugoåring

För David Svanholm var vägen till lärarprogrammet lång. Som tjugoåring började han studera till ingenjör. Han tog examen och fick jobb inom området. Men efter några år började han inse att han egentligen ville göra något helt annat.

– Jag funderade på vad, och efter noggrant övervägande kom jag fram till lärarjobbet är något som ger en vardag som jag verkligen vill ha, säger han.

Alla människor vill ju känna mening med livet för att man ska må bra.

David Svanholm började studera på ämneslärarprogrammet vid Umeå universitet, med inriktning mot matematik och biologi. Att tänka tillbaka på studieåren väcker varma minnen.

– Den tiden hör till de roligaste åren som jag har haft, och som de flesta människor har. När man är på universitetet och går ett program så känner man en sorts mening eftersom man är på väg mot någonting.

– Det känns alltid bra som människa att vara på väg mot en plats dit man tror att man vill – alltså examen och sedan jobb. Det är en väldigt tillfredställande känsla.

Ett jobb som skänker mening

För David Svanholm är det centralt att arbetet ger livet och vardagen en känsla av mening.

– Alla människor vill ju känna mening med livet för att man ska må bra. Och det är ju väldigt härligt om man kan åstadkomma det på jobbet. Och om man blir lärare så kommer man att känna det, att man har mening, reflekterar han.

– Jag rekommenderar alla att plugga någonting på universitetet, säger han. Det är himla roligt socialt att plugga. Man lär känns jättemycket människor och det finns stort utrymme för nöjen. Jämför man att plugga med att jobba heltid har man mer fritid och sociala kontakter, det är perfekta år för att ha roligt.

Vill du också bli lärare?

Här kan du läsa mer om ämneslärarprogrammet - gymnasieskolan