Publicerad: 2023-02-22 Uppdaterad: 2023-02-24, 09:00

Tog familjen med sig och åkte på forskningsvistelse till Nya Zeeland

PORTRÄTT Nina Dahle har varit på en predoc-vistelse inom ramen för den Nationella forskarskolan i allmänmedicin. Det bar av till Auckland på Nya Zeeland med siktet inställt på Institutionen för allmänmedicin vid Aucklands universitet.

Text: Kristina Lindblom
Bild: Privat

Välkommen tillbaka – hur har du haft det?

– Jag har haft en helt fantastisk pre-doc i Auckland!

Vad var syftet med resan?

– Ett mål med vistelsen var att få vistas i en internationell forskningsmiljö och att få ett internationellt perspektiv på allmänmedicinsk forskning. Jag har arbetat med ett lokalt forskningsprojekt för att få nya erfarenheter under handledning av professor Bruce Arroll.

Har besöket i Auckland varit givande?

– Jag reste till Nya Zeeland med min man och våra tre barn (2-7 år). Det har varit otroligt givande och inspirerande både forskningsmässigt och för hela familjen. Barnen har gått på skola och förskola och hela familjen har verkligen stortrivts.

Berätta mer om den forskning du gjort där – vad handlade det om?

– Jag har gjort en studie baserad på data insamlat av min handledare i Auckland. Vi har gjort en valideringsstudie av en enskild verbal fråga (Emoqol 100; ”How is your emotional quality of life now, with 100 being perfect and zero being worst imaginable?”) som ett diagnostiskt test för bedömning av sannolikhet för psykisk ohälsa i primärvård.

Vi kunde validera att Emoqol 100 korrelerar väl till det etablerade depressions-formuläret PHQ-9, och därmed är ett användbart test i tidspressade situationer där misstanke om sänkt stämningsläge uppkommer. Jag har även deltagit i undervisning av läkarstudenter och ST-läkare, vid lokala föreläsningar, auskulterat på vårdcentral och presenterat vår studie på en nationell konferens.

Hur tror du att den här resan kan bidra till ditt fortsatta arbete?

– Jag har blivit väldigt inspirerad till att fortsätta arbeta med forskning och fått en vilja att satsa på post-doc efter disputation. Jag har fått fantastisk handledning av min handledare Bruce Arroll och vi kommer förhoppningsvis att fortsätta samarbeta i flera projekt framöver. Det har också varit nyttigt och lärorikt att få använda engelska som arbetsspråk under en sammanhängande period.

Var det något som inte gick som du hade tänkt? Något som överraskade dig?

– Min dator från Sverige började glappa i batteriet och blev väldigt opålitlig. Som tur var kunde jag låna en laptop från Auckland University.

Det var ett väldigt positivt inslag att uppleva Maori-kulturen på Nya Zeeland, eller Aotearoa som landet heter på maori. Exempelvis inleds stora möten med välkomstfraser på maori, och när barnen började skolan välkomnades vi med en stor maorisk ceremoni med traditionell sång.

Vad var den största skillnaden mellan din hemmiljö och forskningsmiljön på Aucklands universitet?

– Största skillnaden är nog att det är en mer internationell miljö i Auckland än vad jag är van vid i Falun, med många olika nationaliteter representerade vid ”morning tea”. Det var värdefullt för mig att få ägna heltid åt forskningen, hemma arbetar jag också kliniskt minst 50%. Människorna var väldigt öppna och det kändes lättare att etablera sig som ny än vad jag upplever att det är i Sverige.

Har du något tips till andra som är sugna på att göra en predoc?

– Det har varit så värt att komma iväg på pre-doc, till de som är sugna rekommenderar jag varmt att åka! Planera i god tid och se till att veta vad du ska arbeta med på plats. Planera även praktiska saker, som att söka visum och finansiering i tid och se till att förbereda för att få passerkort direkt. Att göra ett projekt på plats kräver en del planering, men var väldigt givande.

Läs på om platsen och ta reda på vad ni vill uppleva på fritiden. För oss blev det en väldigt positiv upplevelse att barnen gick i skolan. Det gjorde att vi snabbt träffade vänner - både vi vuxna och barnen.

Vad gjorde du helst på din lediga tid i Auckland?

– Vi åkte gärna ut till någon ö kring Auckland för att vandra, bada eller titta på fåglar. Vi har även rest runt på Nordön på helgerna och gjort en längre resa till Sydön. Vi har ätit god mat från det asiatiska köket och gått på restaurang mitt i veckan. En favorithändelse var att äta fish n' chips på fredagar hemma hos min handledare och hans familj.

Snabba fakta

Titel Doktorand och ST-läkare

Universitet för predoc Department of General Practice, Auckland University

Stad för predoc Auckland, Nya Zeeland (Aotearoa)