Publicerad: 2021-04-12

Tre studenter berättar om varför de valde Umeå universitet

PORTRÄTT År 2020 visade ett toppår i antalet studenter vid Umeå universitet. För studenterna Almy, Moa och Simon var det ett spontant beslut att söka in till universitetet. Distansstudier och saknad av kurskompisar har inte stoppat dem från att nå sina drömmar. – Jag var trött på mitt jobb och ville prova något helt annat än vad jag gjort tidigare, säger Almy Kjellberg Olofsson.

Text: Maja Wik
Bild: Maja Wik

Att flytta till Umeå och börja plugga blev ett spontant val för Almy Kjellberg Olofsson som ville komma bort från vardagen och stadslivet i Stockholm. En längtan efter studentliv, prova något nytt och ha närhet till naturen var det som var avgörande för att ta flyttlasset upp mot norr och börja läsa Programmet för strategisk kommunikation.

Almy började höstterminen med campusstudier, men efter ett tag kom beskedet att hela campus skulle stängas och hon blev distansstudent som alla andra.

– Visst att vardagen kan bli lite enformig och det finns en längtan till det sociala livet, och jag saknar falafelrullen i Humanisthuset som gör dagarna enklare, säger hon.

Tydliga planer

Det som hjälper Almy under denna förvirrande tid är att ha tydliga planer för dagen. Träning har blivit ett sätt att starta igång morgonen på för att hitta motivationen till att plugga hemma.

Hur håller du uppe motivationen?

– Jag gillar att belöna mig själv med sötsaker, eller prata med mina klasskompisar om plugget för att kunna hjälpas åt.

Almy är nöjd med valet att flytta till Umeå och börja plugga. Hon är väldigt tacksam för att Umeå erbjuder mycket natur och att staden har ett fokus på träning och fritidsliv. Hon är nöjd över hur föreläsarna har agerat under situationen som råder och att de gjort det så bra som möjligt för studenterna.

Almy Kjellberg Olofsson

Ålder: 21 år gammal
Pluggar: Programmet för strategisk kommunikation
Kommer från: Stockholm
Fritidsintresse: Träning, musik och matlagning
Favoritsnacks: Glass av alla sorter!

Moa Hjorth från Borlänge var inställd på ett sabbatsår fyllt av jobb och orientering efter gymnasiet innan det skulle vara dags att söka in till Civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik.

Men pandemin hände, orienteringstävlingarna blev inställda, det var svårare att få jobb och då kände Moa att det var lika bra att söka in till universitetet direkt efter gymnasiet.

– Jag har varit i Umeå någon gång innan och jag tyckte då att det var mysigt och en lagom stor stad, då tänkte jag att “här vill jag plugga”, säger Moa som även gillade att det var nära till naturen för orientering och ordentliga vintrar med bra möjligheter till att åka skidor.

Jag är imponerad över det stora engagemang som finns hos studenterna och professorerna på universitetet.

Moa känner verkligen att hon hittat rätt utbildning och stad att plugga i, att behålla motivationen trots distansstudier är därför inga svårigheter. För att kunna vara effektiv försöker hon återskapa en “vanlig” skoldag i sitt hem med bestämda dagliga rutiner. Det bästa med själva universitet menar Moa är sammanhållningen, campus är samlat på samma plats till skillnad från andra universitet.

– Jag är imponerad över det stora engagemang som finns hos studenterna och professorerna på universitetet, engagemanget syns verkligen trots distansstudier, säger Moa som tycker att utbildningen har hög kvalité och att hon lär sig mycket av sina föreläsare.

Moa Hjorth

Ålder: 20 år
Pluggar: Civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik
Kommer från: Borlänge
Fritidsintresse: Orientering, åka skidor, friluftsliv
Favoritsnacks: Popcorn

Simon Högdahl hade länge velat plugga men aldrig riktigt kommit på vad han ville bli. Hans tidigare erfarenheter av att jobba i butik fick honom att inse att det handlar mer om att hjälpa än att sälja, och att det var kul att träffa på så många olika människor. Det var då han började tänka på yrket som socionom. Simon har bott i Umeå sen barnsben, och att kunna studera i hemstaden har varit tacksamt för honom eftersom han kan bo nära familjen och syskonbarnen.

– Det bästa med Umeå är att människorna här har så bra värderingar, säger Simon, som upplever att Umeå är en trygg stad och det är tryggt att bo nära vänner och familj.

Tacksam att kunna plugga

När jag frågade om han har några pluggtips för blivande studenter skrattar han och förklarar att han skulle behöva några tips själv.

– Men det är ju bra att ta tag i plugget i tid och inte vänta till sista sekunden, det har jag lärt mig av erfarenhet.

Jag saknar att sitta tillsammans med kompisar och diskutera.

Simon brukar vilja ta lite sovmorgon, men sedan sitter han och pluggar så länge han orkar.

– Det går helt okej att plugga på distans. Jag hade såklart hellre träffat mina klasskompisar, jag saknar att sitta tillsammans med kompisar och diskutera säger Simon som ändå är tacksam för möjligheten att plugga och träffas över digitala mötesverktyg.

Simon Högdahl

Ålder: 29 år
Pluggar: Socionomprogrammet
Kommer från: Umeå