Publicerad: 2021-06-22

Visualisering som hjälpmedel för lärare i textbaserade seminarier

PORTRÄTT Genom att visualisera studenternas diskussioner och skapa ett underlag som medför att lärarna snabbare kan skapa förståelse för vad studenterna diskuterat och ge ändamålsenlig återkoppling som stöd för studenternas fortsatta lärande.

Bild: Ulrika Sahlén

Tomas Holmgren som bland annat arbetar med pedagogisk utveckling vid Pedagogiska institutionen har tillsammans med Josef Siljebo och Ulf Stödberg, också Pedagogiska institutionen, beviljats universitets PUNKTUM-medel för utvecklingsprojektet "Snabb återkoppling, fördjupat lärande. Visualisering som hjälpmedel för lärare i textbaserade seminarier".

Projektet handlar om att effektivisera lärares arbete med bedömning och återkoppling vid textbaserade seminarier. Projektidén baserar sig på att genom att visualisera studenternas diskussioner, skapa ett underlag som medför att lärarna snabbare kan skapa sig förståelse för vad studenterna diskuterat och ge ändamålsenlig återkoppling som stöd för studenternas fortsatta lärande. Frigörandet av lärartid för bedömningen av dessa seminarier kan istället användas till andra kvalitetshöjande åtgärder, som till exempel ökad studentdialog eller möjlighet att producera mer lärresurser såsom inspelade föreläsningar.

Visualisering

Visualisering innebär att via olika typer av ”Word Clouds” kunna visualisera till exempel vilka teoretiska begrepp som har diskuterats mest, samt dess relation till andra begrepp. Det kan utgöra en grund för den återkoppling som ges av lärare samt utgöra grunden för en dialog kring varför vissa begrepp diskuterats mindre: Är det för att det är ett begrepp som är enkelt att förstå? Eller är det snarare på grund av att det är ett väldigt komplext begrepp som vi skulle behöva ägna mer undervisningstid åt att reda ut?

Visualisering via programmet NVivo har redan prövats av Josef Siljebo inom modulen Lärande och IKT, i kursen Pedagogik B, som grund för underlag och återkoppling. Tack vare projektmedlen går nu denna metod att vidareutveckla.

Projektets genomförande

Till att börja med så kommer lärarna att se över nuvarande seminarieupplägg för att eventuellt revidera och utveckla det pedagogiska upplägget för att ge förutsättningar till att kunna använda visualisering som hjälpmedel.

- Vi ser denna utveckling som iterativ, vilket innebär att ambitionen är att kontinuerligt utvärdera och prova oss fram till ett så optimalt upplägg som möjligt, förklarar Tomas Holmgren.

Avslutningsvis kommer projektet att utvärderas genom enkäter och intervjuer med såväl studenter som lärare.

- Förhoppningen är att genom visualisering, effektivisera lärarnas arbetstid samt att höja kvaliteten på återkoppling för att stödja studenternas lärande, sammanfattar Tomas.

PUNKTUM - Pedagogiska utvecklingsprojekt

Umeå universitet utlyser varje år utvecklingsmedel för pedagogisk utveckling av utbildning på grund- och avancerad nivå vid lärosätet. Utlysningen syftar till att stimulera nytänkande och pedagogisk utveckling.