Ordna utlandsstudier på egen hand

Vill du åka till ett universitet som vi inte har ett utbytesavtal med? Då kan du självklart ordna dina utlandsstudier på egen hand. Du väljer själv vart du vill åka och hur länge du ska vara där. Se till att vara ute i god tid och förbered dig noga.

Fundera på vad du vill göra när du kommer tillbaka till Sverige, oavsett om du vill plugga vidare eller börja jobba. Tänk på att vissa yrken kräver att du har en svensk legitimation för att få arbeta inom yrket i Sverige.

Du skickar själv in din ansökan till värduniversitetet

Om du vill ordna dina studier på egen hand vid ett universitet som Umeå universitet har ett utbytesavtal med, kan International Office eller din institution vara behjälplig med viss information. Du måste själv ta kontakt med universitetet och skicka in din ansökan.

Om du tänker ordna studier på egen hand vid ett universitet som vi inte har ett utbytesavtal med har universitetet ingen information att ge dig.

Du kan få studiemedel för att studera utomlands

Du kan söka studiemedel från CSN för studier i andra länder. Du har också möjlighet att låna pengar till extra kostnader för exempelvis terminsavgifter, resor och försäkringar. Summan på studiemedlet varierar beroende på vilket land du ska studera i.

Tillgodoräkna dina utlandsstudier

Om du läst kurser utomlands kan du ansöka om att tillgodoräkna dem i din examen vid Umeå universitet. För att underlätta tillgodoräknande av kurser du läst bör du alltid rådgöra om ditt kursval med studievägledare eller programansvarig vid din institution eller ditt program innan du åker. Det är inte säkert att du kommer att kunna tillgodoräkna dig alla kurser du väljer att läsa vid det utländska universitetet. Du måste själv ansöka om att få dina studier tillgodoräknade när du har kommit hem, det sker inte automatiskt.
Tillgodoräknande

Tips på stipendier!

Här är några tips på sajter där du kan hitta stipendier att söka.

Global Grant

Studentstipendium

Studiestipendier

EFs stipendium för studier utomlands