City University of Hong Kong (College of Liberal Arts and Social Sciences)

Utbytesplatser vid City University of Hong Kong, College of Liberal Arts and Social Sciences (CLASS) kan enbart sökas av dig som är student på Samhällsvetenskapliga fakulteten vid Umeå universitet. Om du är student vid en annan fakultet hänvisar vi till City University of Hong Kong.

Antal platser: 4 terminsplatser för läsåret 2024/2025.

Grundades: 1984
Studentantal: 20 000
Studentliv: Universitetet erbjuder utbytesstudenter att gå med i "Buddies Club" som anordnar fortlöpande sociala aktiviteter, t.ex. stadsvandringar, cykelutflykter, museibesök och BBQ-fester.

CityU är rankad på plats 55 i världen av QS World University Rankings, och på plats 8 bland toppuniversiteten i Asien, enligt QS Asian University Rankings.

Om Hong Kong

Hongkong, som ligger på Kinas sydkust, var en brittisk kronkoloni fram till 1997 när den återfördes till Kina, där den nu utgör en särskild administrativ region. Staden har över sju miljoner invånare och de officiella språken är engelska och kinesiska. Det finns inte många äldre byggnader i det centrala stadsområdet, istället präglas Hong Kong av modern arkitektur.

År 2018 rankades Hong Kong på plats 18 i QS Best student cities.

Information from CityU Hong Kong (College of Liberal Arts and Social Sciences)

Restrictions: Exchange students may only apply for courses at the College of Liberal Arts and Social Sciences. This agreement is only open to students at the Faculty of Social Sciences (Samhällsvetenskapliga fakulteten) at Umeå University. If you are a student from another department, please refer to (länk till det andra avtalet - Engelska)

Students must provide their final grades/diploma from upper secondary school (Gymnasieskola) which presents a minimum of Grade C (old grading scale: VG) in English 6/English course B.

Available courses can be found at:

Course information

Full time studies (corresponding to 30 hp): 15 credits

Course types: 3 credits (term course)

Course levels:
Associate degree: A1, A2
Bachelor degree: B1, B2, B3, B4
Postgraduate: P5, P6

Undergraduate exchange students are recommended to choose courses specified as level B in the course syllabus.

Academic year:
Autumn term: September–December
Spring term: January–May

Accommodation

Exchange students will need to submit an online application for housing on campus. There is limited on-campus accommodation available and therefore no guarantee for a residence place. CityU has an Accommodation Website, where students can find information about student housing, as well as how to find off-campus accommodation.

Read more at

International Exchange Programme
Disability Services
Student Visa

Utlandsstudier med studiemedel

Du kan söka studiemedel av CSN när du ska studera utomlands. Studiemedel består av bidrag och lån. Du kan också låna pengar till extra kostnader för exempelvis, resor och försäkringar.

Senast uppdaterad: 2023-10-16