"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Arbetsplatsanknutna studier

Välkommen till kursen Arbetsplatsanknutna studier! Här hittar du viktig information om vad du behöver göra innan kursstart. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses till hösten!

Så här börjar du

  • 1. Andra antagningsbeskedet

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats eller vill stå kvar som reserv behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.

    Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    Innan du kan registreras på kursen ska kursansvarig lärare (Anders Lindqvist) ha godkänt praktikplatsen. Kontakta studievägledare Stefan Lidberg eller kursansvarig om du inte redan gjort det. När du blivit registrerad får du tillgång till kurshemsidan i Canvas där det finns mer information om kursen.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Måndag 15 januari, 2024

    Tid: -

    Plats: -

    Schemalänk publiceras här senast 30 dagar innan kursstart.
    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Välkommen till kursen Arbetsplatsanknutna studier I (helfart) med startdatum den 15 januari 2024 och slutdatum den 19 mars 2024. 

    Det här är en praktikkurs och ni vistas huvudsakligen på den praktikplats ni har ordnat. Kommunikationen mellan er studenter och kursansvarige Anders Lindqvist sker huvudsakligen via kursens sida på lärplattformen Canvas, eftersom ni är på olika platser.

    Uppgifterna som ska lämnas in fortlöpande blir tillgängliga för er under kursens gång och återfinns under uppgifter. Det avslutande skriftliga arbetet lämnas normalt in vid kursens slut. Om praktiken slutar sent (under kursens sista vecka), kontakta Anders Lindqvist snarast för ett senare inlämningstillfälle (normalt inom tio dagar efter avslutad kurs).

    Om ni inte redan lämnat det så behöver vi namn och kontaktuppgifter till en kontaktperson på er praktikplats. Dessa uppgifter skickas till Anna Henriksson (se nedan).

    Som student på kursen får ni själva stå för eventuella kostnader som är förenade med resor och annat.

    På kursen har du mest kontakt med kursadministratören, kursansvarig och studievägledaren. 

    Vi hoppas att er praktik blir rolig och intressant!

    Anna Henriksson, anna.henriksson@umu.se, kursadministratör

    Anders Lindqvist, anders.lindqvist@umu.se, kursansvarig

    Stefan Lidberg, stefan.lidberg@umu.se, studievägledare

     

    Vänliga hälsningar 

    Anders och Anna

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)