Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Arbetsterapi - examensarbete

Välkommen till kursen Arbetsterapi - examensarbete, 30 hp som ges vid Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering, avdelningen för arbetsterapi, Umeå universitet. Innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra, hur och när. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses i höst!

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja eller nej

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.

    Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig i Studentwebben innan kursstart. Det kan du göra från och med måndagen den 22 augusti till och med måndag den 29 augusti. Om du inte har registrerat dig i Studentwebben innan den 29 augusti förlorar du din plats på kursen.

    För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id, se information längre ner i brevet.

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.

    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    1:a kursträff onsdag 7 september 2022

    Tid: 08:30

    Plats: Zoom Meeting

    Kursen startar måndag 29 augusti i lärplattformen Canvas.

    Du loggar in i Canvas med ditt aktiverade Umu-id.
    Kom ihåg! För att kunna börja kursen måste du först ha registrerat dig.

    Kan du inte vara med vid det här tillfället? Meddela oss i förväg!

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Den här kursen är nätbaserad vilket innebär att du bedriver det mesta av studierna på egen hand med stöd från lärare och kursmaterial som finns i lärplattformen Canvas som du kommer åt efter att du har registrerat dig på kursen. Där kan du läsa mer om kursens uppläggning och de uppgifter som ingår. Kursen går på halvfart och pågår under höstterminen 2022 och vårterminen 2023.

    Inför ditt arbete med uppsatsen bör du också tillfråga en person som kan vara din handledare under projektet. En handledare för ett master eller magisterprojekt ska vara disputerad. Meddela oss under vecka 34, 22-26 augusti, vilken handledare du har eller om du inte lyckats finna någon.

    Kursansvarig:
    Ingeborg Nilsson, Professor i Arbetsterapi
    e-post: ingeborg.nilsson@umu.se

    Fäll ihop
  • Träffar under kursen

    Det här är en distanskurs med fyra träffar då de seminarier som ingår i kursen genomförs. Träffarna följer forskningsprocessen och har som syfte att stödja dig allt från din projektidé och vidare till ett färdigt fördjupningsarbete. Du kommer alltså att läsa det mesta av kursen på egen hand, men träffa lärare och kursare på distans vid 4 tillfällen:

    1. 7 september, kl. 08.30 – 8 september, kl. 16.00
    2. 26 oktober – 27 oktober (tider meddelas senare)
    3. 8 februari – 9 februari (tider meddelas senare)
    4. 17 maj - 18 maj (tider meddelas senare)

    Kursträffarna sker via Zoom. Som förberedelse vill vi att du ska

    1)  Ladda ner Zoom-klienten/appen. Med Zoom-appen får man tillgång till fler funktioner i Zoom, funktioner som vi kommer att använda. Därför är det viktigt att du laddat ner den innan första kurstillfället! Här finns information om Zoom: https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/zoom/
     
    2)  Skaffa dig ett headset (hörlurar med mikrofon) till kursträffarna. Headset förbättrar ljudkvalitén väsentligt och förebygger ljudproblem som rundgång, störande ljud mm.

     3)  Använd ett stabilt bredband.

    Du hittar allt du behöver för kursen på lärplattformen Canvas. Där kan du även kommunicera med din lärare och dina kursare.

    Fäll ihop
  • Kursträff 1

    Första kursträffen innehåller seminarier där var och en får berätta om sina projektidéer och planering för detta arbete. Före denna första träff ska ni förbereda en power point presentation på 10 minuter om er projektidé. Förbered även frågor som ni vill diskutera. Vi förutsätter att ni alla deltar i diskussionen kring kollegornas projekt så att ni på så sätt lär av varandra. Det kan även framöver vara bra att ni kan bolla frågor mellan varandra och då är det viktigt att känna till varandras projekt.

    Utöver seminarier ges också information om akademiskt skrivande från Studieverkstaden och information om etik i forskning. Resten av första kursträffen är planerad för kvantitativa respektive kvalitativa metodfördjupande seminarier. Dessutom ges också tillfälle att förkovra sig i referenshanteringsprogrammet EndNote Online. Vi uppmanar er att använda EndNote till ert arbete med uppsatsen eftersom manuell referenshantering både är osäkert och mycket tidsödande.

    Innan undervisningstillfället i EndNote Online ska du skapa ett EndNote Online-konto och även ladda ner Cite While You Write som är en plug-in. Filmen EndNote Online – skapa konto utanför campus visar dig hur du skapar kontot och laddar ner Cite While You Write. Länk till filmen - https://play.umu.se/media/t/0_ngzexg4h

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Så här aktiverar jag mitt Umu-id.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.

    Ansök om Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Office 365 och hur jag installerar det.

    Fäll ihop
  • Digitala studiestartsföreläsningar 23–26 augusti

    Det kan vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala studiestartsföreläsningar 23–26 augusti, så guidar vi dig genom studiestarten. Vad vill du veta mer om? 

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå. 

    Hitta till Infocenter på Campus Umeå.

    Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)