"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Beskattningsrätt II (Juristprogrammet)

Du är antagen till kursen Beskattningsrätt II vid Juridiska institutionen. Här hittar du viktig information om vad du behöver göra innan kursstart. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här, så hör av dig till oss via kontaktformuläret längst ned på sidan. Välkommen till kursen, vi ses i januari!

Så här börjar du

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Som kursansvarig hälsar jag dig varmt välkommen till kursen!

    Av schemat som publiceras senast en månad innan kursstart framgår undervisningens upplägg, lärare och i viss mån kursinnehållet. Ytterligare information lämnas vid kursintroduktionen.

    Kursen utgör en påbyggnad av din skatterättsliga kompetens vilket betyder att du som student kommer att bredda dina kunskaper om företags- och individbeskattning i svensk rätt men även ur ett internationellt perspektiv. Du kommer även att få lära dig mer om teorier och principer bakom skattelagstiftningen och skatterätten i allmänhet.

    Av schemat framgår att den övervägande delen av undervisningen bedrivs i form av seminarier. Förberedelser och redovisningar förväntas ske gruppvis. Ni kommer därför att delas in i basgrupper om cirka 4-5 studenter i varje grupp. Kursupplägget innebär att den huvudsakliga arbetsinsatsen kommer att bestå av de självständiga och gruppvisa förberedelserna inför seminarierna. Eftersom förberedelserna kan vara relativt resurskrävande bör du räkna med en arbetsinsats som motsvarar heltidsstudier.

    Under kursen kommer ni att skriva en PM rörande en skatterättslig fråga. Uppsatsen kommer också att seminariebehandlas. Den slutliga examinationen sker i form av en hemtentamen. Betyget kommer till 30 % att grundas på resultatet på hemtentamen och till 70 % på PM:en. Aktiv närvaro är obligatorisk vid alla seminarier. Vidare är det obligatoriskt att delta i ett uppsatsseminarium för att försvara sin uppsats, genomföra en opposition samt att delta vid ytterligare tre stycken PM-seminarier.

    För kursen finns en kurshemsida på Canvas som kommer att öppnas upp i samband med kursstart. Du bör regelbundet gå in på kurshemsidan under kursens gång för att kontrollera om ny viktig information eller nytt material lagts ut.

    Kursansvarig: Sofia Eirell, sofia.eirell@umu.se, 090-786 78 86

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Så här aktiverar jag mitt Umu-id.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.

    Ansök om Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Digitala studiestartsföreläsningar 10-13 januari

    Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 10-13 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Föreläsningarna är ca en timme lång och ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Office 365 och hur jag installerar det.

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå. 

    Hitta till Infocenter på Campus Umeå (Mazemap).

    Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)