TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Du är antagen till kursen Beskattningsrätt II vid Juridiska institutionen. Här hittar du viktig information om vad du behöver göra innan kursstart. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här, så hör av dig till oss via kontaktformuläret längst ned på sidan. Välkommen till kursen, vi ses i januari!
Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet. Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.
Fäll ihopNär du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig på Studentwebben innan kursstart. Webbregistreringen öppnar 9 januari och funktionen kommer att vara öppen till och med 17 januari.
Under fliken ”Registrering” på webbplatsen https://www.umu.se/student/mina-studier/sa-funkar-studentwebben/ finns mer information som beskriver hur registreringen går till.
Fäll ihop
Som kursansvarig hälsar jag dig varmt välkommen till kursen!
Av schemat som publiceras senast en månad innan kursstart framgår undervisningens upplägg, lärare och i viss mån kursinnehållet. Ytterligare information lämnas vid kursintroduktionen.
Kursen utgör en påbyggnad av din skatterättsliga kompetens vilket betyder att du som student kommer att bredda dina kunskaper om företags- och individbeskattning i svensk rätt men även ur ett internationellt perspektiv. Du kommer även att få lära dig mer om teorier och principer bakom skattelagstiftningen och skatterätten i allmänhet.
Av schemat framgår att den övervägande delen av undervisningen bedrivs i form av seminarier. Förberedelser och redovisningar förväntas ske gruppvis. Ni kommer därför att delas in i basgrupper om cirka 4-5 studenter i varje grupp. Kursupplägget innebär att den huvudsakliga arbetsinsatsen kommer att bestå av de självständiga och gruppvisa förberedelserna inför seminarierna. Eftersom förberedelserna kan vara relativt resurskrävande bör du räkna med en arbetsinsats som motsvarar heltidsstudier.
Under kursen kommer ni att skriva en PM rörande en skatterättslig fråga. Uppsatsen kommer också att seminariebehandlas. Den slutliga examinationen sker i form av en hemtentamen. Betyget kommer till 30 % att grundas på resultatet på hemtentamen och till 70 % på PM:en. Aktiv närvaro är obligatorisk vid alla seminarier. Vidare är det obligatoriskt att delta i ett uppsatsseminarium för att försvara sin uppsats, genomföra en opposition samt att delta vid ytterligare tre stycken PM-seminarier.
För kursen finns en kurshemsida på Canvas som kommer att öppnas upp i samband med kursstart. Du bör regelbundet gå in på kurshemsidan under kursens gång för att kontrollera om ny viktig information eller nytt material lagts ut.
Kursansvarig: Sofia Eirell, sofia.eirell@umu.se, 090-786 78 86
Fäll ihopAktivera ditt Umu-id
Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel
När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Så här aktiverar jag mitt Umu-id.
Det här funkar ju inte. Hjälp!
Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.
Fäll ihopSkaffa Umu-kort
När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som
Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.
Fäll ihopDigitala studiestartsföreläsningar 10-13 januari
Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 10-13 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Föreläsningarna är ca en timme lång och ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?
Tillgång till hela Microsoft Office 365
Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.
Office 365 och hur jag installerar det.
Fäll ihopOm något krånglar finns Infocenter
Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå.
Hitta till Infocenter på Campus Umeå (Mazemap).
Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.
Fäll ihop