"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Demokrati, mänskliga rättigheter och hållbar utveckling: globala perspektiv i utbildning

Välkommen! Här hittar du användbar information inför din kursstart. Läs brevet noggrant. Kursen pågår från den 16 januari till 4 juni 2023, på deltid (25% studietakt). Kursen bedrivs helt på distans via kursplattformen Canvas. Om du har frågor kring kursen, är du välkommen att använda kontaktformuläret längst ner. Vi hoppas att du ska trivas hos oss!

Så här börjar du

  • 2. Registrera dig på kursen

    Du registrerar dig på kursen via Studentwebben (se instruktioner nedan). Viktigt: Registrering måste ske inom perioden 9-17 januari 2023.

    Om du inte registrerar dig innan sista registreringsdatum förlorar du din plats på kursen. Efter registreringsperioden är avslutad, erbjuder vi lediga studieplatser till de som står på vår reservlista.

    Instruktioner om hur du registrerar dig:
    Så funkar studentwebben

    Om du stöter på problem med din registrering, eller om du varit registrerad på kursen tidigare, så behöver du meddela det till oss via kontaktformuläret nedan, så hjälper vi dig. Observera att du måste meddela oss INNAN registreringsperioden går ut för att inte riskera att förlora din plats.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Måndag 16 januari 2023

    Tid: Se schemat

    Plats: Canvas

    Den här kursen kan sakna ett traditionellt schema och istället använda sig av en Studieguide. Logga in på din kursplattform https://www.canvas.umu.se/, för mer information. Om det har ett schema, så hittar du det under "Mina studier" på Studentwebben fyra veckor innan kursstart (kräver Umu-Id och lösenord). Du kan även använda länken här ovanför för att söka efter ditt schema genom att söka på termin, kurskod eller anmälningskod.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Information om upplägg

    Kursen består av egenstudier och grupparbeten. Du kommer med stöd av lärare, kurslitteratur, online föreläsningar och seminarier kunna genomföra dina uppgifter. Kursen kräver att alla deltagare är aktiva och allas erfarenheter och frågor är av likvärdig betydelse.

    Kommunikationen mellan studenter och lärare sker famförallt genom onlineforum, epost, chat-funktioner etc. via kursplattformen. Det är viktigt att ha tillgång till plattformen redan när kursen startar för att inte missa viktig information. Plattformen erbjuder även viss litteratur samt resurser som inspelade föreläsningar och diskussionsforum.

    Fäll ihop
  • Kursplattform

    Du kan logga in i kursplattformen med ditt aktiverade Umu-id. Sista dagen för inloggning är 17 januari, 23.55 pm (CET), dvs. sista registreringsdagen. Efter det stänger plattformen för alla som inte är registrerade på kursen och det går inte längre att logga in utan tillåtelse från institutionen.

    Logga in på Canvas

     

    Fäll ihop
  • Har du frågor?

    Använd kontaktformuläret nedan för frågor.

    Under perioden 21 december - 8 januari 2023 råder julledigheter. Svar kommer så snart personalen är på plats igen. Om du har allmäna frågor kring registrering, studier på universitet, CSN etc. så vänder du dig direkt till Infocenter .

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)