Hoppa direkt till innehållet

Information till studenter och medarbetare med anledning av covid-19 (Uppdaterad: 15 april 2021)

printicon

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Design av informationssystem

Du är antagen till kursen Design av informationssystem som ingår i SVP-programmet, termin 3.  Registrering på kursen sker via studentwebben den 24/8-6/9. Hittar du inte de svar du behöver här i brevet, eller på vår webb, så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi så fort vi kan. Välkommen!

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja eller nej till din studieplats

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats eller vill stå kvar som reserv behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet. Men, är du inte längre intresserad av din studieplats är det viktigt att du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    Även fast du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. För den här kursen gör du det via studentwebben den 24/8-6/9.
    Studentwebben: https://www.umu.se/student/


    För denna kurs använer vi Canvas: https://www.canvas.umu.se/courses/922

    Du loggar in via ditt umu-id


    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan närvara vid kursstart måste du kontakta oss så fort som möjligt.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    31/8 2020

    Tid: se schema, studentwebben

    Plats: MIT huset, Canvas länk: https://www.canvas.umu.se/courses/922

    Oavsett om du är systemvetare som påbörjar ditt andra år, fristående student eller statistiker så är du varmt välkommen att läsa kursmomentet Objektorienterad programmering. Studierna blir lite speciella denna höst, då ni är 51 stycken anmälda och vi dessutom fått restriktioner rörande social distansering. Vi har därför redan tidigt valt att försöka genomföra denna kurs med hjälp av distansteknik så långt som möjligt. Det innebär att du som student kommer att få möjlighet att lyssna till föreläsningar online i din egen takt, kunna pausa och spela tillbaka alla moment i våra videobaserade workshops, och logga in i Zoom för handledning med någon av våra duktiga amanuenser. Gott om fördelar med andra ord, som kompensation för att vi inte får ses fysiskt ännu.

    Ett föreslaget schema kommer att publiceras. Förutom kursintroduktionen (som hålls live) är planen att publicera resten av materialet i den takt det blir färdigt, så schemat ska mest tas som en fingervisning och ett stöd i era studier. De enda tider som är fasta är kursintroduktionen och deadlines för uppgifterna.

    Campus håller öppet som vanligt. Det innebär att ni har full tillgång till våra splitternya datasalar, om ni vill sitta där och plugga. I annat fall går det bra att ladda hem IntelliJ Common Edition (som kommer att vara vårt IDE, d v s utvecklingsmiljö) https://www.jetbrains.com/idea/ (Länkar till en externa sida.) och följa kursen från en egen dator.

    Mer information kommer efter sommaren. Väl mött till hösten!

    Era lärare,
    Dan och Karin

    Fäll ihop

Om kursen

  • Programmets/kursens upplägg

    Kursen har 4 moment:

    Moment 1. Objektorienterad programmering, 7,5 högskolepoäng

    Moment 2. Databasdesign, 7,5 högskolepoäng

    Moment 3. Människa-datorinteraktion 7,5 högskolepoäng

    Moment 4. Objektorienterad systemutveckling och systemintegration, 7,5 högskolepoäng

    Undervisningen bedrivs företrädesvis i form av föreläsningar samt handledning i samband med självstudier och genomförande av obligatoriska datorlaborationer eller andra inlämningsuppgifter. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen kan ges på engelska. Under kursen introduceras och tillhandahålls nödvändiga datortillämpningar vilka studenterna ska använda på egen hand. Viss handledning ges i samband med användning av dessa tillämpningar. Goda kunskaper i skriftlig framställning och engelska är viktiga för att kunna tillgodogöra sig kursen. Under kursen har studenterna tillgång dygnet runt till ett antal av institutionens datorsalar, med undantag för förekommande bokningar för andra kurser.

    Fäll ihop
  • kontaktuppgifter

    Kursansvarig: Dan Johansson

    dan.johansson@umu.se

    Studentsupporten:

    studentsupport@informatik.umu.se

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Med anledning av Covid-19

    Så kul att du sökt till oss, och vi ser framemot att ses! Vi lever fortfarande i en annorlunda tid, som påverkar våra utbildningar på olika sätt. Till exempel kan vissa delar av undervisningen ske på distans, så att vi inte samlas alla på campus samtidigt och kan hålla avstånd till varandra.

    Om du vill hålla dig uppdaterad om vad som händer och hur dina studier kan komma att påverkas, håller du koll på Studentwebben! Där hittar du också råd, tips och verktyg för studier och samarbete på distans. Sidorna uppdateras löpande, så fort det kommer nya regler eller rekommendationer.

    Förändringar på grund av Covid-19

    Fäll ihop
  • Välkommen ny student på Umeå universitet

    Det du behöver tänka på innan du börjar, samlat på ett och samma ställe på webben. Kommer jag trivas? Kommer jag hitta någonstans att bo? Få nya vänner? Vi kanske inte kan ge dig alla svar, men visar dig var du hittar information. Välkommen!

    Ny student på Umeå universitet

    Fäll ihop
  • Aktivera ditt Umu-id!

    Som student kommer du att behöva ett Umu-id (ditt användarkonto) för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    Om du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Jag vill veta mer om Umu-id och hur jag aktiverar det.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att aktivera ditt konto eller logga in vänder du dig till Servicedesk. Där hittar du svar på vanliga frågor, manualer och kan ställa frågor.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det. Så här gör du för att ansöka om ditt Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Gå med i en studentkår

    Studentkårerna arbetar för att du ska ha inflytande över dina studier och din studiesituation. De hjälper till att knyta ihop studietiden med näringslivet för din framtida karriär och om du skulle uppleva problem med din utbildning, kan du få hjälp. Ta chansen att vara med och bestämma.

    Det är inte bara dina rättigheter kårerna bevakar. Som medlem i en studentkår är du också med och formar organisationen. Ska kåren driva pubar, caféer, gym? Kanske ordna bio, konserter eller föreläsningar?

    Det är inte längre obligatoriskt att vara medlem i en studentkår, men det finns som du ser fortfarande många fina anledningar att vara med.

    På Umeå universitet har vi tre studentkårer

    Här hittar du svar på några vanliga frågor om vad som är grejen med kåren.

     

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Mitt på campus Umeå i huset Universum (ja, det heter så) ligger Infocenter – den plats du alltid kan vända dig till för att få svar, hjälp och vägledning. Här hittar du allt du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student i en, kanske, ny stad. Här får du till exempel hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Infocenter kan svara på de flesta frågor, och har de inte ett svar direkt så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Med anledning av Covid-19 är det viktigt att vi inte är för många personer i lokalen samtidigt. Därför vill vi helst att du i första hand mejlar, ringer eller chattar med oss.

    Infocenter ger svar, hjälp och vägledning

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)