TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Välkommen till Designhögskolan och kursen Design för användarupplevelse
Om du har blivit antagen till en utbildning eller fått en reservplats måste du tacka ja för att behålla din plats. Vill du inte ha din plats, kan du låta en reserv få den genom att lämna återbud. Tacka ja eller nej gör du på Mina sidor på Antagning.se senast den 18 december 2023.
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.
Fäll ihopNär du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv logga in och registrera dig via Ladok innan kursstart. Det kan du göra från och med onsdag 13 mars till och med onsdag 20 mars. Om du inte har registrerat dig senast den 20 mars förlorar du din plats på kursen.
Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering. Kontakta Birgitta Sundberg.
Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).
Fäll ihopOnsdag 20 mars 2024
Tid: 09.00
Schemat finns också i textformat
Schemat finns tillgängligt 4 veckor för kursstart.
Observera att schemat är preliminärt fram till en månad före kursstart.
Kursen ger dig en inblick i de processer och arbetsmetoder som används inom interaktionsdesign. Fokus ligger på att introducera designmetodiska grunder och hur olika aspekter av grafisk formgivning som exempelvis typografi och layout kan influera designen av ett användargränssnitt, både när det gäller förståelsen av och uttrycket hos digitala produkter.
I kursen ges en historisk översikt över framväxten av yrket interaktionsdesigner, en introduktion till kreativa och analytiska designmetoder samt grunderna i nutida visualiserings-, prototyp- och kommunikationstekniker.
Under de sista veckorna i kursen kommer du att arbeta i grupp med att tillämpa dessa kunskaper i ett praktiskt interaktionsdesignprojekt för en extern uppdragsgivare där ni ska ta särskild hänsyn till samspelet mellan gränssnittets form och funktion – med fokus på användarupplevelsen.
Närvaro
Vi har vissa undervisningstillfällen med obligatorisk närvaro. Kravet på närvaro beror på att dessa inslag innehåller praktiska övningar, seminarier eller handledning av prövande karaktär, och alltså vägs in vid betygsättningen. Vi har naturligtvis förståelse för att man kan ha andra åtaganden som gör det svårt att delta i alla kursdagar. Ta därför kontakt med respektive lärare/handledare om du vet att du kommer att vara borta, eller om du blir sjuk, för att kunna göra en överenskommelse med den personen om hur du ska få kursinformation samt eventuella kompletteringsuppgifter.
Schemaändringar
Det kan vara så att undervisande personal blir sjuka vilket medför att inplanerade undervisningspass och tider kan komma att förändras i schemat. Är det på väldigt kort varsel (samma morgon), meddelar vi via Canvas, e-post och/eller sms. Annars uppdateras schemat online kontinuerligt. Ta för vana att kolla Canvas dagligen för att alltid ha aktuell information och läsa meddelanden på Teams.
För den här kursen använder vi lärplattformen Canvas. Där hittar du allt du behöver för kursen, som till exempel schema, instruktioner för övningar, lista över kursdeltagare och meddelanden från läraren. Det är också på lärplattformen du lämnar in dina uppgifter.
Du loggar in i Canvas med ditt aktiverade Umu-id. Du ansvarar för att den mailadress du lägger in på Canvas är den som du läser.
För att kunna se kursens Canvas sida måste du först ha registrerat dig på kursen.
Vi använder Teams som ett gemensamt arbetsrum under kursen. Se till att du kan komma in på Teams före kursstart.
Här hittar du information om IT-tjänster: https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/
Fäll ihopKontakt med skolan
Frågor om kursen kan ställas till kursansvarig lärare Monica Lindh Karlsson
Problem med registrering, kontakta utbildningssamordnare Birgitta Sundberg.
Ingen akademisk kvart
På Designhögskolan använder vi ingen akademisk kvart, vilket betyder att när det står kl 9 i ett schema så är det 09.00. Kurstiderna är 9.00-12.00 samt 13.00-16.00 om inte annat anges i schemat eller av läraren/föreläsaren.
Tillträde till skolan
På grund av beslut om förstärkta säkerhetsåtgärder på Umeå universitet är Designhögskolans ytterdörrar låsta. Endast personer med giltigt Umu-kort har tillträde till byggnaden. Om du inte redan har ett kort så hittar du information finns under rubriken ”Ny vid Umeå Universitet”. Umu-kortet aktiveras först när du har registrerat dig på kursen. Mellan 08.00-17.00 så räcker det med kort, 17.00-19.00 så krävs kort och pinkod.
Datorlabb
Våra datorlabb brukar vara bokade för undervisning 9-16. Därför går det i de flesta fall inte att använda labben under dagtid under andra tider än de som är bokade enligt kursens aktuella schema. Före kl 9 och efter 16 så är det öppet för alla att använda datorlabben. Då är det först till kvarn som gäller. OBS! För att kunna arbeta i våra datorlabb måste du ha aktiverat ett Umu-id användarkonto och skapat student e-postadress.
Fika/Lunch
På Konstnärligt Campus finns restaurangen Bygden (av Kummin).
I Designhögskolans studentkök finns mikrovågsugnar för den som vill värma medhavd mat.
Det finns kaffeautomater på skolan men då krävs det att du har med egen mugg. Betalning sker genom betalkort. Varu- och dryckesautomat finns i anslutning till verkstad/bottenvåning.
Utskrifter
UmU kortet kan användas för kopiering och utskrifter. Du får information om hur det hanteras i början av kursen.
Generell information: Wozzop på Zoom
Varje måndag klockan 10.15 hålls en generell veckoinformation för studenter och lärare. Vill ni ta upp något på info-stunden går det bra att göra det spontant. Kontakta annars kursansvarig lärare så tar hen upp det i ert ställe.
Onsdagsföreläsningar
På onsdagar är det ofta aktiviteter i form av öppna föreläsningar av inbjudna yrkesverksamma designer eller andra intressanta personer. Information om föreläsningar meddelas på Wozzop.
Skolmöten på Zoom
Klockan 13 den första onsdagen i varje månad (utom september och juni) hålls ett gemensamt informations- och diskussionsmöte för alla studenter och all personal. Alla som vill informera om något, eller ta upp något till diskussion är välkomna att antingen anmäla det i förväg till prefekten, eller ta upp det under mötet själv eller genom en studentrepresentant, lärare eller annan personal.
Öppna projektpresentationer
Projektpresentationer som hålls av studenter på Designhögskolan kan ibland vara öppna för andra studenter och anställda på skolan. Veckans presentationer meddelas på Wozzop och digitala plattformar. Ta gärna tillfället i akt och delta i presentationerna i mån av tid – det brukar vara roligt och lärorikt.
Aktivera ditt Umu-id
Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Umu-id kommer du behöva när du ska:
• registrera dig på kurser
• lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
• kolla din studentmejl
• skaffa Umu-kort
• använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.
Jag vill aktivera mitt Umu-id.
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
Fäll ihopBeställ ditt Umu-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Jag ansöker om Umu-kortet på en gång
Fäll ihopSe på digitala studiestartsföreläsningar
Om du inte har pluggat hos oss tidigare kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 9-12 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Tittar gör du var du vill, föreläsningarna ges i Zoom. Det här får du vet mer om:
Se datum och tid för varje föreläsning via länken
Fäll ihop
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Fäll ihopFråga Infocenter om det krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.
Hitta till Infocenter (Mazemap)
Fäll ihop