TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Välkommen till kursen Digital kompetens och lärande I! Här hittar du den information som du behöver för att komma igång. Jag som är kursansvarig lärare heter Lars Häll. Om du har frågor eller funderingar får du gärna kontakta mig eller vår studieadministration. Du hittar våra kontaktuppgifter under ”Kontakta oss”. Vi hälsar dig varmt välkommen och hoppas att du ska få en mycket givande studietid här på Umeå universitet!
Om du har blivit antagen till en utbildning eller fått en reservplats behöver du tacka ja för att behålla din plats. Vill du inte ha din plats, kan du låta en reserv få den genom att lämna återbud. Tacka ja eller nej gör du på Mina sidor på Antagning.se senast den 21 juli 2023.
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Se vilket stöd du kan få och hur du ansöker.
Fäll ihopNär du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv logga in och registrera dig via Ladok innan kursstart. Det kan du göra från och med 21 augusti till och med 28 augusti. Om du inte har registrerat dig senast den 28 augusti förlorar du din plats på kursen.
Se en film om hur du registrerar dig på en kurs.
Du som blir antagen efter den 28 augusti måste ta kontakt med institutionen om registrering snarast, senast fem (5) dagar efter antagningen för att inte förlora din plats på kursen.
För att kunna registrera dig krävs det att du har aktiverat ditt Umu-id först. Observera att aktivering av ditt Umu-id inte är detsamma som självregistrering!
Om du får problem med att skapa ditt Umu-id eller har glömt dina inloggningsuppgifter måste du kontakta IT-supporten.
Hjälp hittar du här.
Måndag den 28 augusti
Tid: Någon gång under dagen
Plats: Lärplattformen canvas
Kursen startar måndag den 28 augusti. Den lärplattform som kommer att användas är Canvas, och du loggar in där med ditt aktiverade Umu-id (användarkonto). Vi kommer även att använda oss av Zoom för digitala videomöten.
Guide till de vanligaste funktionerna i Zoom
Om du inte kan se din kurs i Canvas beror det sannolikt på att kurssajten inte är publicerad för er studenter ännu, alternativt att du inte har registrerat dig på kursen än.
Det här är en introducerande kurs som behandlar relationer mellan undervisning, lärande och digitalisering. Kursens mål är att den studerande ska utveckla sin digitala kompetens - kunskaper, färdigheter och förhållningssätt – i relation till just undervisning och lärande. Kursen riktar sig i första hand till dig som arbetar med digitalisering av utbildning inom grundskola och gymnasium, exempelvis som lärare, IT-pedagog eller skolledare.
Kursen är strukturerad av ett antal uppgifter. Den första handlar direkt om begreppet digital kompetens i relation till skola, undervisning och lärande. Den andra ger en viss insyn i juridiska frågor som digitaliseringen kan aktualisera. Dessa två uppgifter utgör tillsammans kursens första modul och får därför ett separat betyg i Ladok. Den tredje uppgiften berör relationen unga, sociala medier och skola och den fjärde temat källkritik. Den avslutande uppgiften handlar om att undervisa på distans, något som många lärare fick pröva på under pandemin.
Fäll ihopDen här kursen genomförs helt på distans, utan fysiska träffar. Kommunikation mellan lärare och studenter sker framför allt via forum och meddelanden på kursplattformen. Där hittar du även studieguide, uppgifter, litteraturlista med mera.
Du kommer att ägna en stor del av tiden till att läsa och bearbeta kurslitteraturen. Kursens uppgifter hjälper dig att strukturera detta arbete, liksom att dela med dig av dina reflektioner och erfarenheter samt att ta del av dina medstudenters erfarenheter och reflektioner. Kursen bygger på deltagarnas aktiva engagemang och varje deltagares egna erfarenheter och frågor är viktiga.
Att vara aktiv i kursens diskussionsforum är viktigt för att studierna ska bli lyckade. Under kursens gång kommer du säkert ha en hel del frågor och det blir ditt ansvar som student att våga fråga om hjälp. Detta kan ske genom att använda diskussionsforum. Där kan ni studenter ge varandra stöd och hjälpa varandra när så är möjligt. Vi lärare tar också del av vad som skrivs i diskussionsforumen vilket innebär att vi också svarar på frågor. Tyvärr är verkligheten den att vi lärare i kursen inte kommer att ha möjlighet att dagligen gå in i forumen för att besvara eventuella frågor och då blir hjälp och support mellan er studenter extra viktigt.
Vi rekommenderar såväl nya som mer erfarna universitetsstudenter att ta del av de tjänster som Biblioteket erbjuder. Här kan du få tips och råd bland annat om hur du kan planera och strukturera dina studier för att få ut mer utav dem samt hjälp med att skriva akademiska texter som tentor och uppsatser. Här hittar du texter och filmer, öppna föreläsningar och workshops som möjligheter till individuellt stöd. Helt gratis!
Fäll ihopHör gärna av dig till oss om du har funderingar kring något som rör kursen.
Frågor om kursens innehåll kan du ställa till mig som kursansvarig, Lars Häll.
Frågor av administrativ karaktär kan du ställa till studieadministrationen på studadm.edusci@umu.se
Återigen, varmt välkommen till kursen!
Med vänlig hälsning
Lars Häll
Aktivera ditt Umu-id
Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Umu-id kommer du behöva när du ska:
• registrera dig på kurser
• lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
• kolla din studentmejl
• skaffa Umu-kort
• använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.
Jag vill aktivera mitt Umu-id.
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
Fäll ihopBeställ ditt Umu-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Jag ansöker om Umu-kortet på en gång
Fäll ihopSe på digitala studiestartsföreläsningar
Om du inte har pluggat hos oss tidigare kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 22-25 augusti då vi guidar dig genom studiestarten. Tittar gör du var du vill, föreläsningarna ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?
Läs mer om varje föreläsning via länken.
Fäll ihop
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Fäll ihopFråga Infocenter om det krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.
Hitta till Infocenter (Mazemap)
Fäll ihop