Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Fysioterapi - klinisk utvärdering och mätmetoder

Välkommen till kursen Fysioterapi – Klinisk utvärdering och mätmetoder, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng (hp). Kursen ingår i masterprogrammet i fysioterapi men kan också läsas som fristående kurs. Jag heter André Nyberg och är kursansvarig. Om du har frågor eller funderingar om kursen är du välkommen att kontakta mig. Du hittar kontaktformulär sist i det här brevet. Varmt välkommen till studier vid Umeå universitet!

Så här börjar du

  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig via studentwebben innan kursstart. Det kan du göra från och med torsdag den 14 januari till och med måndag 18 januari. Om du inte har registrerat dig senast den 18 januari förlorar du din plats på kursen. För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt användarkonto (Umu-id), se info längre ner. En manual för hur webbregistreringen går till hittar du på www.student.umu.se/registrering.

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering. Det är viktigt att du registrerar dig under den perioden, annars kan du förlora din studieplats.

    Om du efter urval 2 inte vill behålla din plats på kursen ska du gå in på Antagning.se och Mina sidor för att lämna återbud. Då kan vi erbjuda platsen till någon som står på reservlistan.

    När du har registrerat dig på kursen kommer du att kunna logga in på kurssajten. Du hittar enklast till inloggningssidan via www.student.umu.se och länken till Cambro. Klicka på den och välj sedan "Logga in".
    Om du får problem med inloggningen kan du kontakta support och stöd genom att klicka på "support" på första sidan på Cambro.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    1:a kursträff onsdag 27 januari online

    Tid: Kl. 10.00

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Kursen är helt nätbaserad. Kursen startar v 4/2021 och du kommer då att få tillgång till kursen på lärplattformen Cambro, som du loggar in med ditt Umu-id. Du kan där läsa mer om kursens uppläggning och alla uppgifter som ingår.

    Den första kursträffen är onsdag den 27 januari – torsdag 28 januari och den avslutande kursträffen är tisdag 23 mars. Dessa dagar är heldagar.

    Utöver kursträffarna så kommer du att delta i ett online-seminarium torsdag 11 feb 15:00-16:30 samt ett PM-seminarium som kommer vara cirka 1,5 timmar under fredag 12 februari. Du behöver då headset för att vi ska kunna prata med varandra i realtid och gärna också en webkamera så att vi kan se varandra. Mer information om detta kommer du att få under den första kursträffen.

    Fäll ihop
  • Inför första kursträffen

    Inför den första kursträffen ska du att förbereda dig genom att göra en del uppgifter som följs upp i diskussionsseminarier under kursträffen. Eftersom kursen är nätbaserad är det viktigt att du har tillgång till bra nätuppkoppling. Innan kursträffen ska du genomföra:

    1. Uppgift 1a som innebär att du ska kartlägga vad det är i din fysioterapeutiska verksamhet som det finns behov av att mäta och utvärdera. I detta ingår att inventera vilka mätmetoder/ instrument som används idag i den verksamhet som du vill studera. Om du inte arbetar kliniskt för närvarande, kan du gå ut och besöka en verksamhet där du gärna skulle vilja arbeta och utgå från den.

    2. Uppgift 1b som innebär att du ska fördjupa dig i de teoretiska modeller som kommer att vara en referensram för kursen.

    Detta kommer att följas upp vid kursträffen.

    Mer detaljerad information hittar du på kurssajten under "Uppgifter".

    Fäll ihop
  • Seminarier och examination

    Utöver kursträffarna online är det också obligatorisk närvaro vid två seminarier online. Det innebär att du som student kan använda en dator med bredbandsuppkoppling hemma, på arbetet eller på din kommuns lärcentra, se www.nitus.se för att hitta "ditt" lärcentra.

    Examination av de olika kursavsnitten sker bl a genom skriftliga rapporter där du ger kommentarer på andras rapporter vid angivna tider. Det är viktigt att hålla studietakten då kursen bygger på kommunikation framförallt mellan studerande men även med lärarna på kursen.

    För sökning av litteratur i databaser, se instruktioner för studerande på distans på Umeå universitetsbiblioteks hemsida http://www.ub.umu.se/service/distansstudent

    Till slut återstår bara att än en gång önska dig varmt välkommen till kursen!

    Med vänlig hälsning

    André Nyberg (kursansvarig)
    Universitetslektor
    090-786 6639
    andre.nyberg@umu.se

    Se även kontaktformulär längre ner!

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Studier och covid-19

    Kul att du valt Umeå universitet, vi ser verkligen framemot att ses! Från och med den 30 september är de flesta tidigare covid-åtgärder helt slopade – välkommen tillbaka till campus! Helt som normalt blir det dock inte direkt, till exempel kan vissa utbildningsmoment fortfarande vara digitala och det är viktigt att fortsätta tänka på avståndet ett tag till.

    På Studentwebben finns sammanfattning av saker att tänka på om Studier och covid-19

    Fäll ihop
  • Välkommen ny student på Umeå universitet

    Det du behöver tänka på innan du börjar, samlat på ett och samma ställe på webben, både för dig som studerar på campus eller för dig som läser helt på distans. Kommer jag trivas? Kommer jag hitta någonstans att bo? Få nya vänner? Vi kanske inte kan ge dig alla svar, men visar dig var du hittar information. Välkommen!

    Ny student på Umeå universitet

    Fäll ihop
  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student kommer du att behöva ett Umu-id (ditt användarkonto) för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Mer om Umu-id och hur jag aktiverar det.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att aktivera ditt Umu-id eller att logga in vänder du dig till Servicedesk. Där hittar du svar på vanliga frågor, manualer och kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det. Så här gör du för att ansöka om ditt Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Som student har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365 under din studietid. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster som kan underlätta din studietid och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Läs om Office 365 och hur du installera det till din dator.

    Fäll ihop
  • Gå med i en studentkår

    Studentkårerna arbetar för att du ska ha inflytande över dina studier och din studiesituation. De hjälper till att knyta ihop studietiden med näringslivet för din framtida karriär och om du skulle uppleva problem med din utbildning, kan du få hjälp. Ta chansen att vara med och bestämma.

    Det är inte bara dina rättigheter kårerna bevakar. Som medlem i en studentkår är du också med och formar organisationen. Ska kåren driva pubar, caféer, gym? Kanske ordna bio, konserter eller föreläsningar?

    Det är inte längre obligatoriskt att vara medlem i en studentkår, men det finns som du ser fortfarande många fina anledningar att vara med.

    På Umeå universitet har vi tre studentkårer

    Här hittar du svar på några vanliga frågor om vad som är grejen med kåren.

     

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Mitt på campus Umeå i huset Universum (ja, det heter så) ligger Infocenter – den plats du alltid kan vända dig till för att få svar, hjälp och vägledning. Här hittar du allt du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student i en, kanske, ny stad. Här får du till exempel hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Infocenter kan svara på de flesta frågor, och har de inte ett svar direkt så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Med anledning av Covid-19 är det viktigt att vi inte är för många personer i lokalen samtidigt. Därför ber vi dig att i första hand mejla, ringa eller chatta med oss.

    Infocenter ger svar, hjälp och vägledning

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)