Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Fysioterapi - klinisk utvärdering och mätmetoder

Välkommen till kursen Fysioterapi – Klinisk utvärdering och mätmetoder, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng (hp). Kursen ingår i masterprogrammet i fysioterapi men kan också läsas som fristående kurs. Jag heter André Nyberg och är kursansvarig. Om du har frågor eller funderingar om kursen är du välkommen att kontakta mig. Du hittar kontaktformulär sist i det här brevet. Varmt välkommen till studier vid Umeå universitet!

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja eller nej

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet. Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig via studentwebben innan kursstart. Det kan du göra från och med torsdag den 13 januari till och med måndag 17 januari. Om du inte har registrerat dig senast den 17 januari förlorar du din plats på kursen. För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt användarkonto (Umu-id), se info längre ner. En manual för hur webbregistreringen går till hittar du på www.student.umu.se/registrering.

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering. Det är viktigt att du registrerar dig under den perioden, annars kan du förlora din studieplats.

    Om du efter urval 2 inte vill behålla din plats på kursen ska du gå in på Antagning.se och Mina sidor för att lämna återbud. Då kan vi erbjuda platsen till någon som står på reservlistan.

    När du har registrerat dig på kursen kommer du att kunna logga in på kurssajten. Du hittar enklast till inloggningssidan via www.student.umu.se och länken till Canvas. Klicka på den och välj sedan "Logga in".
    Om du får problem med inloggningen kan du kontakta support och stöd genom att klicka på "support" på första sidan på Canvas.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    1:a kursträff måndag 24 januari online

    Tid: Kl 10.00

    Plats: https://umu.zoom.us/my/andrenyberg

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Kursen är delvis nätbaserad. Kursen startar v 4/2022 och du kommer då att få tillgång till kursen på lärplattformen Canvas, som du loggar in med ditt Umu-id. Du kan där läsa mer om kursens uppläggning och alla uppgifter som ingår.

    Den första kursträffen är måndag den 24 januari – tisdag 25 januari och den avslutande kursträffen är tisdag 22 mars. Dessa dagar är heldagar. Den första kursträffen genomförs digitalt medan den avslutande kursträffen planeras genomföras fysiskt.

    Utöver kursträffarna så kommer du att delta i ett PM-seminarium som kommer vara cirka 2 timmar under fredag 11 februari. Du behöver då headset för att vi ska kunna prata med varandra i realtid och gärna också en webkamera så att vi kan se varandra. Mer information om detta kommer du att få under den första kursträffen.

    Fäll ihop
  • Inför första kursträffen

    Inför den första kursträffen ska du att förbereda dig genom att göra en del uppgifter som följs upp i diskussionsseminarier under kursträffen. Eftersom kursen är nätbaserad är det viktigt att du har tillgång till bra nätuppkoppling.

    Innan kursträffen ska du genomföra:

    1. Uppgift 1a som innebär att du ska kartlägga vad det är i din fysioterapeutiska verksamhet som det finns behov av att mäta och utvärdera. I detta ingår att inventera vilka mätmetoder/ instrument som används idag i den verksamhet som du vill studera. Om du inte arbetar kliniskt för närvarande, kan du gå ut och besöka en verksamhet där du gärna skulle vilja arbeta och utgå från den.

    2. Uppgift 1b som innebär att du ska fördjupa dig i de teoretiska modeller som kommer att vara en referensram för kursen.

    Detta kommer att följas upp vid kursträffen.

    Mer detaljerad information hittar du på kurssajten.

    Fäll ihop
  • Seminarier och examination

    Utöver kursträffarna online är det också obligatorisk närvaro vid ett seminarium online. Det innebär att du som student kan använda en dator med bredbandsuppkoppling hemma, på arbetet eller på din kommuns lärcentra, se www.nitus.se för att hitta "ditt" lärcentra.

    Examination av de olika kursavsnitten sker bl a genom skriftliga rapporter där du ger kommentarer på andras rapporter vid angivna tider. Det är viktigt att hålla studietakten då kursen bygger på kommunikation framförallt mellan studerande men även med lärarna på kursen.

    För sökning av litteratur i databaser, se instruktioner för studerande på distans på Umeå universitetsbiblioteks hemsida http://www.ub.umu.se/service/distansstudent

    Till slut återstår bara att än en gång önska dig varmt välkommen till kursen!

    Med vänlig hälsning

    André Nyberg (kursansvarig)
    Universitetslektor
    090-786 6639
    andre.nyberg@umu.se

    Se även kontaktformulär längre ner!

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Så här aktiverar jag mitt Umu-id.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.

    Ansök om Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Office 365 och hur jag installerar det.

    Fäll ihop
  • Digitala studiestartsföreläsningar 23–26 augusti

    Det kan vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala studiestartsföreläsningar 23–26 augusti, så guidar vi dig genom studiestarten. Vad vill du veta mer om? 

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå. 

    Hitta till Infocenter på Campus Umeå.

    Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)