"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Hem- och konsumentkunskap A, 30 hp

Engelskt namn: Home Economics A

Denna kursplan gäller: 2023-07-24 till 2024-07-21 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6KN038

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Kostvetenskap: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Beslutad av: Prefekten, 2022-03-07

Reviderad av: Prefekten, 2023-03-01

Innehåll

Kursen består av följande moduler:

  1. Hem- och konsumentkunskap - en introduktion till skolämnet (Home and Consumer Studies - an Introduction to the School Subject), 5 hp
  2. Livet i hem och familj (Life in the Home and in the Family), 6 hp
  3. Mat och hälsa I (Food and Health I), 7,5 hp
  4. Livsmedelssäkerhet (Food Safety), 3,5 hp
  5. Hållbar matkonsumtion (Sustainable Food Consumption), 8 hp


Modul 1. Hem- och konsumentkunskap - en introduktion i skolämnet, 5 hp
Modulen är en introduktion till skolämnet hem- och konsumentkunskap. Ämnets historia, teoretiska grund och styrdokument bearbetas och ämnets potentiella bidrag till hållbar utveckling synliggörs. Ämnesrelevant forskning introduceras och problematiseras. Pedagogiska planeringar och hjälpmedel samt aktuella arbetsformer inom ämnet belyses. Modulens innehåll problematiseras utifrån lärarens roll och uppdrag och studenten introduceras i litteratursökning och vetenskapligt skrivande.

Modul 2. Livet i hem och familj, 6 hp
Modulen belyser arbete i hemmet och levnadsvanor i relation till livet i hem och familj. Måltidskultur och livsåskådning behandlas. Innehållet problematiseras bland annat utifrån perspektiven hälsa, ekonomi, miljö och jämställdhet. Modulens innehåll problematiseras utifrån lärarens roll och uppdrag.

Modul 3. Mat och hälsa I, 7,5 hp
Modulen behandlar matens och måltidens betydelse för människors välbefinnande och hälsa. Hälsa belyses utifrån ett holistiskt perspektiv vilket innefattar fysisk, psykisk och social hälsa. Generella rekommendationer och människans behov av energi och näring i form av kolhydrater, fett och protein bearbetas i relation till livsmedel. Vegetarisk kost ur ett hälsoperspektiv ingår.  Modulen belyser de vanligaste kostrelaterade folksjukdomarna samt födoämnesöverkänslighet. I modulen behandlas också skolans roll i folkhälsoarbete. Modulens innehåll problematiseras utifrån lärarens roll och uppdrag.

Modul 4. Livsmedelssäkerhet, 3,5 hp
Modulen behandlar grundläggande mikrobiologi, livsmedelshygien samt relevant livsmedelslagstiftning. Olika konserveringsmetoder studeras utifrån kvalitets- och hälsoaspekter. Modulens innehåll problematiseras utifrån lärarens roll och uppdrag.

Modul 5. Hållbar matkonsumtion, 8 hp
I modulen behandlar produktion, distribution och konsumtion av livsmedel, mat och måltider och dess påverkan på miljö och klimat. Matsvinn, förvaring av livsmedel och restmatlagning studeras. Hushållens avfall och återvinning samt användning av energi och vatten belyses. Mat och måltider analyseras utifrån begreppet matkvalitet och studenterna planerar och genomför sensoriska analyser. Recept problematiseras med fokus på hälsa, ekonomi, miljö, tid samt sensoriska och pedagogiska aspekter. Modulens innehåll problematiseras utifrån lärarens roll och uppdrag.

Förväntade studieresultat

Modul 1. Hem- och konsumentkunskap - en introduktion i skolämnet, 5 hp
För godkänd modul ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för relevant forskning inom ämnet hem- och konsumentkunskap

Färdighet och förmåga

  • Tillämpa vetenskapligt skrivande med referenshantering
  • Tillämpa metoder för vetenskaplig litteratursökning och välja vetenskaplig litteratur med relevans för hem- och konsumentkunskapsämnet
  • Planera pedagogisk verksamhet inom ämnet utifrån gällande styrdokument

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Kritiskt granska och värdera undervisning i hem- och konsumentkunskap utifrån styrdokument och forskningsresultat

Modul 2. Livet i hem och familj, 6 hp
För godkänd modul ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Känna till de egna levnadsvanornas påverkan på miljö och klimat
  • Använda sociologiska begrepp med relevans för hem- och konsumentkunskap

Färdighet och förmåga

  • Välja och använda funktionella och säkra metoder, redskap och produkter för tvätt och städning utifrån hälsa, ekonomi och miljö
  • Visa ämnesdidaktiska förmågor inom området livet i hem och familj som krävs för yrkesutövningen

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Diskutera människors förhållningssätt till hemarbete utifrån perspektiven hälsa, ekonomi, miljö, jämställdhet och kultur
  • Diskutera vilken betydelse måltidskultur och livsåskådning kan ha för undervisning i hem- och konsumentkunskap

Modul 3. Mat och hälsa I, 7,5 hp
För godkänd modul ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för människans behov av energi och näringsämnen
  • Redogöra för livsmedels innehåll av energi, näringsämnen och allergener
  • Redogöra för kostrelaterade folksjukdomar kopplade till energi- och makronutrienter

Färdighet och förmåga

  • Använda kostdataapplikation för energi- och näringsberäkning
  • Planera måltider utifrån nordiska näringsrekommendationer
  • Tillaga måltider för personer med födoämnesöverkänslighet och födoämnesallergi.
  • Näringsvärdesberäkna, analysera och modifiera vegetariska måltider
  • Visa ämnesdidaktiska förmågor inom området mat och hälsa som krävs för yrkesutövningen

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Värdera och anpassa måltider och undervisning med hänsyn till elevers olika behov
  • Problematisera skolans roll i folkhälsoarbete  
  • Diskutera vegetarisk kost i relation till hälsa, ekonomi och miljö
  • Problematisera begreppet hälsa utifrån ett holistiskt perspektiv

Modul 4. Livsmedelssäkerhet, 3,5 hp
För godkänd modul ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Beskriva hur mikroorganismer i livsmedel kan påverka livsmedelskvalitet och hälsa
  • Beskriva konserveringsmetoder som används för att bevara livsmedel
  • Redogöra för relevanta föreskrifter från Livsmedelsverket samt livsmedelslagstiftning i relation till hälsa  

Färdighet och förmåga

  • Visa ämnesdidaktiska förmågor inom området livsmedelssäkerhet som krävs för yrkesutövningen

Modul 5. Hållbar matkonsumtion, 8 hp
För godkänd modul ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Beskriva hur olika livsmedel produceras
  • Beskriva hur livsmedelsproduktionen påverkar miljö och klimat

Färdighet och förmåga

  • Välja, planera och tillaga mat och måltider till förmån för hälsa, ekonomi och miljö
  • Analysera mat och måltider utifrån begreppet matkvalitet
  • Planera och genomföra en laboration utifrån Sapere-metoden

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Värdera produktion, distribution, och konsumtion av livsmedel och måltider i relation till hälsa, ekonomi och miljö
  • Värdera och modifiera recept utifrån perspektiven hälsa, ekonomi, miljö, tid samt sensoriska och pedagogiska aspekter

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Kursen är en distanskurs med obligatoriska nätbaserade undervisningsmoment dagtid samt obligatoriska träffar i Umeå. Vissa moduler kan läsas parallellt och den inbördes ordningen mellan modulerna kan ändras.

Modul 1. Hem- och konsumentkunskap - en introduktion i skolämnet, 5 hp
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningen i realtid, inspelade föreläsningar, lärandeseminarier, examinerande seminarier, laborationer och gruppdiskussioner. Examinerande seminarier, laborationer samt gruppdiskussioner i lärplattform är obligatoriska.

Modul 2. Livet i hem och familj, 6 hp
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningen i realtid, inspelade föreläsningar, lärandeseminarier, examinerande seminarier, mediainspelning och gruppdiskussioner. Examinerande seminarier, mediainspelning samt gruppdiskussioner i lärplattform är obligatoriska.

Modul 3. Mat och hälsa I, 7,5 hp
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningen i realtid, inspelade föreläsningar, lärandeseminarier, examinerande seminarier och laborationer. Examinerande seminarier och laborationer är obligatoriska.

Modul 4. Livsmedelssäkerhet, 3,5 hp
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningen i realtid, inspelade föreläsningar, lärandeseminarier samt examinerande seminarier. Examinerande seminarier är obligatoriska.

Modul 5. Hållbar matkonsumtion, 8 hp
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningen i realtid, inspelade föreläsningar, lärandeseminarier, examinerande seminarier och laborationer. Seminarier och laborationer är obligatoriska.

Examination

Modul 1. Hem- och konsumentkunskap - en introduktion, 5 hp
Modulen examineras genom följande examinationer:

  • Individuell skriftlig inlämning (U eller G)
  • Seminarier (U eller G)
  • Diskussion i lärplattform (U eller G)

Modul 2. Livet i hem och familj, 6 hp
Modulen examineras genom följande examinationer:

  • Individuella skriftliga inlämningar (U, G eller VG)
  • Individuell redovisning i form av demonstration (U eller G)
  • Diskussioner i lärplattform (U eller G)
  • Seminarier (U eller G)

Modul 3. Mat och hälsa I, 7,5 hp
Modulen examineras genom följande examinationer:

  • Individuell skriftlig tentamen i lärplattform (U, G eller VG)
  • Individuell skriftlig inlämning (U eller G)
  • Seminarier (U eller G)
  • Praktiska laborationer med muntliga redovisningar i grupp (U eller G)

Modul 4. Livsmedelssäkerhet, 3,5 hp.
Modulen examineras genom följande examinationer:

  • Individuell skriftlig tentamen i lärplattform (U, G eller VG)
  • Seminarier (U eller G)

Modul 5. Hållbar matkonsumtion, 8 hp
Modulen examineras genom följande examinationer

  • Individuella skriftliga inlämningar (U, G eller VG)
  • Praktiska laborationer med muntliga redovisningar i grupp (U eller G)
  • Seminarier (U eller G)

Helkurs
För att bli godkänd på hel kurs krävs att samtliga examinerande delar är godkända. För betyget VG läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att föra samman olika innehållsliga delar till ett för lärarprofessionens relevanta helhetsperspektiv. Välgrundade tolkningar och kritisk analys är centrala. För att erhålla betyget VG på hel kurs ska alla uppgifter vara godkända och 19 hp utgöra betyget VG.

I följande text avser prov de examinationsformer som angivits ovan. Ett omprov ska erbjudas senast två månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av ordinarie prov har meddelats och studenten delgivits återkoppling på provet, exempelvis kopia av studentens tentamen. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med en annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Studerande som underkänts vid ett provtillfälle har möjlighet att delta i förnyat prov vid minst fem provtillfällen. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på moment eller delar av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall. Prov baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyad examination. I det fall kursplanen upphör att gälla eller genomgår större förändringar garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt den ursprungliga kursplanen under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande av kurs (helt eller delvis) kan prövas. Se universitetets regelverk och tillgodoräknandeordning. Ansökan görs på universitetet e-tjänst för tillgodoräknande. Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet.

Litteratur