"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Ledarskap och organisation med inriktning mot utbildningsledarskap: Magisteruppsats

Så roligt att du valt att läsa vår magisterkurs. Inledningsvis vill jag påminna dig om att tacka ja till din studieplats på Antagning.se innan svarstiden går ut, för att du ska behålla din studieplats. Om du har blivit antagen eller reservplacerad på kursen/programmet efter andra urvalet men inte längre är intresserad av platsen är det viktigt att du lämnar återbud på Antagning.se. På så sätt blir din plats tillgänglig för en annan sökande.

Så här börjar du

  • 1. Andra antagningsbeskedet

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats eller vill stå kvar som reserv behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.

    Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Se vilket stöd du kan få och hur du ansöker.

  • 2. Aktivera ditt Umu-id och MFA

    Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.

    Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Ditt Umu-id behöver du när du ska:

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

  • 3. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. Du gör det enklast genom att skicka ett mail till vår studieadministratör innan kursen startar den 12/9. Om du inte registrerar dig förlorar du din plats. Skicka mailet till emma.lindstrom@umu.se Skriv i ämnesraden; Registrering för uppsatskurs i organisation och ledarskap. I mailet så anger du att du vill registrera dig samt ditt namn och mailadress.

    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan närvara vid introduktionstillfället måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).

    Om du blivit antagen som reserv efter att registreringen är stängd måste du kontakta kursens studieadministratör, emma.lindstrom@umu.se så att hon kan registrera dig manuellt.

    Om du inte har registrerat dig senast den 12 september riskerar du att förlora din plats på kursen.

  • 4. Börja kursen

    12 september

    Tid: 13:00-15:00

    Plats: Zoom, länk finns i Canvas

    Schemalänk publiceras här senast 30 dagar innan kursstart.

    Innan du påbörjar kursen är det några saker du bör göra. Via länken kan du läsa mer om kursens innehåll. Du kan läsa mer om Centrum för skolledarutveckling, Statsvetenskapliga institutionen här. Kursen är på 15 hp och går i 25 % studietakt. Hittar du inte de svar du behöver här så hör utav dig till oss via kontaktformuläret.

Om kursen

  • Programmets/kursens upplägg

    Kursens innehåll utgörs av ett uppsatsarbete samt genomförande av ventilering och opponering och deltagande i seminarier. Uppsatsämnet väljs i samråd med handledare och ska ha en koppling till ledarskap och organisation med inriktning mot utbildningsledarskap.

    Utbildningsledarskap handlar om att beskriva, förklara och förstå hur chefer och ledare utformar, leder och styr strukturer, kulturer, funktioner och processer inom organisationer vars uppdrag utgörs av individers lärande och socialisation till samhällsmedborgare. Centrala aspekter är hur chefer och ledares bedömningar och prioriteringar baserade på samhälleliga, politiska och ideologiska förutsättningar och strävanden påverkar och styr detta ledarskap.

    Kursen är på avancerad nivå så det mesta bygger på självständigt arbete. Kursen har 6 digitala träffar varav du ska ha deltagit i minst 4 stycken. Huvuddelen av undervisningen sker via handledning med en utsedd handledare där ni bestämmer hur ofta ni ska träffas.
     

    Datum för kursträffar

    Träff 1 Torsdag 12 september 13.00-15.00 Introduktion

    Vid den första träffen går vi igenom kursens delar, mål och arbetsformer. Du förväntas även att presentera din uppsats idé. Mer information och Zoomlänk finns på Canvas.        

    Träff  2 Onsdag 16 oktober 13.00-16.00 Erfarenhetsutbyte - forskningsdesign

    Träff 3 Tisdag 3 december 13.00-16.00 Erfarenhetsutbyte - syfte och metod

    Träff 4 Måndag 20 januari 13.00-16.00 Erfarenhetsutbyte - resultat och analys

    Träff 5 Torsdag 6 mars 13.00-16.30 60% seminarium

    Träff 6 Måndag 26 maj Heldag slutseminarium

    Träffar via Zoom
    På den här kursen använder vi Zoom som verktyg för undervisning på nätet. Här finns en guide till de vanligaste funktionerna i Zoom. Du skapar ett konto och loggar in med ditt Umu-id.

    Har du frågor?

    Mer information finns på vår kurssida på Canvas från den 15 augusti. Har du andra frågor så kan du vända dig direkt till mig som heter Helene Ärlestig och är kursansvarig via mail helene.arlestig@umu.se eller telefon 090-7866223.

    Jag ser fram emot att träffa dig och lära tillsammans.

    Välkommen!

    Helene

  • Lärplattformen Canvas - ditt digitala klassrum

    Huvuddelen av dina studier gör du hemifrån men med kontakt med utbildningen. Vi har videomöten via ZOOM och för att det ska fungera bra behöver du ha tillgång till en dator som inte äldre än 4-5 år, webbkamera och headset. Och bra internetuppkoppling, gärna stabil trådlös eller fast uppkoppling via nätverkskabel.

    På kurssajten i Canvas kommer du hitta det självstudiematerial du behöver, som exempelvis inspelade föreläsningar, instuderingsfrågor och läsanvisningar. Där sker även vissa schemalagda examinationer och andra aktiviteter. Det mesta av kommunikationen med dina lärare och kursare har du i Canvas

    Du kan logga in i Canvas efter att du har aktiverat ditt Umu-id, och närmare terminsstart kommer du också att få tillgång till kursens kurssajt.

    För att logga in på Canvas måste du ha ett aktiverat användarkonto (CAS-konto).

    Logga in på Canvas

    Du når kursen via flikarna överst på sidan. Hittar du inte kursen där, kontakta oss via kontaktformuläret nedan.

  • Återbud

    Om du har blivit antagen eller reservplacerad på kursen/programmet efter andra urvalet men inte längre är intresserad av platsen är det viktigt att du lämnar återbud på Antagning.se. På så sätt blir din plats tillgänglig för en annan sökande.

Ny vid Umeå universitet

  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

  • Beställ ditt UMU-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om UMU-kortet på en gång

  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.

    IT-tjänster – här kommer du igång

  • Ta hjälp av en studievägledare

    Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.

    Studievägledningen hjälper dig hitta rätt

  • Bibliotekets tjänster

    Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.

    Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans

  • Fråga Infocenter om något krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig med dina frågor.

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)