Du är antagen till en utbildning hos oss i vår. Du bör ha fått ett antagningsbesked via post, SMS eller e-post. Om du inte vill behålla din plats på kursen är vi tacksamma om du meddelar det till vår studieadministratör så att vi kan erbjuda platsen till dem som står på reservlistan.
Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet. Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.
Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.
Det är du själv som ansvarar för att registrera dig på kursen. Det gör du genom att logga in på studentwebben med ditt Umu-Id. Läs mer nedan hur du aktiverar ditt Umu-id.
Webbregistreringen är öppen mellan 9/1 – 17/1.
Det är viktigt att du ser till att registrera dig i tid så du inte riskerar att förlora din plats på kursen eller få problem med CSN.
Du kommer inte heller att kunna komma åt kursen i lärplattformen Canvas förrän du är registrerad.
Kursstart är 16 januari och slutseminariet är 31 maj.
Mer information om kursstart mm mailas ut av ansvarig lärare innan kursen startar. Kontakta gärna ansvarig lärare innan kursstart för att diskutera ämnesval för din uppsats.
Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Umu-id kommer du behöva när du ska: • registrera dig på kurser • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat • kolla din studentmejl • skaffa Umu-kort • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Om du inte har pluggat hos oss tidigare kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 22-25 augusti då vi guidar dig genom studiestarten. Tittar gör du var du vill, föreläsningarna ges i Zoom. Det här får du vet mer om:
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.