Välkommen som student till Sociologiska institutionen! Vi ser fram emot att träffa dig på kursen. Här hittar du information du behöver inför kursstart.
Du behöver registrera dig själv på kursen via webben. Du registrerar dig på din egen studentsida. För att kunna göra detta krävs att du har aktiverat ditt användarkonto (Umu-id). Läs mer om detta längre ner i välkomstbrevet under rubriken Aktivera ditt Umu-id.
Webbregistreringen är öppen 17 mars - 24 mars. Det är viktigt att du registrerar dig under den perioden, annars kan du förlora din studieplats.
Canvas
Du får tillgång till kursen i lärplattformen Canvas samma dag som webregistreringen öppnar. Observera att informationen på kurssidan kan komma att uppdateras närmare kursstart.
Schemat kommer att finnas tillgängligt via länken ovan en månad innan kursstart. Vänligen notera att scheman kan justeras och uppdateras. Kontrollera därför schemat igen vid kursens början.
Om du är antagen med villkor betyder det att du har ett behörighetskrav att uppfylla för att få läsa kursen. Du kan inte registrera dig om du inte uppfyller behörigheten. I kursplanen kan du läsa mer om behörighetskravet. Vid frågor vänligen kontakta institutionens studievägledare på denna e-postadress: sociologi@umu.se
Undervisningen genomförs huvudsakligen i form av seminarier och handledning. Den studiehandledning som presenteras vid kursstarten ger ytterligare vägledning om undervisningens upplägg. Kursens seminarier kommer att genomföras på distans via digitala hjälpmedel. Om situationen tillåter kommer granskningsseminariet att ske på campus första veckan i juni.
Vid frågor om uppsatsarbetet är du välkommen att kontakta kursansvarig lärare Anna-Britt Coe.
Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 10-13 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Föreläsningarna är ca en timme lång och ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?
Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.
Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå.