TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Välkommen till kursen Matematikundervisning med IT. Jag heter Carina Granberg och är kursansvarig. Min kollega Anna Lind Pantzare och jag ser fram emot höstens kurs, där vi fördjupar oss i frågor som rör utmaningar och möjligheter med att använda IT i matematikundervisning. Vi hörs i slutet av augustii!
Om du har blivit antagen till en utbildning eller fått en reservplats behöver du tacka ja för att behålla din plats. Vill du inte ha din plats, kan du låta en reserv få den genom att lämna återbud. Tacka ja eller nej gör du på Mina sidor på Antagning.se senast den 21 juli 2023.
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Se vilket stöd du kan få och hur du ansöker.
Fäll ihopNär du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv logga in och registrera dig via Ladok innan kursstart. Det kan du göra från och med 21 augusti till och med 28 augusti. Om du inte har registrerat dig senast den 28 augusti förlorar du din plats på kursen.
Se en film om hur du registrerar dig på en kurs.
Du som blir antagen efter den 28 augusti måste ta kontakt med institutionen om registrering snarast, senast fem (5) dagar efter antagningen för att inte förlora din plats på kursen.
För att kunna registrera dig krävs det att du har aktiverat ditt Umu-id först. Observera att aktivering av ditt Umu-id inte är detsamma som självregistrering!
Om du får problem med att skapa ditt Umu-id eller har glömt dina inloggningsuppgifter måste du kontakta IT-supporten.
Hjälp hittar du här.
Måndag den 28 augusti
Tid: Någon gång under dagen
Plats: Lärplattformen Canvas
Kursen startar måndag den 28 augusti. Den lärplattform som kommer att användas är Canvas, och du loggar in där med ditt aktiverade Umu-id (användarkonto). Vi kommer även att använda oss av Zoom för digitala videomöten.
Guide till de vanligaste funktionerna i Zoom
Om du inte kan se din kurs i Canvas beror det sannolikt på att kurssajten inte är publicerad för er studenter ännu, alternativt att du inte har registrerat dig på kursen än.
I kursen kommer du att få tillfälle att reflektera över den roll IT har och kan ha i matematikundervisning, ur ett teoretiskt så väl som praktiskt perspektiv. Vi tar upp teoretiska begrepp (t.ex. sociomatematiska normer, didaktiska kontrakt) och praktiska IT-verktyg (t.ex. dynamiska programvaror). Frågor om hur användning av IT i matematikundervisningen kan förändra villkoren för elevers problemlösning, elevers lärande samt lärares bedömning därav är centrala i kursen. För att arbeta med kursens olika uppgifter kommer du att använda dig av olika IT-verktyg – ofta utifrån dina egna val. Kursen ska dock inte ses som en kurs i ”att hantera IT”.
Fäll ihopKursen ges utan fysiska träffar och består av inspelade föreläsningar och fyra inlämningsuppgifter med både praktiska och teoretiska inslag. Den sista inlämningsuppgiften består i att designa och genomföra en undervisningsaktivitet där flera IT-resurser används. Uppgiften redovisas genom en kortare rapport. Det kan vara bra att ha denna uppgift i åtanke under hela kursen och att redan tidigt i börja fundera på möjliga aktiviteter. Det är denna uppgift som är VG-grundande.
Om du har frågor eller funderingar om kursens innehåll är du välkommen att kontakta mig som kursansvarig, Carina Granberg.
Frågor av administrativ karaktär kan du ställa till studieadministrationen på studadm.edusci@umu.se
Fäll ihopKurslitteraturen består av ett antal forskningsartiklar inom olika områden. En lista över dessa och information om hur du kommer åt dem kommer att finnas på Canvas.
Återigen, varmt välkommen till kursen!
Vänliga hälsningar
Carina Granberg
Aktivera ditt Umu-id
Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Umu-id kommer du behöva när du ska:
• registrera dig på kurser
• lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
• kolla din studentmejl
• skaffa Umu-kort
• använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.
Jag vill aktivera mitt Umu-id.
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
Fäll ihopBeställ ditt Umu-kort
När du är på campus Umeå och campus Örnsköldsvik kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Jag ansöker om Umu-kortet på en gång.
Fäll ihopSe på digitala studiestartsföreläsningar
Om du inte har pluggat hos oss tidigare kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 22-25 augusti då vi guidar dig genom studiestarten. Tittar gör du var du vill, föreläsningarna ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?
Läs mer om varje föreläsning via länken.
Fäll ihop
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Fäll ihopFråga Infocenter om det krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.
Hitta till Infocenter (Mazemap)
Fäll ihop