Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Neuropsykiatriska svårigheter - förhållningssätt, bemötande och strategier i pedagogisk verksamhet

Mitt namn är Anneli Nielsen och jag är kursansvarig för denna kurs, som ges vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap och Umeå universitet. I det här brevet hittar du information om vad du behöver göra för att kunna börja kursen. Tillsammans med övriga undervisande lärare ser jag fram emot att träffa dig då vi ses på nätet. Vi hoppas på en lärorik och intressant vårtermin tillsammans med dig. Vi ses i januari!

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja till din studieplats

    Om du har blivit antagen till en utbildning eller fått en reservplats måste du tacka ja för att behålla din plats. Vill du inte ha din plats, kan du låta en reserv få den genom att lämna återbud. Tacka ja eller nej gör du på Mina sidor på Antagning.se senast den 19 december 2022.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    På denna kurs tillämpar vi självregistrering, vilket innebär att du själv ska logga in och registrera dig via studentwebben. Det kan du göra mellan 9-16 januari.

    Det är oerhört viktigt att du registrerar dig under dessa dagar! Om du inte har registrerat dig senast den 16 januari förlorar du din plats på kursen. 

    Är du antagen med villkor måste du styrka din behörighet och få villkoret släckt innan du kan genomföra din självregistrering. Var vänlig kontakta oss i god tid i så fall.

    För att kunna registrera dig krävs det att du har aktiverat ditt Umu-id först. Observera att aktivering av ditt Umu-id inte är detsamma som självregistrering!

    1. Jag vill aktivera mitt Umu-id
    2. Jag har aktiverat mitt Umu-id och vill registrera mig

    Om du får problem med att skapa ditt Umu-id eller har glömt dina inloggningsuppgifter måste du kontakta IT-supporten.
    Hjälp hittar du här.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Måndag 16 jan 2023

    Tid: Inspelad kursintroduktion

    Plats: Zoom

    Schemalänk publiceras här senast 30 dagar innan kursstart.

    Kursen startar måndag den 16 januari. Den lärplattform som kommer att användas är Canvas, och du loggar in där med ditt aktiverade Umu-id (användarkonto). Vi kommer även att använda oss av Zoom för digitala videomöten, som tex vid kursintroduktionen.

    Jag vill logga in i Canvas

    Guide till de vanligaste funktionerna i Zoom

    Om du inte kan se din kurs i Canvas beror det sannolikt på att kurssajten inte är publicerad för er studenter ännu, alternativt att du inte har registrerat dig på kursen än.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens sammankomster

    Den här kursen hålls på distans med fyra kursträffar via det digitala verktyget Zoom. Kursen startar den 16 januari med en kort, digital och frivillig kursintroduktion. Kommande digitala kursträffar består av fyra heldagar som är utspridda över terminen. Mellan träffarna arbetar du själv genom att läsa kurslitteratur och ta del av inspelade föreläsningar. Datum och tider för de digitala kursträffarna kommer att framgå i schemat som publiceras senast en månad innan kursstart. Du når schemat via detta välkomstbrev, samt även via studentwebben i inloggat läge. Observera att det finns obligatoriska moment som kräver din fysiska närvaro via det digitala verktyget.

    Innan den första digitala kursträffen kommer du och dina kurskollegor att arbeta hemma med en skrivuppgift samt med förberedelser inför träffen. Information om uppgifter och hemarbete finns på Canvassajten som du får tillgång till cirka en vecka före kursstart.

    Fäll ihop
  • Om kursen och kontaktuppgifter

    Den här kursen handlar om neuropsykiatriska svårigheter och förhållningsätt, bemötande och strategier i olika pedagogiska verksamheter. Vi kommer bland annat att fördjupa oss i olika diagnoser, utredningsförfarande och livsvillkors betydelse.

    Några av de frågeställningar som behandlas är till exempel: Vilka konsekvenser får neuropsykiatriska svårigheter för barn och elever i pedagogiska verksamheter? Vilka pedagogiska strategier är verkningsfulla? Vilken betydelse har vårt förhållningsätt och bemötande i arbete med barn och elever som har neuropsykiatriska svårigheter?

    Om du vill påbörja din läsning av kurslitteratur föreslår jag att du läser ”Inkluderingskompetens vid ADHD & autism” av Linda Jensen.

    Kontaktuppgifter:
    Frågor om kursens innehåll kan du ställa till mig som kursansvarig: Anneli Nielsen

    Frågor av administrativ karaktär kan du ställa till vår studieadministratör Christina Sander Nordin.

    Fäll ihop
  • Kursen består av två moduler

    1. Neuropsykiatriska svårigheter, 5 hp
    2. Förhållningssätt, bemötande och strategier i pedagogiska verksamheter, 10 hp

    Den första modulen fördjupar kunskaper om faktorer av betydelse för området neuropsykiatriska svårigheter. Här får du till exempel lära dig mer om utredningsförfarande, diagnoser, medicinsk behandling och flerfunktionsnedsättning/komorbiditet. I modulen studeras även betydelsen av uppväxtmiljö och livsvillkor i relation till neuropsykiatriska svårigheter.

    I kursens andra modul problematiseras betydelsen av etiska aspekter, makt och identitet samt sociala kategorier såsom kön, etnicitet, social klass och ålder i en förståelse av det neuropsykiatriska forsknings- och verksamhetsområdet. Särskilt betonas konsekvenser av neuropsykiatriska svårigheter i olika lärmiljöer och betydelsen av pedagogiska arbetssätt, strategier och hjälpmedel. Slutligen diskuteras och problematiseras betydelsen av förhållningsätt och bemötande i relation till elever som har neuropsykiatriska svårigheter och deras vårdnadshavare.

    Återigen, varmt välkommen till kursen!
    Med vänlig hälsning
    Anneli Nielsen

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Så här aktiverar jag mitt Umu-id.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.

    Ansök om Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Digitala studiestartsföreläsningar 10-13 januari

    Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 10-13 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Föreläsningarna är ca en timme lång och ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Office 365 och hur jag installerar det.

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå. 

    Hitta till Infocenter på Campus Umeå (Mazemap).

    Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)