TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Mitt namn är Anneli Nielsen och jag är kursansvarig för denna kurs, som ges vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap och Umeå universitet. I det här brevet hittar du information om vad du behöver göra för att kunna börja kursen. Tillsammans med övriga undervisande lärare ser jag fram emot att träffa dig då vi ses på nätet. Vi hoppas på en lärorik och intressant vårtermin tillsammans med dig. Vi ses i januari!
Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet. Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.
Fäll ihopPå denna kurs tillämpar vi självregistrering, vilket innebär att du själv ska logga in och registrera dig via studentwebben. Det kan du göra mellan 9-16 januari.
Det är oerhört viktigt att du registrerar dig under dessa dagar! Om du inte har registrerat dig senast den 16 januari förlorar du din plats på kursen.
Är du antagen med villkor måste du styrka din behörighet och få villkoret släckt innan du kan genomföra din självregistrering. Var vänlig kontakta oss i god tid i så fall.
För att kunna registrera dig krävs det att du har aktiverat ditt Umu-id först. Observera att aktivering av ditt Umu-id inte är detsamma som självregistrering!
Om du får problem med att skapa ditt Umu-id eller har glömt dina inloggningsuppgifter måste du kontakta IT-supporten.
Hjälp hittar du här.
Kursen startar måndag den 16 januari. Den lärplattform som kommer att användas är Canvas, och du loggar in där med ditt aktiverade Umu-id (användarkonto). Vi kommer även att använda oss av Zoom för digitala videomöten, som tex vid kursintroduktionen.
Guide till de vanligaste funktionerna i Zoom
Om du inte kan se din kurs i Canvas beror det sannolikt på att kurssajten inte är publicerad för er studenter ännu, alternativt att du inte har registrerat dig på kursen än.
Den här kursen hålls på distans med fyra kursträffar via det digitala verktyget Zoom. Kursen startar den 16 januari med en kort, digital och frivillig kursintroduktion. Kommande digitala kursträffar består av fyra heldagar som är utspridda över terminen. Mellan träffarna arbetar du själv genom att läsa kurslitteratur och ta del av inspelade föreläsningar. Datum och tider för de digitala kursträffarna kommer att framgå i schemat som publiceras senast en månad innan kursstart. Du når schemat via detta välkomstbrev, samt även via studentwebben i inloggat läge. Observera att det finns obligatoriska moment som kräver din fysiska närvaro via det digitala verktyget.
Innan den första digitala kursträffen kommer du och dina kurskollegor att arbeta hemma med en skrivuppgift samt med förberedelser inför träffen. Information om uppgifter och hemarbete finns på Canvassajten som du får tillgång till cirka en vecka före kursstart.
Fäll ihopDen här kursen handlar om neuropsykiatriska svårigheter och förhållningsätt, bemötande och strategier i olika pedagogiska verksamheter. Vi kommer bland annat att fördjupa oss i olika diagnoser, utredningsförfarande och livsvillkors betydelse.
Några av de frågeställningar som behandlas är till exempel: Vilka konsekvenser får neuropsykiatriska svårigheter för barn och elever i pedagogiska verksamheter? Vilka pedagogiska strategier är verkningsfulla? Vilken betydelse har vårt förhållningsätt och bemötande i arbete med barn och elever som har neuropsykiatriska svårigheter?
Om du vill påbörja din läsning av kurslitteratur föreslår jag att du läser ”Inkluderingskompetens vid ADHD & autism” av Linda Jensen.
Kontaktuppgifter:
Frågor om kursens innehåll kan du ställa till mig som kursansvarig: Anneli Nielsen
Frågor av administrativ karaktär kan du ställa till studieadministrationen på studadm.edusci@umu.se
Fäll ihop1. Neuropsykiatriska svårigheter, 5 hp
2. Förhållningssätt, bemötande och strategier i pedagogiska verksamheter, 10 hp
Den första modulen fördjupar kunskaper om faktorer av betydelse för området neuropsykiatriska svårigheter. Här får du till exempel lära dig mer om utredningsförfarande, diagnoser, medicinsk behandling och flerfunktionsnedsättning/komorbiditet. I modulen studeras även betydelsen av uppväxtmiljö och livsvillkor i relation till neuropsykiatriska svårigheter.
I kursens andra modul problematiseras betydelsen av etiska aspekter, makt och identitet samt sociala kategorier såsom kön, etnicitet, social klass och ålder i en förståelse av det neuropsykiatriska forsknings- och verksamhetsområdet. Särskilt betonas konsekvenser av neuropsykiatriska svårigheter i olika lärmiljöer och betydelsen av pedagogiska arbetssätt, strategier och hjälpmedel. Slutligen diskuteras och problematiseras betydelsen av förhållningsätt och bemötande i relation till elever som har neuropsykiatriska svårigheter och deras vårdnadshavare.
Återigen, varmt välkommen till kursen!
Med vänlig hälsning
Anneli Nielsen
Aktivera ditt Umu-id
Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Umu-id kommer du behöva när du ska:
• registrera dig på kurser
• lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
• kolla din studentmejl
• skaffa Umu-kort
• använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.
Jag vill aktivera mitt Umu-id.
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
Fäll ihopBeställ ditt Umu-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Jag ansöker om Umu-kortet på en gång
Fäll ihopSe på digitala studiestartsföreläsningar
Om du inte har pluggat hos oss tidigare kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 22-25 augusti då vi guidar dig genom studiestarten. Tittar gör du var du vill, föreläsningarna ges i Zoom. Det här får du vet mer om:
Se datum och tid för varje föreläsning via länken.
Fäll ihop
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Fäll ihopFråga Infocenter om det krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.
Hitta till Infocenter (Mazemap)
Fäll ihop