"False"
Hoppa direkt till innehållet

Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Läs hur du byter lösenord.

printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Självständigt arbete i arbetsrätt

Du är antagen till kursen självständigt arbete i arbetsrätt, men innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra hur och när. Du kan även läsa lite mer om kursens innehåll. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses i vår!

Så här börjar du

  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig på Studentwebben innan kursstart. Webbregistreringen öppnar 17 mars och funktionen kommer att vara öppen till och med 25 mars.

    Kursen Självständigt arbete inleds med ett obligatoriskt metodseminarium den 25 mars, kl. 13-16. Seminariet genomförs på Zoom.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    2022-03-25

    Tid: Kl.13-16

    Plats: Zoom

    Schemalänk publiceras här senast 30 dagar innan kursstart.
    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Välkommen till kursen Självständigt arbete i arbetsrätt (VT2022).

    Höjdpunkten på magisterprogrammet i arbetsrätt!

    Under vårterminens andra halva ska du på egen hand författa ett självständigt arbete om cirka 30 sidor i ett arbetsrättsligt ämne. Arbetet ska innebära en ämnesmässig fördjupning och kan röra svensk, europeisk eller internationell arbetsrätt. Uppsatsen ska ha en arbetsrättslig inriktning som ligger inom ramen för magisterprogrammet i arbetsrätt. Den kan bestå av en rättsfallsstudie, en empirisk studie av arbetsgivares, parternas eller en myndighets tillämpning av rättsreglerna, en teoretisk studie eller liknande. Det viktiga är att det är rättens innehåll, tillämpning eller funktion som står i centrum för undersökningen. Ämnet för uppsatsen väljs fritt av den studerande efter samråd med handledaren.

    Kursen Självständigt arbete inleds med ett obligatoriskt metodseminarium den 25 mars, kl. 13-16. Seminariet genomförs på Zoom.

    Det är viktigt att du börjar fundera över val av ämne och gärna förbereder dig genom att samla material. Skriv en kort PM (cirka en halv A4-sida) om:
    • vad du vill skriva uppsats om
    • vilka frågor du vill ställa i uppsatsen
    • vilket material du tänker använda
    och skicka den till mig orjan.edstrom@umu.se

    Sista dag för att välja ämne för uppsatsen genom att skicka in din PM är tisdagen den 1 april 2022. Man får ha önskemål om handledare. Däremot finns inga garantier för att man får den handledare som man önskat. Handledarna utses bland de lärare som undervisat på magisterprogrammet och som är anställda vid institutionen.

    Deadline för inlämning av uppsatser kommer att meddelas senare på kurswebben.

    Uppsatsseminariet (försvar och opposition). Preliminärt kommer första examinationstillfället att genomföras under vårterminens sista vecka (VT2022 slutar den 3 juni). Beträffande formerna för examinationen räknar vi preliminärt med att den kommer att genomföras på Zoom. 

    Örjan Edström
    Kursansvarig
    Telefon: 090-786 6942, nås säkrast på 070 649 4903

    Kursadministratör: Vanessa Vincentie vanessa.vincentie@umu.se

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)