Du är antagen till kursen självständigt arbete i arbetsrätt, men innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra hur och när. Du kan även läsa lite mer om kursens innehåll. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses i vår!
När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig på Studentwebben innan kursstart. Webbregistreringen öppnar 17 mars och funktionen kommer att vara öppen till och med 25 mars.
Kursen Självständigt arbete inleds med ett obligatoriskt metodseminarium den 25 mars, kl. 13-16. Seminariet genomförs på Zoom.
Välkommen till kursen Självständigt arbete i arbetsrätt (VT2022).
Höjdpunkten på magisterprogrammet i arbetsrätt!
Under vårterminens andra halva ska du på egen hand författa ett självständigt arbete om cirka 30 sidor i ett arbetsrättsligt ämne. Arbetet ska innebära en ämnesmässig fördjupning och kan röra svensk, europeisk eller internationell arbetsrätt. Uppsatsen ska ha en arbetsrättslig inriktning som ligger inom ramen för magisterprogrammet i arbetsrätt. Den kan bestå av en rättsfallsstudie, en empirisk studie av arbetsgivares, parternas eller en myndighets tillämpning av rättsreglerna, en teoretisk studie eller liknande. Det viktiga är att det är rättens innehåll, tillämpning eller funktion som står i centrum för undersökningen. Ämnet för uppsatsen väljs fritt av den studerande efter samråd med handledaren.
Kursen Självständigt arbete inleds med ett obligatoriskt metodseminarium den 25 mars, kl. 13-16. Seminariet genomförs på Zoom.
Det är viktigt att du börjar fundera över val av ämne och gärna förbereder dig genom att samla material. Skriv en kort PM (cirka en halv A4-sida) om: • vad du vill skriva uppsats om • vilka frågor du vill ställa i uppsatsen • vilket material du tänker använda och skicka den till mig orjan.edstrom@umu.se
Sista dag för att välja ämne för uppsatsen genom att skicka in din PM är tisdagen den 1 april 2022. Man får ha önskemål om handledare. Däremot finns inga garantier för att man får den handledare som man önskat. Handledarna utses bland de lärare som undervisat på magisterprogrammet och som är anställda vid institutionen.
Deadline för inlämning av uppsatser kommer att meddelas senare på kurswebben.
Uppsatsseminariet (försvar och opposition). Preliminärt kommer första examinationstillfället att genomföras under vårterminens sista vecka (VT2022 slutar den 3 juni). Beträffande formerna för examinationen räknar vi preliminärt med att den kommer att genomföras på Zoom.
Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 10-13 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Föreläsningarna är ca en timme lång och ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?
Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.
Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå.