Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Självständigt arbete i arbetsrätt

Du är antagen till kursen självständigt arbete i arbetsrätt, men innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra hur och när. Du kan även läsa lite mer om kursens innehåll. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses i vår!

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja eller nej

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet. Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig på Studentwebben innan kursstart. Webbregistreringen öppnar 17 mars och funktionen kommer att vara öppen till och med 25 mars.

    Kursen Självständigt arbete inleds med ett obligatoriskt metodseminarium den 25 mars, kl. 13-16. Seminariet genomförs på Zoom.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    2022-03-25

    Tid: Kl.13-16

    Plats: Zoom

    Schemalänk publiceras här senast 30 dagar innan kursstart.
    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Välkommen till kursen Självständigt arbete i arbetsrätt (VT2022).

    Höjdpunkten på magisterprogrammet i arbetsrätt!

    Under vårterminens andra halva ska du på egen hand författa ett självständigt arbete om cirka 30 sidor i ett arbetsrättsligt ämne. Arbetet ska innebära en ämnesmässig fördjupning och kan röra svensk, europeisk eller internationell arbetsrätt. Uppsatsen ska ha en arbetsrättslig inriktning som ligger inom ramen för magisterprogrammet i arbetsrätt. Den kan bestå av en rättsfallsstudie, en empirisk studie av arbetsgivares, parternas eller en myndighets tillämpning av rättsreglerna, en teoretisk studie eller liknande. Det viktiga är att det är rättens innehåll, tillämpning eller funktion som står i centrum för undersökningen. Ämnet för uppsatsen väljs fritt av den studerande efter samråd med handledaren.

    Kursen Självständigt arbete inleds med ett obligatoriskt metodseminarium den 25 mars, kl. 13-16. Seminariet genomförs på Zoom.

    Det är viktigt att du börjar fundera över val av ämne och gärna förbereder dig genom att samla material. Skriv en kort PM (cirka en halv A4-sida) om:
    • vad du vill skriva uppsats om
    • vilka frågor du vill ställa i uppsatsen
    • vilket material du tänker använda
    och skicka den till mig orjan.edstrom@umu.se

    Sista dag för att välja ämne för uppsatsen genom att skicka in din PM är tisdagen den 1 april 2022. Man får ha önskemål om handledare. Däremot finns inga garantier för att man får den handledare som man önskat. Handledarna utses bland de lärare som undervisat på magisterprogrammet och som är anställda vid institutionen.

    Deadline för inlämning av uppsatser kommer att meddelas senare på kurswebben.

    Uppsatsseminariet (försvar och opposition). Preliminärt kommer första examinationstillfället att genomföras under vårterminens sista vecka (VT2022 slutar den 3 juni). Beträffande formerna för examinationen räknar vi preliminärt med att den kommer att genomföras på Zoom. 

    Örjan Edström
    Kursansvarig
    Telefon: 090-786 6942, nås säkrast på 070 649 4903

    Kursadministratör: Vanessa Vincentie vanessa.vincentie@umu.se

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Så här aktiverar jag mitt Umu-id.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.

    Ansök om Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Office 365 och hur jag installerar det.

    Fäll ihop
  • Digitala studiestartsföreläsningar 23–26 augusti

    Det kan vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala studiestartsföreläsningar 23–26 augusti, så guidar vi dig genom studiestarten. Vad vill du veta mer om? 

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå. 

    Hitta till Infocenter på Campus Umeå.

    Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)