"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Små barns samspel och utveckling

Jag vill hälsa dig som sökt till kursen Små barns samspel och utveckling 7,5 hp varmt välkommen. Jag som skriver det här brevet heter Maria Lindahl och är kursansvarig för kursen och du kommer att träffa mig och Agneta Malmedal på kursens webbsida och via mail. Jag ser fram emot en intressant, givande och utvecklande kurs för er alla.

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja till din studieplats

    Om du har blivit antagen till en utbildning eller fått en reservplats måste du tacka ja för att behålla din plats. Vill du inte ha din plats, kan du låta en reserv få den genom att lämna återbud. Tacka ja eller nej gör du på Mina sidor på Antagning.se senast den 18 december 2023.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv logga in och registrera dig via Ladok innan kursstart. Det kan du göra från och med 8 januari till och med 15 januari. Om du inte har registrerat dig senast den 15 januari förlorar du din plats på kursen.

    Se en film om hur du registrerar dig på en kurs.

    Du som blir antagen efter den 15 januari måste ta kontakt med institutionen om registrering snarast, senast fem (5) dagar efter antagningen för att inte förlora din plats på kursen.

    För att kunna registrera dig krävs det att du har aktiverat ditt Umu-id först. Observera att aktivering av ditt Umu-id inte är detsamma som självregistrering!

    1. Jag vill aktivera mitt Umu-id
    2. Jag har aktiverat mitt Umu-id och vill registrera mig

    Om du får problem med att skapa ditt Umu-id eller har glömt dina inloggningsuppgifter måste du kontakta IT-supporten.
    Hjälp hittar du här.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Måndag den 15 januari

    Tid: Någon gång under dagen

    Kursen startar måndag den 15 januari. Den lärplattform som kommer att användas är Canvas, och du loggar in där med ditt aktiverade Umu-id (användarkonto). Vi kommer även att använda oss av Zoom för digitala videomöten.

    Kursen startar igång måndag den 15 januari med en kursintroduktion via Zoom.

    Jag vill logga in i Canvas

    Guide till de vanligaste funktionerna i Zoom

    Om du inte kan se din kurs i Canvas beror det sannolikt på att kurssajten inte är publicerad för er studenter ännu, alternativt att du inte har registrerat dig på kursen än.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Kursen läses med 50% studietakt och pågår mellan 15/1-19/3.

    Kursen innehåller inga fysiska träffar, däremot genomförs bland annat filmdiskussioner/seminarier i grupper via lärplattformen Canvas. Under kursens gång bedriver du det mesta av studierna på egen hand då du tar del av kurslitteratur, filmer och utför kursens uppgifter.

    Du medverkar i forumgrupper där du tar del av diskussioner och får feedback och ger feedback på medstudenters uppgifter. Kommunikationen mellan er studenter och oss lärare kommer att ske via Canvas. I Canvas kommer du att få tillgång till kursinformation med uppgifter, kurslitteratur och diskussionsforum.

    Att vara aktiv i diskussionsforum är något jag redan nu vill lyfta som en mycket viktig del för en lyckad distansutbildning. Under kursens gång kommer du säkert ha en hel del frågor och det blir ditt ansvar som student att våga fråga om hjälp. Detta bla genom att använda diskussionsforum där ni studenter ger varandra stöd och hjälpa varann när så är möjligt. Vi lärare tar del av vad som skrivs i diskussionsforum.

    Under fliken Uppgifter lämnas era inlämningsuppgifter in. Det kommer att vara preciserat när sista inlämningsdag är, dessa tider är rekommenderade för att uppgifterna ska bli lagom fördelade över kursens gång.

    Fäll ihop
  • Uppgift

    Du har i uppgift att skriva en kort presentation av dig och dina förväntningar på kursen (500-700 ord). Berätta om dig själv och din yrkesbakgrund samt dina förväntningar på kursen. Beskriv också hur du uppfattar små barns samspel och utveckling.

    Lägg upp din presentation i Canvas under fliken uppgifter/presentation, så snart du registrerat dig. Du får då tillgång till en grupp i kursen. Presentationen sänder du därefter även till din grupps Forum i kurskonferensen.

    Därefter har du även i uppgift att lägga in ett digitalt foto av dig i din profil i Canvas.

    Fäll ihop
  • Kontaktuppgifter

    Har du några frågor eller funderingar kring kursens innehåll kan du skicka e-post till mig som kursansvarig: Maria Lindahl.

    Frågor av administrativ karaktär kan du ställa till studieadministrationen på studadm.edusci@umu.se

    Återigen, varmt välkommen till kursen!
    Med vänlig hälsning
    Maria Lindahl

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Se på digitala studiestartsföreläsningar

    Om du inte har pluggat hos oss tidigare kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 9-12 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Tittar gör du var du vill, föreläsningarna ges i Zoom. Det här får du vet mer om:

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans

    Se datum och tid för varje föreläsning via länken

     

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)