Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Smärtfysiologi och motorisk kontroll inom muskuloskeletal rehabilitering

Välkommen till kursen "Smärtfysiologi och motorisk kontroll inom muskuloskeletal rehabilitering", 15,0 hp. Här får du veta vad du måste göra hur och när. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses i januari!

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja eller nej

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet. Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig via studentwebben innan kursstart. Det kan du göra från och med 12 januari till och med 19 januari. Om du inte har registrerat dig innan den 19 januari förlorar du din plats på kursen. För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt användarkonto (Umu-id), se längre ner i brevet. Om du efter urval 2 inte vill behålla din plats på kursen ska du gå in på Antagning.se och tacka nej till kursen, så kan platsen erbjudas dem i reservlistan.

    En manual för hur webbregistrering går till, hittar du på
    www.student.umu.se/registrering

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    1:a kursträff onsdag 26 januari 2022

    Tid: Kl 10.15

    Kursen startar den 17 januari och har tre obligatoriska kursträffar. Den första och andra kursträffen sker på plats i Umeå medan den tredje genomförs som digital kursträff. I övrigt kommer du att arbeta med de uppgifter som ingår i kursen.

    1. 26 januari kl. 10.15 – 27 januari kl. 16.15

    2. 29 mars – 30 mars (Tider meddelas senare)

    3. 25 maj (Tider meddelas senare)

    Schema kommer du att hitta i lärplattformen Canvas.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Den här kursen är i huvudsak nätbaserad vilket innebär att du bedriver det mesta av studierna på egen hand med stöd från lärare och kursmaterial som finns i lärplattformen Canvas som du kommer åt efter att du har registrerat dig på kursen. Där kan du läsa mer om kursens uppläggning och de uppgifter som ingår. Kursen, som går på halvfart och pågår under vårterminen 2022, har tonvikt på smärta, smärtfysiologi och motorisk kontroll samt hur detta samverkar vid vanliga långvariga smärttillstånd. Kursen har tre obligatoriska kursträffar. På dessa träffar kommer vi bl.a. att ha seminarier kopplade till uppgifter man jobbat med innan träffen. Andra moment under kursträffarna är föreläsningar, patientfallsarbete samt workshops. Tiden mellan träffarna hittar du allt du behöver för kursen på lärplattformen Canvas.

    Utöver de obligatoriska kursträffarna ingår föreläsningar, uppgifter och grupparbeten via lärplattformen.

    Examination av kursens uppgifter sker genom seminarier, skriftliga tentamen, och rapporter samt genom att man ger kommentarer på andras rapporter vid angivna tider. Det är därför viktigt att hålla studietakten då kursen bygger på kommunikation framförallt mellan studerande men även med lärarna.

    Kursen är valbar inom Mastersprogrammet i fysioterapi men kan också läsas som fristående kurs.

    Fäll ihop
  • Kursträff 1

    Syftet med den första kursträffen är att:

    1) kursdeltagare och lärare ska få möjlighet att träffas för att lära känna varandra vilket underlättar kommande arbete med kursen och samarbete mellan kursdeltagarna

    2) följa upp första kursuppgifterna i diskussionsseminarier

    3) ha en workshop om att mäta smärta

    4) belysa delar av kursinnehållet via föreläsningar

    Inför första träffen kommer du att förbereda dig genom att göra några uppgifter som följs upp under kursträffen.

    1. Läs information på lärplattformen Canvas startsida och i modulen "Välkommen till kursen/Studiehandledning" om vad du ska göra innan kursträffen.

    2. Gör uppgift 1 som du hittar på lärplattformen Canvas i modulen "Del 1". Uppgiften följs upp vid ett seminarium under kursträffen.

    Fäll ihop
  • Kursansvarig

    Kursansvarig:
    Martin Björklund/Docent
    090-786 6195, 070-479 0430

    Se även kontaktformulär längre ner på sidan!

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Så här aktiverar jag mitt Umu-id.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.

    Ansök om Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Office 365 och hur jag installerar det.

    Fäll ihop
  • Digitala studiestartsföreläsningar 23–26 augusti

    Det kan vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala studiestartsföreläsningar 23–26 augusti, så guidar vi dig genom studiestarten. Vad vill du veta mer om? 

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå. 

    Hitta till Infocenter på Campus Umeå.

    Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)