Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

T 1:1 - Introduktion till juridiken och civilrätt

Välkommen till juristprogrammet och den första kursen på terminen. Här hittar du viktig information om vad du behöver göra innan kursstart. Du kan även läsa lite mer om programmet, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här, så hör av dig till oss via kontaktformuläret längst ned på sidan. Välkommen till juristprogrammet, vi ses i höst!

Så här börjar du

  • 2. Registrera dig på kursen

    Kursen startar med registrering och introduktion.

    Tid: Måndagen den 31 augusti. Mot bakgrund av de restriktioner som finns samt de beslut som fattats vid universitet angående höstens undervisning kommer ni att delas in i tre grupper. Grupp 1 har kursstart kl. 10.00, grupp 2 kl. 11.00 och grupp 3 kl 12.00. Information om gruppindelning kommer att publiceras på kurshemsidan i Canvas (se information längre ned) under vecka 35.

    Plats: Hörsal D, Samhällsvetarhuset

    OBS! Har du inte möjlighet att närvara vid introduktionen måste du anmäla det i förväg till studieadministratör Linda Andersson (linda.k.andersson@umu.se, tel 090-786 68 59).

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Måndag 31 augusti 2020

    Tid: Se gruppindelning i Canvas

    Plats: Hörsal D

    Under vecka 35 kommer en studiehandledning att publiceras på kurshemsidan i Canvas (se information längre ned). Denna ska läsas innan kursstart!

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Kursen sträcker sig från 31 augusti till 1 november 2020.

    Kursen består av tre delar: En introduktion till studier i juridik, civilrätt samt civilprocessrätt. Av dessa delar utgör civilrätt det huvudsakliga momentet i undervisning och examination. Introduktionen till studier i juridik är nödvändig för att ta till sig studier under denna och framtida kurser, men utgör en relativt liten del av undervisningen. Delen i civilprocess avser att öka studenternas förståelse för förhållandet mellan civilrätten och tvistelösningssystemet.

    Genom hela kursen tränas studenterna kontinuerligt i att söka juridiskt material, kritiskt granska det, identifiera och analysera rättsliga problem samt att skriftligt och muntligt redovisa argument för och emot olika lösningar på rättsliga problem.

    Kursens första del syftar till att introducera studier i juridik. Här introduceras studenterna till rätten, rättssystemet och rättssamhället. Grundläggande frågor inom allmän rättslära – dvs. frågor som är gemensamma för olika delar av rätten, t.ex. rättens natur, rättskälleteori och juridisk argumentation – introduceras. Genom undervisning i rättsteknik, som fortgår kontinuerligt under kursen, får studenten insikt om såväl rättskällematerialet och dess användning som informationssökning och utredningsmetodik genom praktisk tillämpning. Genom biblioteksundervisning får studenterna insikt om bibliotekets resurser. Juristrollen introduceras och diskuteras, bl.a. genom kontakter med yrkesverksamma jurister.

    Kursens huvudsakliga rättsområde civilrätt är delvis integrerat med processrätt för att belysa tvistelösningens betydelse för civilrättsliga frågor.

    På civilrättens område, som behandlar regler för och mellan privatpersoner, studeras den förmögenhetsrättsliga systematiken, begreppsbildningen samt allmän avtalsrätt. Bland dessa utgör undervisningen i allmän avtalsrätt den centrala delen i civilrättsundervisningen.

    Inom allmän avtalsrätt, dvs. den del av avtalsrätten som är gemensam för alla typer av avtal, behandlas särskilt frågor om avtals ingående – på egen hand och genom fullmäktig – i form av individuella avtal och standardavtal. Vidare tas avtals innehåll, särskilt avtalstolkning och utfyllning, samt frågor om ändrade förhållanden och ogiltighet upp. Avtalsrättens principer, begrepp, metodfrågor, struktur och innehåll uppmärksammas också.

    Under kursen kommer studenterna även att analysera och diskutera rättsliga frågor utifrån rättvisa och likabehandling, samt tillämpa olika perspektiv på sådana rättsliga frågor.

    Undervisningen i processrätt avser att ge en förståelse för tvistelösningens betydelse för civilrätten. Fokus ligger på statlig och privat civilrättsskipning, förfarandet i tvistemål, samt de processrättsliga ramarna för civilrättsliga tvister. Processrätten fördjupas genom en praktisk övning kopplad till den civilrättsliga undervisningen i form av ett rättegångsspel.

    Tentamen

    I slutet av kursen sker en skriftlig, individuell salstentamen. Ditt betyg grundas enbart på tentamensresultatet, men du måste få godkänt på kursens obligatoriska moment för att kunna tillgodoräkna dig kursen (se kursplanen angående examinationskrav).

    Kurslitteratur

    Kurslitteraturen hittar ni i sin helhet under rubrik 3: "Börja kursen"

    Vad gäller lagtexten: Det finns tre huvudsakliga lagtextsamlingar – Sveriges Rikes Lag, Norstedts (blå lagboken), Svensk lag, Iustus (gröna lagboken) samt Sveriges Lag, Studentlitteratur (svarta lagboken). Alla tre går bra att använda på kursen, det spelar ingen roll vilken du väljer. Oavsett vilken lagtextsamling du väljer bör du dock ha så aktuell lagbok som möjligt, helst senaste utgåvan från 2020. Lagtext är i mångt och mycket en färskvara. Dock så är denna första termin något speciell i detta avseende eftersom ni kommer att läsa ämnen där lagstiftningen inte ändras så snabbt utan rättsutvecklingen sker primärt genom andra rättskällor. Därför är det möjligt att ha en något äldre lagbok första terminen och köpa en ny lagbok i början av 2021 när de nya lagböckerna kommer då aktuell lagtext blir viktigare under de följande terminerna.

    Mer information om litteraturen finns i den studiehandledning som publiceras på Canvas under vecka 35.

    Närvarokrav

    All undervisning som sker i form av seminarier samt rättegångsspelet är obligatorisk. Den obligatoriska undervisningen framgår av schemat. Om du är frånvarande vid ett obligatoriskt moment får du, oavsett orsaken till frånvaron, göra ett omprov i form av en skriftlig inlämningsuppgift eller ett uppsamlingsseminarium. Se mer information om frånvaro och omprov i den studiehandledning som publiceras på Canvas under vecka 35.

    Om undervisning och pedagogik

    Den pedagogiska modell som används vid institutionen är en variant på problembaserat lärande (PBL). Sådan pedagogik lägger stor tonvikt vid studenternas egen aktivitet till skillnad från mer traditionell s.k. katederundervisning, där läraren förmedlar kunskapen till studenterna. Anledningen till varför denna pedagogiska modell lämpar sig särskilt väl för juridik är att juridik kan sägas vara ett hantverk. Det är därför lättare att lära sig genom att arbeta med och tillämpa rätten än genom att lyssna på någon som berättar om rätten. Av erfarenhet vet vi att denna pedagogiska modell gör våra studenter väl förberedda för arbetet som jurist, och många av våra tidigare studenter berättar att de i sina yrken arbetar på samma sätt som de gjorde som studenter.

    Grunden för lärandet i denna modell är självstudier och arbete i basgrupper (mindre grupper om vanligtvis 4-6 studenter). I basgruppen arbetar ni med olika problem som redovisas vid seminarier där 4 basgrupper deltar. Seminarierna leds av en lärare.

    Kursråd och kursutvärdering

    Det är viktigt att både studenters och lärares insatser utvärderas. Kursvärdering sker dels löpande under kursen, dels i slutet. Syftet med den löpande utvärderingen är att kunna fånga upp synpunkter från studenternas sida. Den avslutande utvärderingen görs för att kunna förbättra och behålla det som är bra med utbildningen. Den löpande kursvärderingen sker i form av samtal mellan mig som kursansvarig lärare och era studentrepresentanter (kursråd). Kursrådet består av 5 studenter och utses av er i början av terminen. Kursråd hålls ungefär i mitten av kursen. Vi lärare får därigenom en bild av hur ni studenter uppfattar kursarbetet.

    Den avslutande utvärderingen sker skriftligt via internet. Där kan du som student anonymt framföra dina synpunkter. Den skriftliga utvärderingen sammanställs och kommuniceras med alla studenter.

    Undervisning på Campus samt digitalt

    I enlighet med universitetets och institutionens riktlinjer kommer undervisningen att ske på campus med undantag för de flesta föreläsningar som istället kommer att ges digitalt. Vissa föreläsningar kommer att vara inspelade och dessa publiceras på kurshemsidan i Canvas. Andra föreläsningar ges live via Zoom. Zoom är en tjänst för digitala möten och ett verktyg för e-lärande och är tillgängligt för alla med ett umu-id (se nedan). Du kan ansluta till ett Zoom-möte från webbläsare, videokonferenssystem eller via zoom-appen på din dator eller mobiltelefon. Det är viktigt att alla till kursstarten har laddat hem Zoom.

    Här hittar du en guide för att ladda hem och installera Zoom på Mac:

    https://manual.its.umu.se/ladda-hem-och-installera-zoom-pa-mac-os/

    Här hittar du en guide för att ladda hem och installera Zoom för Windows:

    https://manual.its.umu.se/ladda-hem-och-installera-zoom-for-windows/

    System och IT-tjänster för studenter

    Som student vid Umeå universitet får du tillgång till ett antal system och IT-tjänster. Ett system är studentwebben där du bland annat hittar student-e-posten och får tillgång till registreringar och resultat för dina kurser. Studentwebben kan du nå via https://www.umu.se/student. Ett annat system är lärplattformen Canvas som används under kursen för att bland annat dela ut kursmaterial och lämna in arbetsuppgifter, www.canvas.umu.se. Kurshemsidan i Canvas kommer att öppnas upp under vecka 35.

    För att få tillgång till tjänsterna som ny student måste du aktivera ditt användarkonto. En guide till detta finns på  https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/umu-id/. Du som har läst vid Umeå universitet tidigare har redan ett användarkonto och behöver inte aktivera det igen. Om du får problem med att logga in i studentwebben eller stöter på tekniska problem, skicka ett meddelande (ärende) till https://www.servicedesk.its.umu.se/.

    Än en gång, varmt välkommen till juristprogrammet i Umeå och dess första termin!

     

    Lina Sidenhag

    Kursansvarig

     

    Linda Andersson

    Kursadministratör

    Fäll ihop
  • Kontaktuppgifter

    Kursansvarig lärare

    Lina Sidenhag (lina.sidenhag@umu.se, tel 090-786 62 88)

    Mitt tjänsterum finns på juridiska institutionen, femte våningen i Samhällsvetarhuset. Mot bakgrund av Folkhälsomyndighetens råd och rekommendationer är universitetets policy att medarbetare i den mån det går ska arbeta hemifrån. Dessutom undervisar jag på andra program och kurser. Detta innebär att jag inte alltid finns på plats men det går alltid att ta kontakt med mig via e-post eller telefon för att boka in ett möte.

    Studie- och utbildningsadministratör

    Linda Andersson (linda.k.andersson@umu.se, 090-786 68 59)

    Studentexpeditionen, som finns i Samhällsvetarhuset på plan 5, är öppen måndag till fredag 09-11.30 (avvikelser kan förekomma). Telefon studentexp: 090-786 61 05.

    Studievägledare

    Stefan Lidberg (stefan.lidberg@umu.se, 090-786 7615, telefontid: må, ons, fre kl 10.00-11.30)

    Amanuens

    Ellen Johansson (ellenjohanssonn@hotmail.se)

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Studier och covid-19

    Kul att du valt Umeå universitet, vi ser verkligen framemot att ses! Från och med den 30 september är de flesta tidigare covid-åtgärder helt slopade – välkommen tillbaka till campus! Helt som normalt blir det dock inte direkt, till exempel kan vissa utbildningsmoment fortfarande vara digitala och det är viktigt att fortsätta tänka på avståndet ett tag till.

    På Studentwebben finns sammanfattning av saker att tänka på om Studier och covid-19

    Fäll ihop
  • Välkommen ny student på Umeå universitet

    Det du behöver tänka på innan du börjar, samlat på ett och samma ställe på webben, både för dig som studerar på campus eller för dig som läser helt på distans. Kommer jag trivas? Kommer jag hitta någonstans att bo? Få nya vänner? Vi kanske inte kan ge dig alla svar, men visar dig var du hittar information. Välkommen!

    Ny student på Umeå universitet

    Fäll ihop
  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student kommer du att behöva ett Umu-id (ditt användarkonto) för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Mer om Umu-id och hur jag aktiverar det.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att aktivera ditt Umu-id eller att logga in vänder du dig till Servicedesk. Där hittar du svar på vanliga frågor, manualer och kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det. Så här gör du för att ansöka om ditt Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Som student har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365 under din studietid. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster som kan underlätta din studietid och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Läs om Office 365 och hur du installera det till din dator.

    Fäll ihop
  • Gå med i en studentkår

    Studentkårerna arbetar för att du ska ha inflytande över dina studier och din studiesituation. De hjälper till att knyta ihop studietiden med näringslivet för din framtida karriär och om du skulle uppleva problem med din utbildning, kan du få hjälp. Ta chansen att vara med och bestämma.

    Det är inte bara dina rättigheter kårerna bevakar. Som medlem i en studentkår är du också med och formar organisationen. Ska kåren driva pubar, caféer, gym? Kanske ordna bio, konserter eller föreläsningar?

    Det är inte längre obligatoriskt att vara medlem i en studentkår, men det finns som du ser fortfarande många fina anledningar att vara med.

    På Umeå universitet har vi tre studentkårer

    Här hittar du svar på några vanliga frågor om vad som är grejen med kåren.

     

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Mitt på campus Umeå i huset Universum (ja, det heter så) ligger Infocenter – den plats du alltid kan vända dig till för att få svar, hjälp och vägledning. Här hittar du allt du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student i en, kanske, ny stad. Här får du till exempel hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Infocenter kan svara på de flesta frågor, och har de inte ett svar direkt så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Med anledning av Covid-19 är det viktigt att vi inte är för många personer i lokalen samtidigt. Därför ber vi dig att i första hand mejla, ringa eller chatta med oss.

    Infocenter ger svar, hjälp och vägledning

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)