"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Tjänstedesign

Du är antagen till Tjänstedesign, men innan kursstart måste du göra några saker. Här får du veta vad du måste göra, hur och när. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses i höst!

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja till din studieplats

    Om du har blivit antagen till en utbildning eller fått en reservplats måste du tacka ja för att behålla din plats. Vill du inte ha din plats, kan du låta en reserv få den genom att lämna återbud. Tacka ja eller nej gör du på Mina sidor på Antagning.se senast den 19 juli 2024.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Se vilket stöd du kan få och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • 2. Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Ditt Umu-id behöver du när du ska:

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • 3. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv logga in och registrera dig via Ladok innan kursstart. Det kan du göra från och med måndagen den 26 augusti till och med måndagen den 2 september. Om du inte har registrerat dig senast den 2 september förlorar du din plats på kursen.

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.

    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).

     

    Fäll ihop
  • 4. Börja kursen

    Måndag 2 september

    Tid: Inläsning

    Plats: Canvas

    Schemalänk publiceras här senast 30 dagar innan kursstart.

    Kursen startar med inläsning (Canvas) 2 september. För åtkomst till Canvas krävs det att du självregistrerat dig på kursen.

    Första föreläsning sker tisdagen den 3 september 09.00. Se info under "Kursens upplägg".

    Schemat finns också i textformat.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Kursen startar med egen inläsning (Canvas) den 2 september. Du behöver ha gjort självregistrering innan du får åtkomst till kursen på Canvas. Registreringen i Ladok öppnar 26 augusti.

    Första föreläsning och kursinformation sker tisdagen den 3 september 09.00.
    Plats: Designhögskolan, Östra Strandgatan 30, Projektstudion. 

    Under kursinformationen kommer Tord Berggren som är kursansvarig för kursen att berätta mera om Designhögskolans undervisningsformer, examination och studieteknik.

    Kursbok är:
    Penin. L. (2018)  Designing the invisible : an introduction to service design
    London : Bloomsbury Publishing : 2018 : 342 s. :
    ISBN: 9781472572585

    Fokus i kursen ligger både på litteraturstudier och praktisk tillämpning av kunskaper. Utöver litteraturen i kursplanen tillkommer viss övrig litteratur.

    Förberedelser: Vi rekommenderar dig att innan kursstart bekanta dig med kursens upplägg på Canvas. Här hittar du också läshänvisningar. Vår rekommendation är att du tidigt i kursen läser in dig på kurslitteraturen eftersom efterföljande praktiska moment bygger på denna. Detta är också något som tidigare studenter lämnat som tips till den som ska läsa kursen.

    Fäll ihop
  • Kontakt med skolan / Övrig information

    Kontakt med skolan
    Frågor kan ställas till kursansvarig lärare Tord Berggren eller till utbildningssamordnare Birgitta Sundberg

    Närvaro
    Vi har många undervisningstillfällen med obligatorisk närvaro. Kravet på närvaro beror på att dessa inslag innehåller praktiska övningar eller handledning av prövande karaktär, och alltså vägs in vid betygsättningen. Vi har naturligtvis förståelse för att man kan ha andra åtaganden som gör det svårt att delta i alla kursdagar. Ta därför kontakt med respektive lärare/handledare om du vet att du kommer att vara borta, eller om du blir sjuk, för att kunna göra en överenskommelse med den personen om eventuella kompletteringsuppgifter, samt informera dig om vad du eventuellt missat via kurskamrater och kurssidan i Canvas.

    Ingen akademisk kvart
    På Designhögskolan använder vi ingen akademisk kvart, vilket betyder att när det står kl 09.00 i ett schema så betyder det 09.00. Lektioner är schemalagda mellan 09.00-12.00 samt 13.00-16.00, om inte annat anges i schemat eller av läraren/föreläsaren.

    Schemaändringar
    Schemaändringar med väldigt kort varsel (samma morgon), meddelar vi via e-post eller via Canvas. Annars uppdateras schemat online kontinuerligt. Ta för vana att kolla schemat dagligen för att alltid ha aktuell information.

    Ytterdörrar
    Designhögskolans entredörrar är låsta. Du behöver ha Umu-kort för att komma in. Behörighet är vardagar 08.00-21.00. Efter 17.00 krävs både kort och kod.

    Utskrifter
    Du får information om hur det hanteras i början av kursen.

    Generell information: Wozzop Live
    Varje måndag klockan 10.15 hålls en generell veckoinformation för studenter och lärare i Designhögskolans ljusgård. Vill ni ta upp något på info-stunden går det bra att göra det spontant. Kontakta annars kursansvarig lärare så tar hen upp det i ert ställe.

    Onsdagsföreläsningar
    På onsdagar är det ofta aktiviteter i form av öppna föreläsningar av inbjudna yrkesverksamma designer eller andra intressanta personer. Information om föreläsningar sätts upp på anslagstavlor och väggar, samt meddelas på Wozzop Live.

    Skolmöten
    Klockan 13 den första onsdagen i varje månad (utom september och juni) hålls ett gemensamt informations- och diskussionsmöte för alla studenter och all personal. Alla som vill informera om något, eller ta upp något till diskussion är välkomna att antingen anmäla det i förväg till prefekten, eller ta upp det under mötet själv eller genom en studentrepresentant, lärare eller annan personal.

    Öppna projektpresentationer
    Alla projektpresentationer som hålls av studenter på Designhögskolan är öppna för alla andra studenter och anställda på skolan om inte annat sägs (ibland kan sekretess föreligga pga. patentärenden). Veckans presentationer meddelas på Wozzop Live och på digitala informationsskärmar. Ta gärna tillfället i akt delta i presentationerna i mån av tid – det brukar vara roligt och lärorikt.

    Fika/Lunch
    På Konstnärligt Campus finns Restaurang Bygden.

    I Designhögskolans studentkök finns det mikrovågsugnar för den som vill värma medhavd mat. 
    Det finns kaffeautomater på skolan men då krävs det att du har med egen mugg. Betalning sker genom betalkort. Varu- och dryckesautomater finns i anslutning till verkstad/bottenvåning.

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Beställ ditt UMU-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om UMU-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Se på digitala studiestartsföreläsningar

    Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala studiestartsföreläsningar via Zoom den 27–30 augusti, så guidar vi dig genom studiestarten. Vad vill du veta mer om?

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans

    Här ser du datum och tid för varje föreläsning

     

    Fäll ihop
  • Ta hjälp av en studievägledare

    Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.

    Studievägledningen hjälper dig hitta rätt

    Fäll ihop
  • Bibliotekets tjänster

    Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.

    Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om något krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)