"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Medie- och kommunikationsvetenskap C, 30 hp

Engelskt namn: Media and Communication Studies C

Denna kursplan gäller: 2010-08-30 till 2012-08-26 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 1KO013

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Medie- och kommunikationsvetenskap: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-06-25

Reviderad av: humanistisk fakultetsnämnd, 2010-06-30

Innehåll

Kursens övergripande mål är fördjupad förtrogenhet med teoretiska perspektiv och metodologiska frågeställningar inom olika områden av medie- och kommunikationsvetenskapen. Den studerande genomför ett forskningsarbete för att nå fördjupade kunskaper i vetenskaplig materialinsamling, bearbetning och analys samt vetenskapligt skrivande. I kursen ingår momenten Kommunikations- och medieanalys, Undersökningsmetodik II samt Examensarbete, uppsats.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna: Visa förtrogenhet med och kunna problematisera: - medie- och kommunikationsvetenskapliga frågeställningar i relation till olika medie- och kommunikationsvetenskapliga teoribildningar - ett urval metoder för datainsamling, analys och tolkning, samt deras relevans, styrkor och svagheter för medie- och kommunikationsforskning Uppvisa förmåga att: - självständigt genomföra en empirisk forskningsuppgift med hjälp av en vetenskaplig metod, grundad i ett teoretiskt synsätt - utforma och skriva en vetenskaplig uppsats eller rapport - kritiskt granska och diskutera andras forskningsuppgifter på ett konstruktivt sätt - försvara den egna forskningsuppgiftens genomförande och val av teoretiskt perspektiv och metod

Behörighetskrav

Univ: Medie- och kommunikationsvetenskap B 30 högskolepoäng med minst 22,5 hp avklarade.

Undervisningens upplägg

Undervisningen på samtliga moment består av varierande sammansättning av föreläsningar, praktiska tillämpningar, gruppövningar, seminarier och handledning. I de fall närvaro är obligatorisk anges detta särskilt i schemat. Kursen läses i sin helhet tillsammans med MKV-programmet med allmän inriktning och de två första momenten läses även tillsammans med MKV-programmet med inriktning mot strategisk kommunikation. Moment 1: Kommunikations- och medieanalys (7,5 hp) Communication and Media Analysis Momentet ger fördjupade kunskaper om olika teorier inom klassisk och samtida samhälls-, medie- och kommunikationsforskning med utgångspunkt från originaltexter och problematiseringar av dessa teorier utifrån den forskning de lett fram till. Förväntade studieresultat: Efter avslutat moment ska studenten kunna: - redogöra för och analytiskt förhålla sig till medie- och kommunikationsvetenskaplig teoribildning och de forskningsresultat samt grundantaganden som dessa teorier har lett fram till. Moment 2: Undersökningsmetodik II (7,5 hp) Applied Methodology in Communication Research II Momentet fördjupar färdigheterna i tillämpad kvantitativ och kvalitativ undersökningsmetodik och förtrogenhet med relevant programvara för olika slags data- och informationsbearbetning. Handledda övningar i datorlabb ingår i momentet. Förväntade studieresultat: Efter avslutat moment ska studenten: - självständigt kunna tillämpa kvantitativa och kvalitativa undersökningsmetoder, och - kunna diskutera och analysera kvantitativa och kvalitativa metoders för- och nackdelar. Moment 3: Examensarbete, Uppsats (15hp) Graduate Thesis Ett konkret forskningsprojekt kring ett bestämt tema genomförs under handledd rådgivning. Undervisningen utgörs av handledning. Examinationen sker genom uppsatsskrivning. Uppsatsen ventileras vid ett uppsatsseminarium. Varje studerande ska dessutom opponera på en annan uppsats vid ett seminarietillfälle. Förväntade studieresultat: Efter avslutat moment ska studenten: - ha fördjupat sin förmåga att tillämpa sina teoretiska och metodiska färdigheter inom forskningsfältet, - ha utvecklat sin färdighet att i en konkret forskningsuppgift under en begränsad tidsram samla in, bearbeta och analysera material samt diskutera uppkomna resultat i förhållande till valt teoretiskt perspektiv och metod, och - uppvisa kompetens att genomföra en opposition på en annan uppsats på ett adekvat sätt.

Examination

Examination av de respektive momenten består av varierande komposition av skriftliga och muntliga seminarieuppgifter, hemtentamen och för uppsatsmomentet, av en vetenskaplig forskningsrapport samt en opposition av annan uppsats. Examinationsuppgifternas inlämningsdatum samt uppsatsens slutseminarium gäller som tentamensdatum. För studerande som inte godkänns vid ordinarie provtillfälle anordnas vid behov ytterligare provtillfälle under terminen, samt ett uppsamlingsprov inom ett år. Bedömningen skall enligt högskoleförordningen vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske för kursen i sin helhet. Examination sker enligt graderna Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. Får den studerande underkänt på en hemtentamen kan i vissa fall restuppgift ges som alternativ till omprov, t ex i form av att den eller de underkända frågorna kompletteras och bedöms på nytt. I dessa fall kan betyg på tentamen bli högst Godkänd. Muntlig examination som inte godkänns, omprövas vid annat muntligt provtillfälle under terminen. Muntlig examination får endast undantagsvis ersättas med skriftlig examination. Momentansvarige avgör. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För Väl godkänd på hel kurs fordras Väl godkänd på moment på 22,5 hp av kursens totalt 30 hp. Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen skall kunna examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande prövas individuellt enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning fastställd av Rektor 2002-12-17. Se: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande

Övriga föreskrifter

I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektorn i medie- och kommunikationsvetenskap.

Litteratur

Giltig från: 2010 vecka 35

Moment 1: Kommunikations- och medieanalys

Media and cultural theory
Curran James, Morley David
London : Routledge : 2006 : 308 p. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip059/2005006413.html
ISBN: 978-0-415-31704-7 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Giddens, Anthony (1996) Modernitetens följder (övers. Joachim Retzlaff). Lund: Studentlitteratur. Ihlen, Öyvind, Fredriksson, Magnus & Ruler, Betteke van (2009) Public Relations and Social Theory. Key Figures and Concepts. London: Routledge. Rosenberg, Tiina (2005) Könet brinner! Judith Butlers texter i urval av Tiina Rosenberg. Stockholm: Natur och Kultur. Winter Jörgensen, Marianne & Philips, Louise (2000) Diskursanalys som teori och metod. Lund: Studentlitteratur Anvisade texter samt litteratur vald i samråd med kursens lärare. Moment 2: Undersökningsmetodik II Börjesson, Mats & Palmblad, Eva (red) (2007) Diskursanalys i praktiken. Malmö:Liber Hartman, Jan (2004) Vetenskapligt tänkande. Från kunskapsteori till metodteori. Lund: Studentlitteratur. Lehikoinen, Cia (2010) Hatar, hatar inte En analys av begreppet hatbrott i journalistiska nyhetstexter. Umeå: Rapportserien Medier och kommunikation 2010:1 Trost, Jan (2007) Enkätboken. 3 uppl. Lund: Studentlitteratur, Trost, Jan (2010) Kvalitativa intervjuer. 4 uppl. Lund: Studentlitteratur. Anvisade texter samt litteratur vald i samråd med kursens lärare. Moment 3: Examensarbete, Uppsats Att skriva uppsats. Häfte från institutionen. Övrig litteratur väljs i samråd med handledare. För alla kursmomenten gäller att kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast en månad före kursmomentets start.