"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Medie- och kommunikationsvetenskap C, 30 hp

Engelskt namn: Media and Communication Studies C

Denna kursplan gäller: 2007-09-03 till 2010-08-29 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 1KO013

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Medie- och kommunikationsvetenskap: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-06-25

Innehåll

Kursens övergripande mål är fördjupad förtrogenhet med teoretiska perspektiv och metodologiska frågeställningar inom olika områden av medie- och kommunikationsvetenskapen. Den studerande genomför ett forskningsarbete för att nå fördjupade kunskaper i vetenskaplig materialinsamling, bearbetning och analys samt vetenskapligt skrivande. I kursen ingår momenten Kommunikations- och medieanalys, Undersöknings- och evalueringsmetodik samt Examensarbete, uppsats.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna: Visa förtrogenhet med och kunna problematisera: - medie- och kommunikationsvetenskapliga frågeställningar i relation till olika medie- och kommunikationsvetenskapliga teoribildningar - ett urval metoder för datainsamling, analys och tolkning, samt deras relevans, styrkor och svagheter för medie- och kommunikationsforskning Uppvisa förmåga att: - självständigt genomföra en empirisk forskningsuppgift med hjälp av en vetenskaplig metod, grundad i ett teoretiskt synsätt - utforma och skriva en vetenskaplig uppsats eller rapport - kritiskt granska och diskutera andras forskningsuppgifter på ett konstruktivt sätt - försvara den egna forskningsuppgiftens genomförande och val av teoretiskt perspektiv och metod

Behörighetskrav

Univ: Medie- och kommunikationsvetenskap B 30 högskolepoäng med minst 22,5 hp avklarade.

Undervisningens upplägg

Undervisningen på samtliga moment består av varierande sammansättning av föreläsningar, praktiska tillämpningar, gruppövningar, seminarier och handledning. I de fall närvaro är obligatorisk anges detta särskilt i schemat. Kursen läses i sin helhet tillsammans med MKV-programmet med allmän inriktning och de två första momenten läses även tillsammans med MKV-programmet med inriktning mot strategisk kommunikation. Moment 1: Kommunikations- och medieanalys (7,5 hp) Communication and Media Analysis Momentet ger fördjupade kunskaper om olika teorier inom klassisk och samtida medie- och kommunikationsforskning med utgångspunkt från originaltexter och problematiseringar av dessa teorier utifrån den forskning de lett fram till. Förväntade studieresultat: Efter avslutat moment ska studenten kunna: - analytiskt förhålla sig till medie- och kommunikationsvetenskaplig teoribildning och de forskningsresultat som dessa teorier har lett fram till. Moment 2: Undersöknings- och evalueringsmetodik (7,5 hp) Applied Methodology in Communication Research Momentet fördjupar färdigheterna i tillämpad kvantitativ och kvalitativ undersökningsmetodik och förtrogenhet med relevant programvara för olika slags data- och informationsbearbetning. Handledda övningar i datorlabb ingår i momentet Förväntade studieresultat: Efter avslutat moment ska studenten: - självständigt kunna tillämpa kvantitativa och kvalitativa undersökningsmetoder, och - kunna diskutera och analysera kvantitativa och kvalitativa metoders för- och nackdelar. Moment 3: Examensarbete, Uppsats (15hp) Graduate Thesis Ett konkret forskningsprojekt kring ett bestämt tema genomförs under handledd rådgivning. Undervisningen utgörs av handledning. Examinationen sker genom uppsatsskrivning. Uppsatsen ventileras vid ett uppsatsseminarium. Varje studerande ska dessutom opponera på en annan uppsats vid ett seminarietillfälle. Förväntade studieresultat: Efter avslutat moment ska studenten: - ha fördjupat sin förmåga att tillämpa sina teoretiska och metodiska färdigheter inom forskningsfältet, - ha utvecklat sin färdighet att i en konkret forskningsuppgift samla in, bearbeta och analysera material samt diskutera uppkomna resultat i förhållande till valt teoretiskt perspektiv och metod, och - uppvisa kompetens att genomföra en opposition på en annan uppsats på ett adekvat sätt

Examination

Examination av de respektive momenten består av varierande komposition av skriftliga och muntliga seminarieuppgifter, hemtentamen och för uppsatsmomentet, av en vetenskaplig forskningsrapport samt en opposition av annan uppsats. Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. För studerande som inte godkänns vid ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle under terminen, samt ett uppsamlingsprov inom ett år. Bedömningen skall enligt högskoleförordningen vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske för kursen i sin helhet. Examination sker enligt graderna Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. Får den studerande underkänt på en hemtentamen kan restuppgift ges som alternativ till omtentamen. I dessa fall kan betyg på tentamen bli högst Godkänd.  Muntlig examination som inte godkänns, omprövas vid annat muntligt provtillfälle under terminen. Muntlig examination får endast undantagsvis ersättas med skriftlig examination. Momentansvarige avgör. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För Väl godkänd på hel kurs fordras Väl godkänd på moment på 22,5 hp av kursens totalt 30 hp. Studerande som antagits till kurs skall kunna examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande prövas individuellt enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning fastställd av Rektor 2002-12-17. Se: http://www.umu.se/studentcentrum/verksamhet/examina/tillgodoraknandeordning.html

Övriga föreskrifter

I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektorn i medie- och kommunikationsvetenskap.

Litteratur

  • Giltig från: 2009 vecka 36

    Moment 1: Kommunikations- och medieanalys Bell, Allan & Garrett, Peter (eds) (2000) Approaches to Media Discourse. Oxford and Massachusetts: Blackwell Publishers. Rosenberg, Tiina (2005) Inledning, i Butler, Judith Könet brinner! Judith Butlers texter i urval av Tiina Rosenberg. Stockholm: Natur och Kultur. 28 s. Curran, James & Morley, David (eds) (2006) Media and Cultural Theory. London: Routledge. Giddens, Anthony (1996) Modernitetens följder (övers. Joachim Retzlaff). Lund: Studentlitteratur. Ihlen, Öyvind, Fredriksson, Magnus & Ruler, Betteke van (2009) Public Relations and Social Theory. Key Figures and Concepts. London: Routledge. Lievrouw, Leah and Sonia Livingstone (eds) (2006) Handbook of new media: social shaping and social consequences of ICTs. Updated student ed. London: Sage. Anvisade texter samt litteratur vald i samråd med kursens lärare. Moment 2: Undersöknings- och evalueringsmetodik Börjesson, Mats & Palmblad, Eva (red) (2007) Diskursanalys i praktiken. Malmö:Liber Hartman, Jan (2004) Vetenskapligt tänkande. Från kunskapsteori till metodteori. Lund: Studentlitteratur. Richardson, John E. (2006) Analysing Newspapers. An Approach from Critical Discourse Analysis. Basingstoke : Palgrave Macmillan. Trost, Jan (2007) Enkätboken. 3 uppl. Lund: Studentlitteratur, Trost, Jan (2005) Kvalitativa intervjuer. 3 uppl. Lund: Studentlitteratur. Anvisade texter samt litteratur vald i samråd med kursens lärare. Referenslitteratur: Aronsson, Åke (2000) SPSS version 9.0. En introduktion. Lund: Studentlitteratur, Carlsson, Ulla (red) (1998-2007) Mediesverige. Statistik och analys. Göteborg: NORDICOM. Ekström, Mats & Larsson, Larsåke (2000) Metoder i kommunikationsvetenskap. Lund: Studentlitteratur,. McQuail, Denis (2005) Mass Communication Theory. London: Sage,. Svenningsson, Malin m fl (2003) Att fånga nätet. Kvalitativa metoder för Internetforskning. Lund: Studentlitteratur. Moment 3: Examensarbete, Uppsats Att skriva uppsats. Häfte från institutionen. Referenslitteratur Lindblad, Inga-Britt (1998) Uppsatsarbete en kreativ process. Lund: Studentlitteratur. Widerberg, Karin (2002) Kvalitativ forskning i praktiken. Lund: Studentlitteratur.

    Widerberg Karin
    Vetenskapligt skrivande : kreativa genvägar.
    Lund : Studentlitteratur, 2003 (Lund : tur) : 103 s. :
    ISBN: 91-44-03040-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Övrig litteratur väljs i samråd med handledare.

  • Giltig från: 2007 vecka 36

    Moment 1. Kommunikations- och medieanalys

    Approaches to media discourse
    Bell Allan, Garrett Peter
    Oxford : Blackwell : 1998 : 287 s. :
    ISBN: 0-631-19887-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Curran, James & Morley, David (eds) (2006) Media and Cultural Theory. London: Routledge. Giddens, Anthony (1996) Modernitetens följder (övers. Joachim Retzlaff). Lund: Studentlitteratur. Hassan, Robert & Thomas, Julian (eds) (2006) The New Media Theory Reader. Open University Press. Rosenberg, Tiina (2005) Inledning , i Butler, Judith Könet brinner! Judith Butlers texter i urval av Tiina Rosenberg. Stockholm: Natur och Kultur. 28 s. Anvisade texter samt litteratur vald i samråd med kursens lärare. Moment 2: Undersöknings- och evalueringsmetodik Börjesson, Mats & Palmblad, Eva (red) (2007) Diskursanalys i praktiken. Malmö:Liber Deacon, David m fl (2007) Researching Comunications: a practical guide to methods in media and cultural analysis. London: Arnold. Hartman, Jan (2004) Vetenskapligt tänkande. Från kunskapsteori till metodteori. Lund, Studentlitteratur, Svenningsson, Malin m fl (2003) Att fånga nätet. Kvalitativa metoder för Internetforskning. Lund, Studentlitteratur. Trost, Jan (2004) Enkätboken. Lund: Studentlitteratur, 3:e upplagan. Anvisade texter samt litteratur vald i samråd med kursens lärare. Referenslitteratur: Aronsson, Åke (2000) SPSS version 9.0. En introduktion. Lund: Studentlitteratur, Carlsson, Ulla (red) (1998-2007) Mediesverige. Statistik och analys. Göteborg: NORDICOM. Ekström, Mats & Larsson, Larsåke (2000) Metoder i kommunikationsvetenskap. Lund: Studentlitteratur,. Trost, Jan (2007) Kvalitativa intervjuer. Lund: Studentlitteratur, 3:e upplagan,. McQuail, Denis (2005) Mass Communication Theory. London: Sage,. Kompendium: Kommunikationsvetenskaplig metod. Säljes vid institutionen. Moment 3: Examensarbete, Uppsats Referenslitteratur Lindblad, Inga-Britt (1998) Uppsatsarbete en kreativ process. Lund: Studentlitteratur. Widerberg, Karin (2002) Kvalitativ forskning i praktiken. Lund: Studentlitteratur. Widerberg, Karin (2003) Vetenskapligt skrivande: kreativa genvägar. Lund: Studentlitteratur Övrig litteratur väljs i samråd med handledare.