"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Medie- och kommunikationsvetenskap C, 30 hp

Engelskt namn: Media and Communication Studies C

Denna kursplan gäller: 2015-08-31 till 2018-09-02 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 1KO013

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Medie- och kommunikationsvetenskap: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-06-25

Reviderad av: Prefekten för Institutionen för kultur- och medievetenskaper, 2015-02-23

Innehåll

Kursens övergripande mål är att skapa fördjupad förtrogenhet med teoretiska perspektiv och metodologiska frågeställningar inom olika områden av medie- och kommunikationsvetenskapen. Den studerande genomför ett forskningsarbete för att nå fördjupade kunskaper i vetenskaplig materialinsamling, bearbetning och analys samt vetenskapligt skrivande. De två första momenten läses tillsammans med MKV-programmet med inriktning mot strategisk kommunikation. I kursen ingår momenten nedan:

Moment 1. Vetenskaplig metod II (7,5 hp)
Communication research methods II
Momentet fördjupar synen på olika vetenskapliga metoder inom klassisk och samtida samhälls-, medie- och kommunikationsforskning samt färdigheterna i tillämpad kvantitativ och kvalitativ undersökningsmetodik. Vidare behandlas under momentet olika slags data- och informationsbearbetning.

Moment 2. Medie-, kultur- och samhällsteori II (7,5 hp)
Theories of Media, Culture and Society II
Momentet fördjupar det vetenskapliga synsättet på teorier inom klassisk och samtida samhälls-, medie- och kommunikationsforskning med utgångspunkt från originaltexter och problematiseringar av dessa teorier utifrån den forskning de lett fram till.

Moment 3. Examensarbete, Uppsats (15 hp)
Graduate Thesis
Ett konkret forskningsprojekt kring ett bestämt tema genomförs under handledd rådgivning. Undervisningen utgörs av handledning. Examinationen sker genom uppsatsskrivning. Uppsatsen ventileras vid ett uppsatsseminarium. Varje studerande ska dessutom opponera på en annan uppsats vid ett seminarietillfälle.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • visa förtrogenhet med, och kunna problematisera, medie- och kommunikationsvetenskapliga frågeställningar i relation till olika medie- och kommunikationsvetenskapliga teoribildningar,
  • visa förtrogenhet med och kunna problematisera ett urval metoder för datainsamling, analys och tolkning, samt deras relevans, styrkor och svagheter för medie- och kommunikationsforskning,
  • uppvisa förmåga att självständigt genomföra en empirisk forskningsuppgift med hjälp av en vetenskaplig metod, grundad i ett teoretiskt synsätt

Efter avslutat moment 1 (Vetenskaplig metod) ska studenten kunna:

  • visa förtrogenhet med ett urval metoder för datainsamling, analys och tolkning, samt deras relevans, styrkor och svagheter för medie- och kommunikationsforskning
  • självständigt tillämpa kvantitativa och kvalitativa undersökningsmetoder,
  • diskutera och analysera kvantitativa och kvalitativa metoders för- och nackdelar.

Efter avslutat moment 2 (Medie-, kultur- och samhällsteori II) ska studenten kunna:

  • redogöra för och analytiskt förhålla sig till medie- och kommunikationsvetenskaplig teoribildning och de forskningsresultat samt grundantaganden som dessa teorier har lett fram till.

Efter avslutat moment 3 (Examensarbete, uppsats) ska studenten kunna:

  • visa färdighet att i en självständig forskningsuppgift, under en begränsad tidsram samla in, bearbeta och analysera material samt diskutera uppkomna resultat i förhållande till valt teoretiskt perspektiv och metod, och
  • uppvisa kompetens att genomföra en opposition på en annan uppsats på ett adekvat sätt.
  • uppvisa förmåga att utforma och skriva en vetenskaplig uppsats, kritiskt granska och diskutera andras forskningsuppgifter på ett konstruktivt sätt samt försvara den egna forskningsuppgiftens genomförande och val av teoretiskt perspektiv och metod

Behörighetskrav

Univ: Medie- och kommunikationsvetenskap B 30 högskolepoäng (eller motsvarande) med minst 21 hp avklarade. Momentet "Uppsats" 7,5 hp ska vara avklarat.

Undervisningens upplägg

Undervisningen på samtliga moment kan bestå av föreläsningar, praktiska tillämpningar, gruppövningar, seminarier och handledning. I de fall närvaro är obligatorisk anges detta särskilt i schemat.

Studenten har rätt till handledning enbart under den tidsperiod som uppsatsmomentet omfattar.

För den som är registrerad på kurs och har ett funktionshinder finns resurser för särskilt stöd. För mer information kontakta Studentcentrum.

Examination

Varje enskilt moment kan examineras fortlöpande genom muntliga, skriftliga och praktiska uppgifter. Dessa kan bestå av hem- och salsskrivningar, seminarier, muntlig tentamina eller redovisningar. Examinationen vid uppsatsmomentet består av en vetenskaplig forskningsrapport och en opposition av annan uppsats. Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. Fortlöpande examinerande uppgifter ges betygsomdömena Godkänd (G) eller Underkänd (U), alternativt Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare provtillfälle inom tre månader, samt ett uppsamlingsprov inom ett år.

Rättande lärare kan, som alternativ till omprov, erbjuda en restuppgift. Restuppgiften ges i form av att den eller de underkända uppgifterna kompletteras och bedöms på nytt. I dessa fall kan betyg på tentamen bli högst Godkänd. Den student som godkänts i prov får ej undergå omprövning för högre betyg.

Om särskilda skäl föreligger kan en student ha möjlighet att examineras på annan ort. En student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle ansöka hos studierektor vid berörd institution om detta. Se Umeå universitets regelsamling.

På moment 1-3 ges betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För att bli godkänd på respektive moment krävs minst betyget godkänd (G) på samtliga prov och obligatoriska uppgifter på momentet. Betyget prövas individuellt och sätts av Humanistiska fakultetsnämnden utsedd examinator.
 
På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). Betyget är en sammanvägning av betygen från de olika momenten. För Godkänd (G) på hel kurs krävs att samtliga moment är godkända. För Väl godkänd (VG) fordras Väl godkänd (VG) på moment på sammanlagt minst 21 hp.

Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator.

Tillgodoräknande
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med kursen 1KO001 Kommunikations- och medieanalys - Allmän 30 hp, 1KO000 Tillämpad strategisk kommunikation 30 hp eller en annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektorn vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.

Litteratur

  • Giltig från: 2016 vecka 35

    Observera att kurslitteratur kan tillkomma enligt lärares anvisningar, dock senast en månad före kursstart.

    Moment 1: Vetenskaplig metod II (7,5 hp)

    Diskursanalys i praktiken
    Börjesson Mats, Palmblad Eva
    1. uppl. : Malmö : Liber : 2007 : 224 s. :
    ISBN: 978-91-47-08644-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hartman Jan
    Vetenskapligt tänkande : från kunskapsteori till metodteori
    2., [utök. och kompletterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 307, [1] s. :
    ISBN: 91-44-03306-0 : SEK 338:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Trost Jan
    Enkätboken
    4., uppdaterade och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 178 s. :
    ISBN: 978-91-44-07643-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Trost Jan
    Kvalitativa intervjuer
    4., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 165 s. :
    ISBN: 978-91-44-06216-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Diskursanalys som teori och metod
    Winther Jørgensen Marianne, Phillips Louise, Torhell Sven-Erik
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 205 s. :
    ISBN: 91-44-01302-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Referenslitteratur

    Fairclough Norman
    Media discourse
    London : Edward Arnold : 1995 : viii, 214 s. :
    ISBN: 0-340-63222-4 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Anvisade texter samt litteratur vald i samråd med kursens lärare.

    Moment 2: Medie-, kultur- och samhällsteori II (7,5 hp)

    Dyer Richard
    White : essays on race and culture
    London : Routledge : 1997 : 256 s. :
    ISBN: 0-415-09536-0 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Media and cultural studies : keyworks
    Durham Meenakshi Gigi, Kellner Douglas
    2., [rev.] ed. : Chichester : John Wiley & Sons : 2012 : vii, 635 s. :
    ISBN: 0470658088
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Public relations and social theory : key figures and concepts
    Ihlen Øyvind, Fredrikson Magnus, Ruler Betteke van
    New York : Routledge : 2009 : viii, 376 s. :
    ISBN: 978-0-415-99785-0 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Tillgänglig som e-bok via Dawsonera.

    Feminism i rörliga bilder
    Tollin Katharina, Törnqvist Maria
    2., utök. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 215 s. :
    ISBN: 9789147111343
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Referenslitteratur

    Laughey Dan
    Key themes in media theory
    Maidenhead : Open Univ Press/McGraw-Hill : 2007. : 235 s. :
    ISBN: 9780335218134
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Storey John
    Cultural theory and popular culture : an introduction
    6th ed. : Harlow : Pearson : 2012. : xiii, 275 p. :
    ISBN: 978-1-4082-8527-5 ¹27.99
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Anvisade texter samt litteratur vald i samråd med kursens lärare.

    Moment 3: Examensarbete, Uppsats (15 hp)

    Att skriva uppsats. Häfte från institutionen.

    Övrig litteratur väljs i samråd med handledare.

  • Giltig från: 2015 vecka 36

    Observera att kurslitteratur kan tillkomma enligt lärares anvisningar, dock senast en månad före kursstart.

    Moment 1: Vetenskaplig metod II (7,5 hp)

    Diskursanalys i praktiken
    Börjesson Mats, Palmblad Eva
    1. uppl. : Malmö : Liber : 2007 : 224 s. :
    ISBN: 978-91-47-08644-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hartman Jan
    Vetenskapligt tänkande : från kunskapsteori till metodteori
    2., [utök. och kompletterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 307, [1] s. :
    ISBN: 91-44-03306-0 : SEK 338:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Trost Jan
    Enkätboken
    4., uppdaterade och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 178 s. :
    ISBN: 978-91-44-07643-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Trost Jan
    Kvalitativa intervjuer
    4., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 165 s. :
    ISBN: 978-91-44-06216-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Referenslitteratur

    Fairclough Norman
    Media discourse
    London : Edward Arnold : 1995 : viii, 214 s. :
    ISBN: 0-340-63222-4 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Diskursanalys som teori och metod
    Winther Jørgensen Marianne, Phillips Louise, Torhell Sven-Erik
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 205 s. :
    ISBN: 91-44-01302-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Anvisade texter samt litteratur vald i samråd med kursens lärare.

    Moment 2: Medie-, kultur- och samhällsteori II (7,5 hp)

    Storey John
    Cultural theory and popular culture : a reader
    4. ed. : Harlow : Longman : 2009 : xxi, 671 s. :
    ISBN: 9781405874212 (pbk.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dyer Richard
    White : essays on race and culture
    London : Routledge : 1997 : 256 s. :
    ISBN: 0-415-09536-0 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Laughey Dan
    Key themes in media theory
    Maidenhead : Open Univ Press/McGraw-Hill : 2007. : 235 s. :
    ISBN: 9780335218134
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Public relations and social theory : key figures and concepts
    Ihlen Øyvind, Fredrikson Magnus, Ruler Betteke van
    New York : Routledge : 2009 : viii, 376 s. :
    ISBN: 978-0-415-99785-0 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Tillgänglig som e-bok via Dawsonera.

    Feminism i rörliga bilder
    Tollin Katharina, Törnqvist Maria
    2., utök. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 215 s. :
    ISBN: 9789147111343
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Referenslitteratur

    Storey John
    Cultural theory and popular culture : an introduction
    6th ed. : Harlow : Pearson : 2012. : xiii, 275 p. :
    ISBN: 978-1-4082-8527-5 ¹27.99
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Anvisade texter samt litteratur vald i samråd med kursens lärare.

    Moment 3: Examensarbete, Uppsats (15 hp)

    Att skriva uppsats. Häfte från institutionen.

    Övrig litteratur väljs i samråd med handledare.