"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Entrepreneurship and Enterprise Resource Planning Systems B, 7,5 hp

Engelskt namn: Entrepreneurship and Enterprise Resource Planning Systems B

Denna kursplan gäller: 2015-01-12 till 2016-01-17 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2FE170

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Handelshögskolans styrelse, 2010-05-11

Reviderad av: Rektor för Handelshögskolan, 2013-10-14

Innehåll

Kursen introducerar entreprenörskap som fenomen och kunskapsområde. Målet är att utveckla kunskap om och förståelse för entreprenörskap och affärsutvecklingsprocesser. Begreppet entreprenörskap problematiseras och områdets multidisciplinära karaktär belyses.

Kursens fokus är entreprenörskap i relation till affärsutveckling i form av etablering av nya företag och förnyelse av befintliga. Huvuddelen av diskussionerna sker genom studentföreläsningar  som organiseras i form av teman. Exempel på teman som kan förekomma är entreprenörskap i relation till innovation, genus, tillväxt och hållbar utveckling resp. frågeställningar kring intraprenörskap och etableringsprocesser. Inom affärsutveckling introduceras begrepp såsom affärsmodellering och affärsplan som verktyg för etablerande av nya företag eller förnyelse i existerande företag.

För att kunna bedriva affärsutveckling framgångsrikt är tillgång till beslutsstöd av väsentlig betydelse. Kursen innehåller därför obligatoriska datorstödda övningar/laborationer i att använda affärssystem i beslutsprocessen.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna;

  • redogöra för och problematisera entreprenörskapsbegreppet och det entreprenöriella perspektivet
  • beskriva och analysera den entreprenöriella processens drivkrafter, särdrag och sammanhang
  • tillämpa teorier inom entreprenörskapsfältet på verkliga situationer
  • ta initiativ och självständigt utveckla en affärsidé samt tillämpa tidigare förvärvade företagsekonomiska kunskaper för att konkretisera idén i en skiss till affärsplan
  • använda entreprenörskapsfältets huvudsakliga informationsresurser
  • planera och genomföra en presentation inom ett entreprenörskapstema samt argumentera för och sälja in en affärsidé
  • välja, analysera och tillämpa information från affärssystem i affärsutvecklingsbeslut

Behörighetskrav

Företagsekonomi med internationell inriktning A 30 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Utbildningen i entreprenörskap skall bidra till att utveckla studenternas kreativitet, initiativförmåga och handlingsorientering. Kursens pedagogiska idé bygger därför på nyckelord som teoretisk abstraktion och praktisk konkretion och förmågan att lära i interaktion med andra.

Ett mindre antal föreläsningar av introducerande och orienterande karaktär kompletteras med gästföreläsningar av forskare, entreprenörer och andra. Arbetsformer som ställer krav på studentens initiativtagande och handlingsorientering dominerar under kursen. Studenterna får också möjlighet att öva sin förmåga att inhämta information om ett tema samt träna på sin presentationsteknik genom en studentföreläsning. En affärsutvecklingsuppgift genomförs som innebär att studenterna formulerar en idé och affärsplan för nya verksamheter som presenteras muntligt och skriftligt

Examination

Kursen examineras genom individuell skriftlig salstentamen, studentföreläsning, affärsutvecklingsuppgift i grupp samt laboration i affärssystem. För betyget godkänd på kursen krävs att varje examinerande del är godkänd.

All examination sker på engelska

Vad beträffar betygsättning på kursen gäller genomgående den tregradiga betygskalan
Pass with distinction (Väl godkänd, Vg, 75% or more),
Pass (Godkänd, G, 50% or more)
Fail (Underkänd, U, less than 50%).

Studenter som inte kan uppvisa foto-ID i samband med tentamen kan inte få sitt resultat registrerat.

För den som underkänts vid kursens avslutande provtillfälle anordnas ett nytt tillfälle inom ca 1 månad för kurs som ges med normal studietakt, dock ej för moment 4 vårterminer. Därpå följande tentamensmöjlighet ges i regel i samband med att kursen ges följande termin/år. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart.

Efter två underkända prov på en kurs har student rätt till byte av betygssättande lärare. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.

Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå ett högre betyg.

Om en student inte deltagit i seminarier eller individuella och grupp uppgifter måste kompletteringar av obligatoriska uppgifter ske enligt instruktioner givna under kursen. Obligatoriska delar (PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges.

För alla skriftliga inlämningar gäller att regler om akademiska texter och korrekt hantering av källor ska efterföljas. (se instruktioner i manualen för Uppsatsskrivande i företagsekonomi). Urkund kan användas för kontroll.

Föreläsningar är i normalfallet inte obligatoriska. Föreläsningar förutsättes dock hjälpa studenterna att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial.

Betyg sätts på kursen när studenter har blivit godkända på samtliga examinationer och obligatoriska delar. För att uppnå betyget godkänd på en kurs krävs att samtliga obligatoriska uppgifter godkänts samt att minst 50% (75% för Väl godkänd) av den sammanlagda maximala poängsumman på kursens ingående delar har uppnåtts.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.

Övriga föreskrifter

Kursen är en del av International Business Program vid Umeå School of Business and Economics. Kursen erbjuds även till utbytesstudenter inom ramen för våra utbytesavtal.

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 3

Cource literature

Kubr Thomas
Starting up : achieving success with professional business planning
Amsterdam : McKinsey & Co : cop. 1998 : 237 s. :
Fulltext
ISBN: 90-901174-8-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: To be downloaded at: http://www.scribd.com/doc/4505824/Mckinsey-Starting-Up-Business-Planning-Manual

Wickham Philip A
Strategic Entrepreneurship
5th ed. : Prentice Hall : 2011 : 656 s. :
ISBN: 978-0-273-71671-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Compendium of articles on International Entrepreneurship A biography on an entrepreneur – selected by the student and approved by the teachers

Cource Reference literature

Umeå School of Business and Economics (latest edition)
Thesis writing in Business Administration. Thesis manual.
Företagsekonomi :
Läsanvisning: http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/thesis-manual/

Additional individual literature focusing on specific topics may be needed to be able to complete module assignments.