"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Entrepreneurship and Enterprise Resource Planning Systems B, 7,5 hp

Engelskt namn: Entrepreneurship and Enterprise Resource Planning Systems B

Denna kursplan gäller: 2017-01-16 till 2018-08-19 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2FE170

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Handelshögskolans styrelse, 2010-05-11

Reviderad av: Rektor för Handelshögskolan, 2016-06-30

Innehåll

Kursen introducerar entreprenörskap som fenomen och kunskapsområde. Målet är att utveckla kunskap om och förståelse för entreprenörskap och affärsutvecklingsprocesser. Under momentet behandlas entreprenörskapsbegreppet och kunskapsområdets framväxt. Begreppet problematiseras och områdets multidisciplinära karaktär belyses. Kursens fokus är entreprenörskap i relation till affärsutveckling i form av etablering av nya företag och förnyelse av befintliga företag. Entreprenörskapet manifesterar sig i konkret affärsverksamhet. Som ett led i kursen integreras företagandets olika aspekter, inklusive hållbarhet, genom att tidigare förvärvade kunskaper inom ämnet utnyttjas för att utveckla en affärsidé som konkretiseras i en affärsplan.

Förväntade studieresultat

Efter avklarat moment förväntas den studerande kunna;

  • beskriva och analysera den entreprenöriella processen, inklusive aspekter relaterat till kreativitet
  • beskriva och problematisera entreprenörskapsbegreppet och det entreprenöriella perspektivet
  • ta initiativ och självständigt utveckla en affärsidé samt tillämpa tidigare förvärvade företagsekonomiska kunskaper inklusive hållbarhetsfrågor för att konkretisera idén i en skiss till affärsplan
  • söka och värdera information och informationskällor vid utveckling av affärsplan
  • argumentera för och sälja in en affärsidé
  • välja, analysera och tillämpa information från affärssystem i affärsutvecklingsbeslut
  • beskriva och analysera sambanden mellan kreativitet, entreprenörskap, nyföretagande och tillväxt
  • analysera information och föreslå strategiska beslut i en organisation som driver innovation och entreprenörskap.

Behörighetskrav

Företagsekonomi med internationell inriktning A 30 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Utbildningen i entreprenörskap skall bidra till att utveckla studenternas förmåga till kreativitet för idégenerering och affärsutveckling, initiativförmåga och handlingsorientering.Utbildningen i entreprenörskap skall bidra till att utveckla studenternas kreativitet, initiativförmåga och handlingsorientering. KLärandet stöds genom föreläsningar som ger studenterna grunden till en kontemporär verktygslåda för att arbeta med entreprenörskap och affärsutveckling, vilket kompletteras med gästföreläsningar av forskare, entreprenörer och andra som praktiskt arbetar med entreprenörskap. En affärsutvecklingsuppgift genomförs som innebär att studenterna formulerar en idé och affärsplan för nya verksamheter som presenteras muntligt, vilket ger studenterna möjlighet att tränas i presentationsteknik, och skriftligt. Genom kursen ges också kontinuerligt workshops, med fokus på att stärka olika delar av affärsutvecklingsuppgiften.

Examination

Kursen examineras genom individuell skriftlig salstentamen, studentföreläsning, affärsutvecklingsuppgift i grupp samt laboration i affärssystem. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Kursen examineras och ges i sin helhet på engelska. Se även examination för hela kursen nedan.

Följande betygssystem används:
Väl godkänd, (VG, 75 % eller mer),
Godkänd, (G, 50 % eller mer), och
Underkänd (U, mindre än 50 %).

Betyg på kursen utdelas när studenten har blivit godkänd på alla ingående examinationer och obligatoriska kurselement.

För att uppnå betyget Väl godkänd på kurser bestående av fyra lika stora moment måste studenten ha uppnått det betyget VG i minst tre av fyra kursmoment. För övriga kurser ges betyget VG när studenten uppnått minst 75% av den sammanlagda vägda poängsumman.

För student som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt provtillfälle inom ca 2 månader. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart. Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Obligatoriska delar (seminarium, PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges. Om formen för examination ej går att upprepa, kan annan form användas.

När en student har underkänts på en examination vid två tillfällen, har han eller hon rätt att begära att få en annan betygsättande lärare. En skriftlig begäran om att få en annan examinator skall inlämnas till studierektorn senast två veckor innan nästa examinationsmöjlighet.

Studenter som har blivit godkända på en examination kan inte göra en omtentamen för att få ett högre betyg.

Student som inte kan uppvisa giltig fotolegitimation eller motsvarande får inte delta i tentamensskrivning.

Disciplinära åtgärder kan vidtas mot student som använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas. Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på alla skriftliga uppgifter (se instruktioner i Företagsekonomis uppsatsmanual). Texter kan komma att kontrolleras mot Urkunds källor. I övrigt gäller Umeå universitets regelverk för utbildning på grund- och avancerad nivå: http://www.umu.se/regelverk/utbildning-pa-grund--och-avancerad-niva

Undervisningsaktiviteter förutsätts stödja studenterna i att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.

Övriga föreskrifter

Kursen är en del av Civilekonomprogrammet med internationell inriktning vid Umeå School of Business and Economics. Kursen erbjuds även till utbytesstudenter inom ramen för våra utbytesavtal.

Litteratur

Giltig från: 2017 vecka 3

Kurslitteratur

Essentials of entrepreneurship and small business management
Scarborough Norman M., Cornwall Jeffrey R.
8. ed., Global ed. : Boston : Pearson : 2015 : 720 s. :
ISBN: 1-292-09486-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Blue ocean strategy : how to create uncontested market space and make the competition irrelevant
Kim W. Chan, Mauborgne Renée
Expanded edition. : Boston, Massachusetts : Harvard Business Review Press : [2015] : xxviii, 287 pages :
ISBN: 9781625274496
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Dahlén Micael
Creativity unlimited : thinking inside the box for business innovation
Chichester : Wiley : cop. 2008 : 362 s. :
ISBN: 9780470770849
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur till kursen

Umeå School of Business and Economics (latest edition)
Thesis writing in Business Administration. Thesis manual.
Företagsekonomi :
Läsanvisning: Retrieved from: http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/thesis-manual/

Ytterligare individuell litteratur som fokuserar på särskilda ämnen kan behövas för att kunna slutgöra momentuppgifter.