"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Entrepreneurship and Enterprise Resource Planning Systems B, 7,5 hp

Engelskt namn: Entrepreneurship and Enterprise Resource Planning Systems B

Denna kursplan gäller: 2016-01-18 till 2017-01-15 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2FE170

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Handelshögskolans styrelse, 2010-05-11

Reviderad av: Rektor för Handelshögskolan, 2015-06-11

Innehåll

Kursen introducerar entreprenörskap som fenomen och kunskapsområde. Målet är att utveckla kunskap om, och förståelse för, entreprenörskap och affärsutvecklingsprocesser. Begreppet entreprenörskap problematiseras och områdets multidisciplinära karaktär belyses.

Kursens fokus är entreprenörskap i relation till affärsutveckling i form av etablering av nya företag och förnyelse av befintliga. Huvuddelen av diskussionerna sker genom studentföreläsningar som organiseras i form av teman. Exempel på teman som kan förekomma är entreprenörskap i relation till innovation, genus, tillväxt och hållbar utveckling resp. frågeställningar kring intraprenörskap och etableringsprocesser. Inom affärsutveckling introduceras begrepp såsom affärsmodellering och affärsplan som verktyg för etablerande av nya företag eller förnyelse i existerande företag.

För att kunna bedriva affärsutveckling framgångsrikt är tillgång till beslutsstöd av väsentlig betydelse. Kursen innehåller därför obligatoriska datorstödda övningar/laborationer i att använda affärssystem i beslutsprocessen.

Förväntade studieresultat

Efter avklarat moment förväntas den studerande kunna:

● redogöra för och problematisera entreprenörskapsbegreppet och det entreprenöriella perspektivet
● beskriva och analysera den entreprenöriella processens drivkrafter, särdrag och sammanhang
● tillämpa teorier inom entreprenörskapsfältet på verkliga situationer
● ta initiativ och självständigt utveckla en affärsidé samt tillämpa tidigare förvärvade företagsekonomiska kunskaper för att konkretisera idén i en skiss till affärsplan
● använda entreprenörskapsfältets huvudsakliga informationsresurser
● planera och genomföra en muntlig presentation inom ett entreprenörskapstema samt argumentera för och sälja in en affärsidé
● välja, analysera och tillämpa information från affärssystem i affärsutvecklingsbeslut

Behörighetskrav

Företagsekonomi med internationell inriktning A 30 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Utbildningen i entreprenörskap skall bidra till att utveckla studenternas kreativitet, initiativförmåga och handlingsorientering. Kursens pedagogiska idé bygger därför på nyckelord som teoretisk abstraktion och praktisk konkretion och förmågan att lära i interaktion med andra.

Ett mindre antal föreläsningar av introducerande och orienterande karaktär kompletteras med gästföreläsningar av forskare, entreprenörer och andra. Arbetsformer som ställer krav på studentens initiativtagande och handlingsorientering dominerar under kursen. Studenterna får också möjlighet att öva sin förmåga att inhämta information om ett tema samt träna på sin presentationsteknik genom en studentföreläsning. En affärsutvecklingsuppgift genomförs som innebär att studenterna formulerar en idé och affärsplan för nya verksamheter som presenteras muntligt och skriftligt.

Examination

Kursen examineras genom individuell skriftlig salstentamen, studentföreläsning, affärsutvecklingsuppgift i grupp samt laboration i affärssystem. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Kursen examineras och ges i sin helhet på engelska. Se även examination för hela kursen nedan.

Följande betygssystem används:
Väl godkänd, (VG, 75 % eller mer),
Godkänd, (G, 50 % eller mer), och
Underkänd (U, mindre än 50 %).

Betyg på kursen utdelas när studenten har blivit godkänd på alla ingående examinationer och obligatoriska kurselement.

För att uppnå betyget Väl godkänd på kurser bestående av fyra lika stora moment måste studenten ha uppnått det betyget VG i minst tre av fyra kursmoment. För övriga kurser ges betyget VG när studenten uppnått minst 75% av den sammanlagda vägda poängsumman.

För student som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt provtillfälle inom ca 2 månader. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart. Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Obligatoriska delar (seminarium, PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges. Om formen för examination ej går att upprepa, kan annan form användas.

När en student har underkänts på en examination vid två tillfällen, har han eller hon rätt att begära att få en annan betygsättande lärare. En skriftlig begäran om att få en annan examinator skall inlämnas till studierektorn senast två veckor innan nästa examinationsmöjlighet.

Studenter som har blivit godkända på en examination kan inte göra en omtentamen för att få ett högre betyg.

Student som inte kan uppvisa giltig fotolegitimation eller motsvarande får inte delta i tentamensskrivning.

Disciplinära åtgärder kan vidtas mot student som använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas. Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på alla skriftliga uppgifter (se instruktioner i Företagsekonomis uppsatsmanual). Texter kan komma att kontrolleras mot Urkunds källor. I övrigt gäller Umeå universitets regelverk för utbildning på grund- och avancerad nivå: http://www.umu.se/regelverk/utbildning-pa-grund--och-avancerad-niva

Undervisningsaktiviteter förutsätts stödja studenterna i att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.

Övriga föreskrifter

Kursen är en del av International Business Program vid Umeå School of Business and Economics. Kursen erbjuds även till utbytesstudenter inom ramen för våra utbytesavtal.

Litteratur

Giltig från: 2016 vecka 3

Course literature

Kubr Thomas
Starting up : achieving success with professional business planning
Amsterdam : McKinsey & Co : cop. 1998 : 237 s. :
Fulltext
ISBN: 90-901174-8-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: To be downloaded at: http://www.scribd.com/doc/4505824/Mckinsey-Starting-Up-Business-Planning-Manual

Essentials of entrepreneurship and small business management
Scarborough Norman M., Cornwall Jeffrey R.
8. ed., Global ed. : Boston : Pearson : 2015 : 720 s. :
ISBN: 1-292-09486-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artikelkompendium på International Entrepreneurship. En biografi över en entreprenör - väljs av studenten och godkäns av läraren.

Course reference literature

Umeå School of Business and Economics (latest edition)
Thesis writing in Business Administration. Thesis manual.
Företagsekonomi :
Läsanvisning: Retrieved from: http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/thesis-manual/

Ytterligare individuell litteratur som fokuserar på särskilda ämnen kan behövas för att kunna slutgöra momentuppgifter.